$
הייטק והון סיכון

"גוגל התקשרו לשאול מי אנחנו"

עשרה מתכנתים בתל אביב מפתחים בסטארט-אפ לאבפיקסיז יישומי אינטרנט עבור פלטפורמות של גוגל ומיקרוסופט. כשהתחילו לפתח יישומים לדף האישי של גוגל, התקשרו מסן פרנסיסקו לברר מי הם

אסף גלעד 10:2522.06.08

לא הרבה היה ידוע על לאבפיקסיז, חברת סטארט-אפ ממרכז תל-אביב, לפחות לא עד הפוסט שיצא בשבוע שעבר בבלוג הטכנולוגי הפופולרי בעולם, טקראנץ'. עד אותו שבוע הם היו בסך הכל עשרה מתכנתים צעירים במשרד שכור בבניין תל אביבי בשדרות רוטשילד, המפתחים במימון עצמי יישומי אינטרנט עבור גוגל ומיקרוסופט בדממה תקשורתית מוחלטת במשך כשנתיים.

 

עכשיו הם כבר עובדים בחברה שקיבלה השקעה של מיליון דולר, וליווי צמוד של כמה מהיזמים הבולטים בעולם האינטרנט. "קצת קשה לנו להיחשף לתקשורת, אנחנו לא מגיעים מהמקום הזה. הכל קרה בבת-אחת", אומר אחד העובדים.

 

"אין לי ספק שלאבפיקסיז יעשו אקזיט גדול מאוד וכולנו נשמע עליהם עוד הרבה." אומר ירון קרני שמונה לחבר דירקטוריון של החברה על-ידי הקבוצה שהשקיעה בה. "הם לא באו אלי לבקש כסף. אני הגעתי אליהם כי ידעתי שמסתתר כאן פוטנציאל אדיר. אני מכיר את החברה ואת עובדיה כבר שנים, ואני שמח שהזדמן לי לחזור אליהם הפעם בתור משקיע ונציג של קבוצת משקיעים"

 

מימין: עודד פונטש, ניר צמח, רן בן-יאיר ואודי גרף - מייסדי לאבפיקסיז, והאחים גלעד וירון קרני מימין: עודד פונטש, ניר צמח, רן בן-יאיר ואודי גרף - מייסדי לאבפיקסיז, והאחים גלעד וירון קרני צילום: אוראל כהן

 

"החברה שלנו היתה רווחית מהיום הראשון", אומר לכלכליסט רן בן-יאיר, מנכ"ל לאבפיקסיז."יחד עם זאת היינו זקוקים ל'כסף חכם' בכדי ליצור לנו הזדמנויות עסקיות בעולם האינטרנט ולכן שמחנו לקבל את ההשקעה שהגיעה מפבריס, האחים קרני ושאר השותפים".

 

בן-יאיר מצטנע מעט כאשר הוא אומר שהוא זקוק לפיתוח עסקי. בן-יאיר ושלושת המייסדים הנוספים, עודד פנטש, ניר צמח ואודי גרף, כנראה ידעו מה הם עושים כאשר פיתחו את האבטיפוס של המוצר עבור גוגל. "פיתחנו את הגדג'ט הראשון שלנו עבור הדף האישי igoogle עוד כשעבדנו ביחד במקום העבודה הקודם שלנו, סמסונג", אומר עודד פונטש, סמנכ"ל הפיתוח של החברה. "ראינו את הפלטפורמת החדשה של גוגל - igoogle ב-2006, ואמרנו לעצמנו שיהיה כיף לעשות גדג'ט למסך גדול, לא רק לסלולר כמו שעשינו עד כה. אמרנו לעצמנו שאם נוכל לראות דולר מכל משתמש ביישום זה יהיה מצוין. שיבצנו יישום שבנינו, שעסק ברינגטונים, ורצינו לראות מה יקרה. לאחר כמה ימים בדקנו וראינו שהיישום עשה 5 דולר. זה היה אישור לכך שיש כאן מקום לעשות כסף. אמנם, אלה היו חמשת הדולרים האחרונים שהגדג'ט עשה, אבל הבנו שיש דרישה הן מצד המשתמשים והן מצד המפרסמים לפלטפורמה כזו".

 

לאחר חודש נוסף של פיתוח דורגה לאבפיקסיז במקום השביעי בין ספקי הגדג'טים של גוגל. "לפתע קיבלנו מהם טלפון", מספר פונטש. "התקשר אלינו המהנדס הראשי במרכז גוגל בסן פרנסיסקו ושואל אותנו מי אנחנו והיכן אנו נמצאים בעולם. סיפרנו שאנחנו מישראל ושאנחנו עושים פלטפורמות פרסום באמצעות גדג'טים. שאלנו אותם האם זה בסדר. 'בטח' הם ענו לנו: 'זה בדיוק מסתדר עם המודל שלנו, אנחנו עושים את פרויקט החלל ואנחנו מאיישים את החלליות'. מאז יש לנו קשר ידידות ארוך עם גוגל, על שלל מרכזי הפיתוח שלה בהודו, ניו יורק, שוויץ, וכיום יש לנו קשר עם 40 מרכזי גוגל ברחבי העולם. כשפרצה מלחמת לבנון השניה, ניר (ניר צמח, אחד מארבעת המייסדים, א.ג.) יצא לשירות מילואים של חודש וחצי ואנחנו היינו דבוקים לטלוויזיה. ואז החלטנו ששאר המשתמשים צריכים גדג'ט של רדיו וטלוויזיה, גוגל נדלקו על זה ועזרו לנו ככל יכולתם - וזה היה יישום הרדיו והטלוויזיה הראשון ב-igoogle".

 

לאבפיקסיז היתה בין החברות הראשונות שפיתחה יישומי גדג'טים לאתרי אינטרנט, כגון משחקונים, יישומים שימושיים כמו יומן או רשימת משימות, תרגומון וגם מחשבון קלוריות. כיום מדווחת לאבפיקסיז על כ-750 מיליון חשיפות ליישומים השונים שלה בחודש, המשוייכים לכ-40 מיליון משתמשים.

 

הדבר הבא: קוד חברתי פתוח

כפי שניתן לדמיין, השם 'גוגל' בפורטפוליו הלקוחות עזר לאנשי לאבפיקסיז לפתוח דלתות גם בחברות נוספות, וכיום בין הפלטפורמות עליהן מופיעים הווידג'טים של החברה ניתן למנות את מיקרוסופט (פורטל ה'לייב'), רשת הטלוויזיה פוקס, ואתר "הניו-יורק טיימס".

 

לאבפיקסיז מובילה כיום שינוי בגישה האסטרטגית שלה ופונה לכיוון הרשתות החברתיות, לפלטפורמות של יאהו ומייספייס. ההשקעה של קרני וקבוצת האנג'לים מארה"ב באה בעיתוי מיוחד עבור בן-יאיר. החברה משנה כיוון ומתמקדת בקוד החדש של גוגל, ה"אופן-סושיאל" (Open Social), שהוא התשובה של גוגל לקוד של פייסבוק.

 

"אם אתה רוצה לפתח יישום כלשהו, משחק או תרגומון, עבור פייסבוק - אתה חייב להשתמש בקוד שהם פיתחו לשם כך, והוא ניתן יהיה לשימוש רק בתוך פייסבוק. גוגל, לעומת זאת פיתחו קוד מיוחד, ה"אופן סושיאל", שניתן להרצה כמעט כל רשת חברתית אחרת: מייספייס, יאהו, AOL ועוד. ההתמקדות בטכנולוגיה הזו תאפשר לנו לפתח את הווידג'טים שלנו עבור ערוצי הפצה רבים יותר".

 

"מאוד התרשמנו מהמהפכה שגוגל ביצעו באירופה בשנה האחרונה", מספר ניר צמח, מנהל מוצר בלאבפיקסיז ואחד מארבעת המייסדים. "הם העבירו את יישום הדפים האישיים, igoogle, לשפה המקומית במרבית מדינות אירופה תוך שנה אחת. בגוגל מבינים שהמרחב האינטרנטי הולך ונהיה אישי יותר, ולאבפיקסיז תצטרף למגמה הזו. כשאני שואל את עצמי היכן יבלה הגולש האינטרנט עוד שלוש שנים, אני מנחש שנמצא אותו ברשת חברתית כלשהי, עובד על אחד היישומים השימושיים שפיתחנו כגון רשימת ימי הולדת או רשימת קניות למכולת".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x