$
חדשות טכנולוגיה

בטר פלייס תציג היום אב-טיפוס של מכונית חשמלית

זיוה פתיר, מנהלת התקינה בבטר פלייס של שי אגסי, מתכננת את התרחבות החברה לשוק העולמי, ומספרת ל"כלכליסט" על המחלוקת בין יצרני המכוניות בנוגע למבנה הסופי של מערכת הטעינה

ליאור גוטמן 10:0011.05.08

בסרט "בחזרה לעתיד 2" מתודלקת מכונית ספורט מדגם דלוריאן בפסולת אורגנית. התסריטאים הבינו שכדי להעניק לצופים תחושה עתידנית, צריך לצייד את המכונית במקור הנעה אלטרנטיבי.

 

אולם לפעמים, יש להודות, טוב לדעת שהתפתחות האבולוציה המוטורית נעצרה במנועי בנזין וסולר: "אני

לא בטוחה שהיו מאשרים היום לשימוש מנוע בעירה פנימית", צוחקת זיוה פתיר, מנהלת התקינה הבינלאומית בפרויקט בטר פלייס, "הם רועשים ומזהמים ומופעלים על ידי חומר דליק". לפני תפקידה הנוכחי כיהנה פתיר בתפקיד מנכ"לית מכון התקנים וסגנית נשיאת ארגון התקינה הבינלאומי ISO.

 

בטר פלייס, שבראשה עומד איש ההייטק שי אגסי, פועלת להקמתה של תשתית תפעול ותמיכה בכלי רכב חשמליים. בכוונת החברה לפרוש מערך נקודות טעינה עבור כלי רכב חשמליים בחניונים בכל הארץ, כמו גם תחנות להחלפת סוללות בנסיעות ארוכות.

 

היום תציג בטר פלייס אב-טיפוס של המכונית החשמלית לתקשורת הישראלית, אלא שבהנהלת החברה כבר מתכננים את היעד הבא: התרחבות לשוק הבינלאומי. "אנו שואפים שבכל דגמי המכוניות החשמליות תהיה אותה סוללה", מסבירה פתיר, "הסוללה תותקן באותו מקום ותיטען על ידי אותה רשת".

 

סוללות הניקל נפסלו

לדברי פתיר, לאחרונה התקיימה בשבדיה ועידת תקינה בינלאומית בנושא המכוניות החשמליות, שבה השתתפו נציגיהם של יצרני רכב כגון ניסאן, פיאט, סיטרואן ומיצובישי. הוועידה התמקדה ביישום של דרכים לתפעול המכונית החשמלית באופן יומיומי.

 

לדברי פתיר, עדיין לא הושגו הסכמות בנוגע למבנה הסופי של מערכת הטעינה. "אנחנו בחיתולים בתחום", מסבירה פתיר, "כך, לדוגמה, עד היום לא ברור כיצד יסלק בעל הרכב החשמלי את סוללות הפוספט בתום השימוש ברכב. בעיה נוספת היא איך להגן כראוי על כבל ההטענה שמהווה מקור הזנה אנרגטי למכונית. מה יקרה אם בטעות יעלה עליו אוטובוס? האם המכונית תושבת ובעליה ימתין לחילוץ?".

 

בכל מקרה, מוסיפה פתיר, סוללות ניקל קדמיום נפסלו לשימוש: אף שניצול האנרגיה שלהן טוב מזה של סוללות פוספט, מקדם הרעילות שלהן גבוה משמעותית.

 

חצי מיליון נקודות טעינה

אף על פי שנושא פיתוח רשת הטעינה ומערכות ההטענה נמצא עדיין בחיתוליו, פתיר מקווה שהתקינה הבינלאומית של המוצר תושלם בתוך כשלוש שנים: "המוצר הסופי מבית בטר פלייס, כלומר הסוללה ורשת הטעינה, יהיה משוכלל מספיק כדי להוביל תקינה בינלאומית ולשמש כאמת מידה בארצות אחרות".

 

חלקה של בטר פלייס במיזם בארץ הוא פרישה עתידית של כחצי מיליון נקודות טעינה מדן ועד אילת, שיוכלו לשמש את בעל הרכב בכל מקום ובכל שעה. "משתתפי הוועידה הגיעו להסכמה שמכונית חשמלית תשתמש באחת משלוש האפשרויות הבאות להטענה: או שהכבל ייצא מהרכב, או שהכבל ייצא מהעמוד או שהכבל יתווך בין המכונית לנקודת ההטענה", מסבירה פתיר. "ברכב שייוצר על ידי רנו־ניסאן, אחת השותפות במיזם, כבל ההטענה יחובר כנראה למכונית".

 

לדברי פתיר, הפרסומים האחרונים בתקשורת על כך שמכוניות היברידיות עלולות לגרום לסרטן אינם מבוססים, אך צריכים להישקל בכובד ראש: "לטעמי, מדובר בלובינג של יצרני מכוניות או של חברות הדלק", היא מסבירה. "הרכבות החשמליות באירופה משמשות זה שנים מיליוני אנשים מדי יום - ואף אחד לא חולה". באותה נשימה מוסיפה פתיר שיש לוודא שהדגם הסופי של המכונית חייב להכיל מגן קרינה, כדי למנוע פגיעה כלשהי בנוסעים.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x