סגור

אימון מתקדם
מרקוס לארום לוקח את הטור בסיבוב

לפני חמש שנים ראה הנער הנורבגי מרקוס לארום את אלילו מתרסק בתאונת אופניים בטור דה פראנס. המצאה פשוטה, יעילה ומצילת חיים שהגה, של תמרורים עם אזעקה, תיכנס מהשנה לתחרות. "זה ממלא אותי ציפייה וסיפוק", הוא אומר

אלברטו קונטדור, רוכב האופניים הספרדי המעוטר, התייצב לטור דה פראנס של 2016 כשהוא המועמד לזכייה. כל העיניים היו נשואות לביצועיו בשלבי ההרים שצפויים היו להגיע ככל שיתקדם המירוץ. אלא שה"אקדוחן", כינויו של קונטדור בדבוקה, סיפק רגעים מותחים של דרמה ודם כבר בשלב הראשון של המירוץ, כשהגלגל הקדמי שלו איבד אחיזה בפנייה חדה ימינה — 79 ק"מ מקו הסיום. המטפס הספרדי המוכשר דהר היישר לתוך אי תנועה. כל צדו הימני נראה משופשף להחריד, אולם למזלו דבר לא נשבר. כנהוג בענף, קונטדור החבוט עלה במהרה על אופניו ובמאמץ אדיר הצליח לגשר על הדבוקה שהתרחקה לפנים.
מה שקונטדור לא ידע, וייתכן שאינו יודע עד עצם היום הזה, הוא כי אותה נפילה מתוקשרת הצליחה להסיט חיים של אדם אחר ממסלולם: מרקוס לארום, נער נורבגי שבדיוק סיים את כיתה י"ב, היה אחד מאותם אנשים שחזו בשידור חי בהתרסקות המחרידה. כחובב אופניים מושבע שבילה את שנות נעוריו על אופני כביש, היה לו קשה להישאר אדיש לנפילה. מבחינתו, זו התרחשה כתוצאה ממחדל וסימון לקוי של הסכנות האורבות לרוכבים במירוצים. בדקות שאחרי הנפילה החליט לארום, בוגר מצטיין של מגמת יזמות בבית ספרו, כי ינסה לפתור את הבעיה בכל מחיר.
2 צפייה בגלריה
פנאי מרקוס לארום עם הרמזור שהמציא
פנאי מרקוס לארום עם הרמזור שהמציא
מרקוס לארום. "כמה ימים אחרי התאונה הקשה בטור של 2016 כבר היתה לי סקיצה ביד. החלטתי שהרעיון שלי לתמרור קולי יהפוך למציאות"
"כעבור כמה ימים כבר היתה לי סקיצה מוכנה", הוא מספר ל"כלכליסט", "החלטתי שהרעיון שלי יהפוך למציאות". ביום שבת הקרוב, כשמירוץ האופניים הגדול והחשוב בעולם — הטור דה פראנס, יוזנק לדרכו בצרפת, יצירת המופת שעליה לארום עמל בשנים האחרונות תעמוד למבחן. אלה שלטים אלקטרוניים ניידים, בעלי תצוגה מתחלפת, המתריעים בדבר המכשול המצפה לרוכבים בהמשך הדרך. ייחודם בכך שמלבד התצוגה המהבהבת של המכשול באמצעות נורות לד חזקות, לשלטים יש גם מערכת קול עוצמתית המשמיעה צליל חזק ביותר שמכין את הרוכבים לקראת הסכנה הצפויה.
ההתרעה הקולית, מעידים רוכבים, מצליחה להסב את תשומת לבם למכשול בדרך. השילוט המהבהב עצמו לעתים לא מספיק כשדוהרים במורד ההרים במהירות הקרובה ל־100 קמ"ש בגשם שוטף ובתנאי מזג אוויר קיצוניים. "אתה חולף על פני כל כך הרבה שלטים, שלפעמים אתה כבר לא שם לב לכלום", אומר רוכב האופניים האוסטרלי המקצוען מיץ' דוקר, "אבל בשלטים האלה אתה באמת מצליח להבחין". דוקר בעצמו העיד כיצד השילוט שהמציא לארום עזר לו להבחין כי הוא נמצא לפני כניסה למנהרה בכביש ושעליו להתכונן לקראתה.
דרכו של לארום הצעיר למירוץ הגדול בעולם לא היתה קלה. בדומה לרוכבי האופניים שנדרשים להוכיח את יכולתם טרם ייבחרו להתחרות בטור, גם היזם הנורבגי נדרש להפגין את היתרון שבהמצאתו בתחרויות רכיבה משניות יותר. בהתחלה, הוא סיפר, "מארגני מירוצים בכלל התעלמו מהפניות שלי באימייל". רק אחרי שדלת אחת נפתחה, במירוץ נורבגי משני יחסית, החלו מארגני המירוצים להבין שלרשותם עומד כלי פשוט, יעיל המציל חיים.
רוח התקופה סייעה גם היא. במקביל לתקנות בטיחות הולכות ומחמירות שיוזם איגוד האופניים הבינלאומי (UCI) במירוציו, לרוכבים המקצוענים פשוט נמאס להיפצע ובמקרים קיצוניים אף לאבד חיים. בשנים האחרונות ספורטאים הרימו קול מחאה בכל פעם שהתגלו מחדלים בטיחותיים. בשנה שעברה, למשל, המצב הגיע לרתיחה כשבכירי הרוכבים דרשו לקצר את אחד משלבי הג'ירו דה איטליה (הטור של איטליה) מחשש לבטיחותם.
שלטיו המתוחכמים של לארום, כך נראה, הומצאו בדיוק בזמן הנכון. "זה בהחלט צעד טוב קדימה", אמר מתיאו טרנטין, רוכב מקצוען שאחראי על תחום הבטיחות מטעם הרוכבים. "טוב לראות שמארגני המירוצים מתקדמים ביחד עם יצרני אמצעי בטיחות שמטרתם לספק סביבת תחרות בטוחה יותר".
2 צפייה בגלריה
פנאי רוכבים חולפים על פני התמרור שהמציא מרקוס לארום
פנאי רוכבים חולפים על פני התמרור שהמציא מרקוס לארום
רוכבים חולפים על פני התמרור שהמציא לארום. מצילי חיים בתנאים קיצוניים
כעת מגיע המבחן האמיתי והגדול בחייו של היזם הנורבגי: הטור דה פראנס. במהלך המירוץ המותח, שנמתח על פני מאות קילומטרים ברחבי צרפת, כולל בהריה התלולים והגבוהים, מתרחשות בכל שנה עשרות נפילות והתרסקויות.
"אנחנו מתכוננים לטור דה פראנס כבר שישה חודשים", מודה לארום, "זה תהליך ארוך שדורש המון עבודה ותכנון". כל יום ירדפו הנורבגי וצוותו אחר המירוץ המתגלגל. יתקינו ויפרקו ללא הרף מספר מצומצם למדי של שלטים (כמה עשרות) שאמורים למנוע את התרחשותה של תאונה קשה. ההחלטה היכן להציבם היא הקשה ביותר: בכל שלב יש מספר לא מבוטל של פניות חדות ומסוכנות, איי תנועה שמשמשים מכשול לדבוקה דוהרת, פסי רכבת החוצים את הכביש ובכלל, ועוד אינספור מכשולי דרך שלעתים צצים בהפתעה גמורה.
"אתה צריך לעמוד ליד השלטים ולראות כיצד הרוכבים מבחינים בהם", אומר לארום, "כיצד הם מאטים בהדרגה ומכינים את עצמם לפנייה של 180 מעלות שממתינה להם. לראות איך במהלך ירידה תלולה בגשם, במהירות מטורפת, הם רואים את השלט ושומעים את ההתרעה מפני מכשול צפוי". לרגעים כאלו בדיוק הוא ממתין בטור. הוא מודה שהם מציפים אותו ציפייה וסיפוק וגורמים לו לחוש בחשיבות של עבודתו. מי יודע, אולי בשונה מהתאונה של קונטדור ב־2016, הפעם יהיה בכוחו למנוע את ההתרסקות הבאה של המועמד לניצחון.