$
אמנות ועיצוב

תערוכה: איך נשמעים ריחות

עומר פולק מציג בדנמרק תערוכה המשלבת בין ריחות שאותם רקח וצלילים שאותם הקליט ביערות בגרמניה

רעות ברנע 09:0715.12.19

ניסיתם לחשוב פעם איך נראה ריח? או איך הוא נשמע? או באיזו שפה הוא מדבר? אלה רק חלק מהשאלות שעולות הודות לפרויקט חדש, " Olfactory forest", של המעצב הישראלי עומר פולק שמוצג בימים אלה במוזיאון TRAPHOLT בדנמרק. בתערוכה בשם "SENSE ME" שעוסקת בחושים, הוא מציג לצד עבודות של אמנים מובילים מהעבר וההווה כמו וסילי קנדינסקי ואולפור אליאסון.

 

פולק (34), בוגר המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל, חי ועובד בברלין זה כשנה וחצי. הוא מחזיק בסטודיו לעיצוב בעיר שעוסק בפרויקטים מסחריים, ובד בבד יוצר את העבודות האישיות שלו, רבות מהן עוסקות בנושא הריח. "התחלתי לעסוק בריחות לקראת פרויקט הגמר שלי בבצלאל", הוא מספר בשיחת טלפון מהבירה הגרמנית. "דווקא בתור מעצב תעשייתי, היה לי מעניין להתעסק בחומר־לא־חומר. אני לא 'פרפיומר' - רוקח בשמים — אבל יש לי כבר הרבה הבנה במולקולות של ריח ובאופן שבו אפשר להרכיב ריחות. בעבודות שלי אני משתמש בידע הזה כמו בכל חומר אחר, כמו שאמנים משתמשים בצבע".

 

 

עומר פולק בתערוכה: "יש לי הבנה במולקולות של ריח וכיצד מרכיבים מהן ריחות. בעבודות שלי אני משתמש בידע הזה כמו שאמנים משתמשים בצבע" עומר פולק בתערוכה: "יש לי הבנה במולקולות של ריח וכיצד מרכיבים מהן ריחות. בעבודות שלי אני משתמש בידע הזה כמו שאמנים משתמשים בצבע"

 

לטובת הפרויקט חבר פולק ל־Symrise, אחת החברות הגדולות בעולם שמייצרות ריח לתעשיות שונות. "יש להם טכנולוגיה יחסית פשוטה", הוא מסביר. "למשל, לוקחים פטרייה ביער, עוטפים אותה בשקית מיוחדת ושואבים את האוויר שמצטבר בה. אחר כך במעבדה בודקים ממה בדיוק מורכב אותו ריח – מאילו מולקולות ובאיזו ריכוזיות, כך שאפשר לייצר אותו שוב”.

 

מלבד “לכידת” הריחות, הקליט פולק צלילים מהיער – כמו טרמיטים שאוכלים את העצים או משב כנפיים של עש - ששימשו אותו אחר כך בתהליך הרכבת הריחות מחדש. "יצרנו 8 ריחות, בהם ריח של פטרייה, טחב, זיעה של יונק שחי ביער ואדמה רטובה. מצאנו בדיוק את הריחות שרצינו להגיע אליהם שהם לא בהכרח אלה שיצאו מהמכונה. כי גם פטרייה, למשל, מפיצה ריחות שונים במהלך היום – תלוי שעה, תלוי תאורה”.

 

את הריחות עצמם ספג פולק בתוך מוטות ראטן, סוג של קנה דומה לבמבוק. "את המוטות עיצבתי בכל מיני צורות ועל כל אחד מהם יש רמקול. כך, כשמתקרבים להריח את הריח שנודף מכל אחד מהם, הסאונד מלווה את הצופה מקרוב".

 

הריחות לא מתערבבים זה בזה בחלל המוזיאון?

"יש לכולם יחד איזו השפעה כללית בחלל של החדר, אבל הם לא מאוד חזקים כך שאפשר להתרכז בכל אחד מהם ולהריח".

x