• תפריט
מוזיקה

נאחזים באוויר: אוסף חשוב ומצוין לרולינג סטונס

אוסף חדש של הסטונס מוכיח כמה ענקיים הם היו כבר בתחילת דרכם

דנה קסלר 08:1014.12.17

באלבומם האחרון, "Blue & Lonesome", שיצא בשנה שעברה, הקליטו הרולינג סטונס גרסאות כיסוי לשירי בלוז ורית'ם אנד בלוז ישנים. בגיל 70 פלוס התענגו מיק ג'אגר, קית ריצ'רדס וחבריהם על המוזיקה האמריקאית השחורה שהזינה את סצינת הבלוז הבריטית, בה הם צמחו בשנות ה־60. הם הקליטו מחדש את אותם שירים שהם השתפשפו עליהם לפני יותר מחמישים שנה.

 

עתה מוציאים הסטונס את "On Air" (הליקון), אוסף חדש שחוזר אחורה בזמן ומאגד 18 קטעים (או 32 קטעים בגרסת הדלוקס) שבוצעו בשידור חי באולפני רדיו שונים של ה־BBC בין 1963 ל־1965. גם אם מבחינה יצירתית הסטונס עוד היו בתחילת דרכם, מבחינות אחרות הם היו אז בשיאם: הכי צעירים, הכי חתיכים, הכי מוכשרים והכי מלאי התלהבות, תשוקה ונשמה.

 

עטיפת האלבום של הרולינג סטונס עטיפת האלבום של הרולינג סטונס צילום: באדיבות הליקון

 

האוסף נפתח בביצוע ל"Come On" של צ'אק ברי - השיר שנבחר לסינגל הראשון של הלהקה, שיצא בתחילת קיץ 1963. בכלל, האוסף הזה מלא בקאברים של ברי, חלוץ הרוקנרול שהלך השנה לעולמו, ממנו למדו הסטונס כל מה שהם יודעים על רוקנרול ועל המשמעות של להיות "ילדים רעים". מלבד ברי, הסטונס עושים כאן קאברים לעוד אמנים שחורים כמו בו דידלי, הוולנטינוס וסולומון ברק וגם לסטנדרטים של רית'ם אנד בלוז כמו "Route 66".

 

לצד כל אלה, מכיל האוסף גם שירים מקוריים, כמו הסינגל המקורי הראשון שלהם, "The Last Time", שהושפע משיר של להקת הגוספל The Staple Singers. כשהסטונס התחילו לכתוב שירים הם כמובן עשו את זה בהשראת המוזיקה השחורה שהם העריצו, והאוסף הזה מלווה את הלהקה בהתפתחות שלה מלהקת קאברים לענקית רוקנרול בריטית שעומדת בזכות עצמה. קשה להאמין שקלאסיקה נצחית כמו "I Can't Get No) Satisfaction)", שאנחנו מקבלים כאן בהקלטה מתוך תכנית הפופ החשובה והמשפיעה ברדיו האנגלי באותה תקופה, Saturday Club - נכתב כבר ב־1965.

 

הסטונס. חוליה משמעותית בהיסטוריה של המוזיקה הסטונס. חוליה משמעותית בהיסטוריה של המוזיקה צילום: רויטרס

 

אחד השירים והביצועים המרגשים באלבום הוא לשיר "ממפיס, טנסי" של צ'אק ברי, בו מנסה המבצע לצלצל לבתו הקטנה שנשארה עם אימה בממפיס, טנסי. בניגוד לכל יתר השירים באוסף, קשה לזהות שמדובר כאן בסטונס. ג'אגר, אותו אנחנו מכירים כפרחח, נשמע כאן עדין וביישן, כמעט כמו זמר בריטפופ מהניינטיז. למרות שיש בו משהו בוסרי, הביצוע היפהפה הזה של הסטונס ל"ממפיס, טנסי" מחבר בין העבר, זה של הבלוז ושורשי הרוקנרול השחורים, להווה של הסטונס בראשית שנות ה־60, ולעתיד של שנות ה־90, בו יחווה הפופ הבריטי רנסאנס מרשים.

 

לא ברור אם "On Air" הוא אוסף יותר חשוב או יותר טוב. אפשר לראות בו המחשה לדרך שבה הסטונס מהווים חוליה מרכזית ומשמעותית בהיסטוריה של הפופ והרוק, ואפשר פשוט להתענג עליו, ולהתפעם בפעם המיליון, מכמה שהסטונס היו להקה מדהימה.

 

שורה תחתונה:

להקת הרוקנרול הטובה בעולם, פרק א'

בטל שלח
    לכל התגובות
    x