$
אמנות ועיצוב

תל אביב עיר האיורים

שבוע "אוהבים אמנות, עושים איור", שייפתח מחר, יכלול יותר מ־60 תערוכות. "בכל תחרות חשובה של איור בעולם יש זוכים ישראלים", אומר האוצר יובל סער

רעות ברנע 08:1015.11.17

"אם מישהו היה בא אליי לפני חמש שנים ואומר לי לעשות אירוע של 60 תערוכות עם 500 מאיירים, הייתי אומר 'לא תודה'", אומר יובל סער, היוזם והאוצר הראשי של שבוע האיור "אוהבים אמנות, עושים איור", שמהדורתו הרביעית תיפתח מחר (עד 25 בנובמבר) בשיתוף עיריית תל אביב.

 

"זה התחיל לגמרי במקרה, עם תערוכת איור אחת שהייתי אמור לאצור בבית האמנים והבנתי שהיא תדרוש הרחבה משמעותית. בתחילה פניתי למאיירים, אז למנהלי מסלולים באקדמיה, וכשכבר היתה רשימה באתי איתה לעיריית תל אביב, ושם הבינו את הפוטנציאל. זה ז'אנר שהוא באמת תקשורתי ופופולרי מאוד, אבל לא בא מספיק לידי ביטוי בשדה האמנותי".

מתוך שבוע האיור (מימין לשמאל): עבודותיהם של ארז שמח, נורה פורת וסשה זילברמן מתוך שבוע האיור (מימין לשמאל): עבודותיהם של ארז שמח, נורה פורת וסשה זילברמן

 

בין אומנות למסחריות

 

על אירועי שבוע האיור סער (44) עובד במשך כל השנה, ומה שהתחיל כאירוע עם מספר מצומצם של תערוכות צבר במרוצת השנים הדים גדולים וגדל בעשרות אחוזים. "אני לא מאייר, רק מספק את הפלטפורמה, אבל אני יכול לומר שבכל תחרות חשובה של איור בעולם יש זוכים ישראלים.

 

"אחד הדברים שאני הכי גאה בהם הוא שבכלל בלי שנתכוון יצרנו פלטפורמה עבור מאיירים ישראלים להציג בארץ, מה שלא ממש היה קיים עד עכשיו. אפשר לראות שבשנים האחרונות הם נכנסים כז'אנר אמנותי לכל דבר, בין השאר כי אנחנו דור שקצת פחות מעניינות אותו הגדרות דיכוטומיות. יש אמנם איור שהוא מסחרי יותר, אבל יש גם איור שהוא אמנות לכל דבר".

 

יובל סער. "מאמץ כביר לקבל את כולם" יובל סער. "מאמץ כביר לקבל את כולם" צילום: מירב בן לולו

 

איך מחליטים מהו איור ומה לא?

"השאלה היא מי שואל ומי עונה", הוא אומר בחיוך. "אני חושב שההבדל המרכזי הוא שבאיור ההיבט התקשורתי הוא אינהרנטי. מאמנות עכשווית אני לא מצפה שתהיה תקשורתית ושאני אבין אותה; מאיור אני כן. זו גם חלק מההכשרה של היוצרים במחלקות לתקשורת חזותית. זו גם אחת הסיבות שאיור פופלרי מאוד".

 

סער הפך בשנים האחרונות לאחת הפיגורות המשפיעות ביותר בעולם העיצוב המקומי. הוא מעצב גרפי בהשכלתו, ומאז 2005 עומד מאחורי הבלוג "פורטפוליו", שהפך לאחת הפלטפורמות הגדולות והיחידות שמסקרות עיצוב.

 

הוא הקים את הבלוג בזמן שעבד ככתב העיצוב של "הארץ", ולאחר עזיבתו את העיתון צירף ל"פורטפוליו" את חגית פלג־רותם לסיקור האמנות הפלסטית ואת לירוי שופן לתחום האופנה. בעידן שבו אין סיקור נרחב של האמנות והעיצוב הפך "פורטפוליו" לאחד המקורות המשפיעים למתעניינים ולחובבים.

 

"יש לנו עשרות אלפי קוראים בחודש", הוא מתגאה. "אני קצת נזהר מלומר שהבלוג מחליף את הסיקור באמצעי התקשורת, כי אני לא חושב שמישהו יודע בוודאות מהו עתידה של התקשורת המודפסת או המקוונת. אני כן יכול להגיד שמשום שאנחנו גוף עצמאי, אנחנו יכולים לקבוע לעצמנו את האג'נדה ולא להיות תלויים בשיקולים של מספר קוראים.בעקבות כך אנחנו יכולים לכתוב על מה שמעניין אותנו ולקוות שזה יעניין גם אחרים".

 

דור בא ודור נשאר

 

השנה יכלול שבוע האיור כ־60 תערוכות, רובן נוצרו במיוחד עבורו. הן יוצגו בחללי תרבות ואמנות, גלריות שיתופיות, מוזיאונים ומקומות בילוי ברחבי העיר, מיפו העתיקה, דרך קריית המלאכה, שדרות רוטשילד ומרכז העיר ועד למוזיאון ארץ ישראל והמרכז הקהילתי רוזין בצפון העיר.

 

לצד התערוכות יתקיימו מגוון פעילויות במרכז המבקרים באברהם הוסטל: חברת וויקס תקים קיר ייחודי שיזמין את הקהל לאייר, לצבוע, לצייר וליצור את העיר שלו; יתקיים מופע מוזיקה של דאנה איבגי עם איור חי על הבמה; ייערכו סיורים מודרכים, סדנאות לילדים ועוד. מרבית האירועים יהיו פתוחים לקהל הרחב ללא תשלום.

 

"חשוב לנו להיות אירוע דמוקרטי", מסביר סער על תהליך בחירת המציגים, "גם כי זה אירוע עירוני וגם כי הוא היחיד בתחום. אנחנו עושים מאמץ כביר לעבור על כל ההצעות שמוגשות לנו, ואת רובן אנחנו מקבלים".

 

מדובר בעיקר במאיירים צעירים?

"זה שילוב. הרוב הגדול הוא צעירים, המון בוגרים מהשנים האחרונות שכבר עובדים בתחום, אבל אנחנו מנסים לכוון גם לתערוכות של הדור הוותיק יותר".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x