$
במה

אופרטה אחרת

בניסיון לחזר אחר קהל צעיר בית האופרטה הממלכתי של בודפשט יציג בארץ גרסה עדכנית של "הרוזנת מאריצה". איך מחדשים מבלי לאבד אוהדים ותיקים?

מאיה נחום שחל, בודפשט 08:3215.05.17

סנובים, באופרטה כבר הייתם? בניגוד לדימוי האליטיסטי של האופרה, מנכ"ל בית האופרטה הממלכתי של בודפשט ג'ורג' לורנסי מתעקש כי אחותה הצעירה, האופרטה, דווקא פונה לקהל הרחב: "זה תיאטרון של העם. הוא צריך לפנות לכמה שיותר אנשים", הוא אומר בשיחה עם "כלכליסט". כבר כמה שנים שזמרי, שחקני ונגני בית האופרטה מגיעים לישראל ומעלים הפקה מובילה מהרפרטואר המגוון במסגרת שיתוף פעולה עם האופרה הישראלית, ובעוד חודש הם יעלו את אחד מעמודי התווך שלהם: "הרוזנת מאריצה" מאת אמריך קלמן לליברית של בראמר וגרונוולד.

 

ההפקה שעלתה לראשונה ב־2001 כבר עברה ארבע תחיות מחדש ומגיעה אלינו בגרסתה העדכנית ביותר. "זה לא פשוט להביא קהל", מסביר לורנסי, "אסור לנו לאבד את הקהל המבוגר שרוצה לראות אופרטה מסורתית, אבל אנחנו צריכים גם להביא את הצעירים ולא רוצים שישעמם להם ולכן אנחנו כל הזמן מחפשים את שביל הזהב להגיע לכולם וכל הזמן משפרים ומעדכנים". 

מתוך "הרוזנת מאריצה". "זה תיאטרון של העם. הוא צריך לפנות לכמה שיותר אנשים" מתוך "הרוזנת מאריצה". "זה תיאטרון של העם. הוא צריך לפנות לכמה שיותר אנשים" צילום: בית האופרטה הממלכתי של בודפשט

 

במרכז העלילה עומד סיפור האהבה בין הרוזנת מאריצה למנהל האחוזה החדש שלה טאסילו, בן אצולה שנותר חסר פרוטה ומסתיר את זהותו האמיתית. מאריצה מאסה בגברים הרודפים אחר כספה וכדי להיפטר ממחזריה הרבים היא ממציאה ארוס בדיוני, אלא שהעניינים מקבלים תפנית משעשעת כאשר טאסילו משכנע את חברו להתחזות לאותו ארוס דמיוני ולדרוש מהרוזנת להינשא לו. זוהי אופרטה ססגונית ורבגונית מבחינה מוזיקלית הכוללת את קצב הצ'רדאש ההונגרי לצד מוזיקה צוענית וריקודים בסגנונות שונים.

 

בין אופרה למחזמר

 

ז'אנר האופרטה נמצא על הגבול שבין אופרה ותיאטרון מוזיקלי. טכניקת השירה (בל קנטו) זהה לאופרה אולם מהזמרים נדרשות יכולות משחקיות גבוהות ולסיפור חשיבות רבה יותר. "אם במחזמר מנגנים מוזיקה פופולרית של המחצית השנייה של המאה ה־20, אז באופרטה מנגנים מוזיקה של המחצית הראשונה של המאה ה־20", מסביר לורנסי. "כל זמר אופרטה יודע לשיר אופרה, אבל לא כל זמר אופרה יכול לשיר אופרטה", מוסיף מיקלוש גאבור קריני, הבמאי והמנהל האמנותי.

 

על הטענה הרווחת כי הז'אנר נמוך ביחס לאופרה אומר לורנסי: "אני לא חושב שאפשר להגיד דבר כזה. כל דבר אפשר לעשות ברמה נחותה או ברמה גבוהה. מה שקרה בשני העשורים האחרונים זה שעלו הרבה הפקות לא טובות ופחות מקצועיות של אופרטות בהונגריה וזה קצת פגע בתדמית של כל הז'אנר. אבל אנחנו תמיד שואפים להגיע להפקה ברמה הכי גבוהה שיש".

 

נגד חרמות

 

בית האופרטה מתוקצב ב־5 מיליון יורו לשנה, כשמינית מזה של בית האופרה השוכן ברחוב הסמוך לו, אך מצליח למשוך אליו קהל רב וצעיר יותר, גם הודות לכך שלרפרטואר נכנסים מחזות זמר.

 

גם בישראל פוקד את האופרטות קהל מגוון נוסף על הקהל הנאמן של האופרה, אלא שבהונגריה, להבדיל מכאן, הממשלה מעניקה לבית האופרטה 70% מהתמיכה ומעודדת צפייה בתיאטרון על ידי סבסודים שונים, כך למשל, יכול מנהל לרכוש עבור עובדיו כרטיסים ולקבל 80% כהחזר מס - הכל כדי לשמר את התרבות ההונגרית.

ההונגרים ממשיכים את שיתוף הפעולה עם האופרה הישראלית על אף הקריאות השונות בעולם לחרם. "אנחנו עוסקים באמנות כדי שלא נצטרך להתייחס לדברים כאלה, ושמחים להציג את האמנות שלנו עבור על מי שמבקש מאיתנו לבוא. קורים כל כך הרבה דברים בפוליטיקה העולמית שאנחנו לא רוצים להתעסק בזה, ואני מאמין שגם הקהל שבא אלינו לא עוסק בשאלה הזו".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x