$
פנאי

מהפכה למבוגרים בלבד

הצלחתו של "דדפול", סרט קומיקס יוצא דופן שלא מיועד לילדים, עשויה לשנות את כל דרך החשיבה בהוליווד

אור סיגולי 10:0623.02.16

בשבועיים האחרונים עסוקה הוליווד בנושא אחד - הצלחתו חסרת התקדים של "דדפול". הסרט החדש מייצר כרגע יותר כותרות, ניתוחים וטורי דעה מטקס האוסקר שיתקיים בתחילת השבוע הבא, ולא בכדי.

 

 הזכויות לדמות הקומיקס של דדפול שייכות לאולפן פוקס המאה ה־20. היא כבר צצה באחד הסרטים הקודמים שלהם, "אקס־מן: המקור - וולברין", שלא הצליח לתת חיים לדמות המשנה הזו. לכן ההחלטה לעשות על דדפול סרט חדש היתה הימור גדול, בייחוד בהתחשב בכך שהבמאי שנבחר לפרויקט, טים מילר, לא ביים מעולם סרט באורך מלא, והשחקן הראשי ריאן ריינולדס דילג בשנים האחרונות מכישלון קולנועי אחד למשנהו.

 

אך ההימור הגדול ביותר - והדבר שמבדיל את "דדפול" מרוב סרטי גיבורי־העל האחרים - הוא ההחלטה ליצור אותו כך שיקבל סיווג R, הגבלה לצפייה רק מעל גיל 17 בארה"ב, בעקבות אלימות גרפית, קללות ותכנים מיניים. היו אמנם סרטי קומיקס מצליחים לגילאי 17 ומעלה בעבר ("קיק אס", "300" ו"קינגסמן" לדוגמה), אך השילוב של הבמאי, השחקן והדירוג שלכאורה מדיר מהסרט פלח אוכלוסייה משמעותי בתחום רכישת הכרטיסים הוא סיכון כל כך גדול במדד הסיכונים של הוליווד, שהאישור שניתן להפקה הזו הוא בגדר נס.

 

אבל ההימור הוכיח את עצמו. לאחר קמפיין שיווק מצוין "דדפול" נחת לפני שבוע וחצי בבתי הקולנוע, והותיר אדמה חרוכה עם הכנסות של יותר מ־132 מיליון דולר כבר בסוף השבוע הראשון - הפתיחה הגדולה בכל הזמנים לסרט המסווג כ־R (שיא שהוחזק 13 שנה על ידי "מטריקס: רילודד"), וגם הגדולה ביותר שנרשמה אי פעם בחודש פברואר (השיא הקודם היה של "חמישים גוונים של אפור"). הביקורות על הסרט אמנם מעורבות, והסרט עצמו הוא קומדיית אקשן עם הומור נמוך שאירוני לחשוב שמיועד דווקא לקהל בוגר. אבל כל אלה לא גורעים מהפיכתו של גיבור־העל החדש והנוצץ של פוקס לסיפור הקולנועי הגדול הראשון של 2016.

"דדפול". סופרמן הוא הנפגע המיידי "דדפול". סופרמן הוא הנפגע המיידי צילום: TNS

 

האם הוליווד מבינה סוף סוף שגם הקהל המבוגר יכול להפוך סרט ללהיט קופתי? התשובה לא כל כך מובנת מאליה. ימים אחדים לאחר שנתוני ההכנסות של הסרט פורסמו, טען ראש אחד האולפנים שההצלחה של "דדפול" קשורה רק לעובדה שהוא צוחק על עולם הסופר־גיבורים רב־החשיבות של דיסני (שאחראים על סדרת סרטי "הנוקמים" ויוצאיהם). בתגובה פרסם במאי "שומרי הגלקסיה" ג'יימס גאן פוסט ארוך בפייסבוק, שבו נכתב כי האמירה הזו שייכת ל"פאקינג מנהל המטומטם ביותר בהיסטוריה של הפאקינג מנהלים מטומטמים". גאן טען ש"דדפול" זכה להצלחה כי הוא מקורי וייחודי, והביע דאגה שהוליווד עלולה לקרוא את המפה לא נכון, ובמקום להסתכן וליצור עוד סרטים חצופים ובועטים פשוט לשחזר סרטי "כמו־דדפול".

 

אבל אולפן הקולנוע שההצלחה של "דדפול" עשויה להשפיע עליו ברמה המיידית ביותר הוא האחים וורנר, שלו הזכויות לדמויות הקומיקס של חברת DC ותחתיו ייצא בסוף מרץ הסרט "באטמן נגד סופרמן", שעל כתפיו מונח עתידה של סדרת עיבודי קומיקס גדולה בתקציבי עתק ומשכורות גבוהות בהתאם. הבעיה היא שסרטי DC ידועים כבר כעת ככבדי ראש ונטולי הומור, והצלחתו העצומה של גיבור־על שמספר בדיחות על נפיחות עלולה להלעיג את החשיבות העצמית של סופרמן וחבריו ולהפוך אותם למשעשעים. ההבדל בינם לבין הלהיט החדש הוא שהפעם הבדיחה לא תהיה מכוונת.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x