• תפריט
פנאי

צייר לי ארנק

שני ישראלים שרצו "לשלב ביזנס ואמנות" המציאו ארנק פלסטי ממוחזר, גייסו מעצבים ופתחו קמפיין גיוס כספים ברשת. ואז איי ווייוויי, כוכב־העל של עולם האמנות, ביקש לעצב ארנק

נמרוד צוק 09:1404.12.14
במבט ראשון עמוד הקיקסטארטר של המיזם paperwallet נראה כמו עוד קמפיין מימון המונים למוצר חמוד אבל יומיומי: ארנק צבעוני עשוי ממה שנראה כמו נייר ממוחזר. במבט שני מורמת גבה: יותר מ־3,000 איש כבר הזמינו אותו, והזניקו את היקף הגיוס מיעד צנוע למדי של 12 אלף דולר ליותר מ־77 אלף דולר. כשגוללים למטה ונתקלים בתמונתו של איי ווייוויי, כוכב־העל הסיני של עולם האמנות העכשווית, חופן בידיו ערימת גרעיני חמנייה לצד הארנק שעיצב (שמכוסה גם הוא בצילום של פיצוחים), זה כבר מסקרן ממש.

 

"יש אמנים שאנחנו משכנעים לעבוד איתנו, אבל איי ווייוויי הוא שפנה אלינו", מסביר ל"כלכליסט" אלעד בורקו, יזם מניו יורק שמתגורר כיום בישראל ועומד מאחורי המותג עם שותפו גלעד שרין.

 

"הכל התחיל מארנק אחר, שעיצבנו במטרה לתת קונטרה לתפיסה המקובלת שכולם מייצרים בסין אבל משתדלים להצניע את זה", הוא מספר. "גם הארנקים שלנו מיוצרים בסין, אבל אנחנו מכירים ואוהבים את האנשים שעובדים עבורנו. רצינו לתת לזה ביטוי, אז יצרנו ארנק אדום ועליו הכיתוב Made in China באותיות צהובות ענקיות, כסוג של סטייטמנט. איי ווייוויי ראה את הארנק, התלהב וביקש לשתף איתנו פעולה". מלבד ארנק הפיצוחים שנמכר דרך הקיקסטארטר, הכין איי ווייוויי גם מהדורה מוגבלת של הארנק שנמכרה למבקרי התערוכה החדשה שלו באי אלקטרז שליד סן פרנסיסקו.

 

 צילום: ענר גלם

 

ווייוויי לא לבד. בקולקציה החדשה של paperwallet יש גם ארנקים שעיצבו האמן היפני אוסמו ימאזאקי, האמן הטורקי עלי גולק (ודמות החתול המזוהה עמו), האמן הבריטי המסתורי מיסטר פומר וגם שני אמנים ישראלים - פילפלד וג'לאדה.

מאז הקימו את החברה ב־2007 עבדו בורקו ושרין עם יותר מ־35 אמנים מוכרים ואנונימיים. "אני מגיע ממשפחה אמנותית, וכשסיימתי ללמוד מינהל עסקים רציתי להקים עסק שקשור באמנות", מספר בורקו.

 

"חיפשתי רעיונות ובסוף הגעתי לארנק, פריט שכמעט לא השתנה שנים, ונותר גדול ומסורבל בשעה שרוב החפצים שאנחנו נושאים איתנו הפכו קלים ודקים. אף אחד לא חשב שאפשר להשתמש בארנק להצגת אמנות".

 

התוצאה היא ארנק דק מאוד (3 מ"מ כאשר הוא ריק) בגודל 10 על 8 ס"מ, עמיד במים, ידידותי לסביבה וחזק — לדברי בורקו, הוא אמור להחזיק מעמד במשך שנים למרות המראה השברירי. הסוד, לדבריו, טמון בחומר הגלם, טייבק (Tyvek) — חומר פלסטי שפיתח תאגיד הכימיקלים דופונט שעשוי בחלקו מפלסטיק ממוחזר ומעובד לגיליונות דמויי נייר, אטומים למים ולא ניתנים לקריעה. "חיפשתי במשך חודשים חומר גלם", אומר בורקו, "כתבתי לכל יצרניות הנייר בארצות הברית וקיבלתי דוגמיות, אבל שום דבר לא התאים. המשלוח האחרון הגיע בעטיפה עשויה טייבק. כשלא הצלחתי לקרוע אותה הבנתי שמצאתי".

 

אלעד בורקו. אמנות לציבור הרחב אלעד בורקו. אמנות לציבור הרחב

 

ווייוויי לכל כיס

 

מאז תחילת הדרך צמחה הקולקציה לשלושה דגמים: חוץ מהארנק הרגיל, יש גם ארנק נשי ארוך (Clutch) עם תא נסגר לכסף קטן; ודגם של מחזיק כרטיסים עם מקום לכרטיסי אשראי ומזומן. הארנקים נמכרים במחיר שבין 14 דולר ל־26 דולר ליחידה (בתוספת דמי משלוח), ובמסגרת קמפיין הקיקסטארטר (שמסתיים היום, kck.st/15OQpTW) אפשר לקנות כמה מעיצובי הארנק הבסיסי במחיר נמוך יותר — למשל ארבע יחידות ב־40 דולר, או את כל 12 עיצובי הקולקציה ב־105 דולר.

 

בניגוד לגישה הרווחת בעולם האמנות, העיצובים נמכרים במחיר אחיד — בין שמדובר בארנק בצבע חלק, ובין שמדובר במעצב או באמן בתחילת הדרך או בכוכב כמו איי ווייוויי. "האמנים המצליחים יודעים כמה קשה להיות בתחילת הדרך, ואף שהם יכלו לדרוש סכומים גבוהים יותר, הם מוכנים לתרום למטרה הכללית", אומר בורקו. "טייבק הוא לא מוצר זול ואנחנו בסך הכל חברה קטנה, אבל היה לנו חשוב שהמחיר לא יהיה גבוה מדי מתוך תפיסה שגם מדובר באמצעי להביא אמנות לציבור הרחב".

 

הארנק הראשון. "רצינו לתת קונטרה לתפיסה שכולם מייצרים בסין אבל משתדלים להצניע את זה" הארנק הראשון. "רצינו לתת קונטרה לתפיסה שכולם מייצרים בסין אבל משתדלים להצניע את זה"

 

בתחילת הדרך האמנים קיבלו תשלום חד־פעמי על השימוש בעבודה או בכמות מסוימת של ארנקים. לאחרונה עברה החברה למודל של חלוקת רווחים מהמכירות, עם אחוז קבוע מהרווח על כל מכירה שמועבר לאמן. ערוץ הכנסה נוסף הוא מהדורות בהזמנה מיוחדת, שהחברה יוצרת עבור לקוחות עסקיים גדולים.

 

מתרחבים בישראל

 

בחודשים הקרובים בורקו ושרין מתכננים להרחיב את נוכחות המותג בישראל. מלבד פילפלד וג'לאדה הצטרפו למיזם שני מעצבים ישראלים נוספים - ברוקן פינגאז ושין למד. בורקו מספר כי הם מצאו מפיץ מקומי שימכור את המותג בחנויות בארץ, נוסף להזמנות באתר.

 

בקטלוג 2015 יתווספו לשלושת הדגמים גם תיקים גדולים וארנק מטבעות קטן. חידוש מעניין נוסף הוא מערכת שתאפשר לכל אמן שירצה בכך להעלות עיצובים חדשים לאתר ולמכור אותם ללקוחות. "זה לא עוד ארנק - לכל אחד מהעיצובים שלנו יש נשמה, אופי ואישיות משלו", מסכם בורקו.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x