$
אופנה

קנה עם המומחה

בלאק פריידיי וסייבר מאנדיי, ימי חגם של חובבי הקניות, מעבר לפינה. לטובת הטובעים בהיצע, אלה שהפכו את השופינג ברשת לתחביב־על־סף־ההתמכרות חולקים בפייסבוק עצות ששוות כסף

רעות ברנע 09:4627.11.14

כבר כמה חודשים אני מסתובבת בתחושה מטרידה: התחושה שאני פראיירית. לפני כשנה, כשעשיתי בהתלהבות את ההזמנה הראשונה שלי מאתר NextDirect, בכלל לא הייתי מודעת למושגים כמו "קוד קופון" - שהיה חוסך לי 50 שקל, מתברר. אולי לא ביג דיל, אבל שווה ערך לארבעה אוברולים לתינוקות.

 

אם להיות כנה, ההיצע של מוצרים ובגדים לילדים ברשת הוא כרגע הסיבה העיקרית שאשקול להביא עוד ילדים בבוא העת. הפעם אני כבר לא אצא פראיירית, בזכות הידע שצברתי באוניברסיטה הכי אפקטיבית של ימינו - קבוצות הפייסבוק שמוקדשות לקניות ברשת, בהן חולקים המכורים לדבר טיפים, עצות והצעות שוות במיוחד. חוכמת ההמונים פה היא מילת המפתח.

 

ביום שישי הקרוב יציינו ברחבי העולם את בלאק פריידיי, היום שבו ניתן למצוא מבצעים סופר־אטרקטיביים על הכל, בעצם. שלושה ימים אחריו מגיע סייבר מאנדיי, הגרסה האינטרנטית לחגיגת השופינג. לפי נתוני פייפאל, כמות העסקאות שביצעו ישראלים בבלאק פריידיי ובסייבר מאנדיי גדלה ב־65% ב־2013, לעומת מספר העסקאות ב־2012. בשנה שעברה, סכום הקנייה הממוצעת של ישראלי ביומיים אלה היה 59 דולר ב־2013, לעומת 47 דולר ב־2012. חמש המדינות שישראלים קנו מהן מוצרים הן (בסדר יורד): סין, ארה"ב, ישראל, אנגליה והונג קונג.

 

שחר נרדיה. להכין ווישליסט שחר נרדיה. להכין ווישליסט

 

"אף שיש סיילים מטורפים, רצוי להתייחס לזה כמו לכל קנייה אחרת", אומר שחר נרדיה, ממנהלי קבוצת הפייסבוק e-ma-bey, שמונה 53 אלף חברים שמשתפים המלצות וחוויות קנייה, "ההמלצה האישית שלי היא להכין wishlists לפני ולהבין שייתכן שהרבה פריטים כבר לא יהיו במלאי, וביום המבצע לפתוח את הרשימה ולראות מה רלבנטי".

 

כשנרדיה הקים את קבוצת הפייסבוק שלו, לפני כשנתיים, התחום עוד היה בחיתוליו. "מטרתו המקורית היתה להציע לאמהות אלטרנטיבה לקניות בישראל", הוא אומר. שיטוט קצר בקבוצה מעלה נכון להיום בעיקר המלצות על מוצרים מסוימים מאתרים כמו ebay ואלי אקספרס, אך מי שמעולם לא ביצע רכישה ברשת אולי ילך קצת לאיבוד.

 

"בגלל זה הקמנו קבוצות־בנות, שכל אחת מהן מתמקדת בתחום מסוים, ובהמשך הקמנו אתר", מסביר נרדיה, "הפייסבוק משמש כפורום מצוין, אבל הוא בעייתי בשימור מידע. באתר (add2cart.co.il) כותבים כ־20 בלוגרים, בעיקר בלוגריות, שמסבירים על התהליך קצת יותר לעומק".

 

חבילות בנתב"ג. כמות העסקאות שביצעו ישראלים בבלאק פריידי ובסייבר מאנדיי ב-2013 גדולה ב-65% מב-2012 חבילות בנתב"ג. כמות העסקאות שביצעו ישראלים בבלאק פריידי ובסייבר מאנדיי ב-2013 גדולה ב-65% מב-2012 צילום: יובל חן

 

אחת מהבלוגריות הללו היא מרינה בר־גולני, מהנדסת תוכנה בחופשת לידה. אחד הפוסטים האחרונים שלה עוסק ברכישה ממש לא שגרתית - עגלה מהאתר הסיני אלי אקספרס. "קניתי עגלה של חברת Bugaboo, שמחירה בארץ יותר מ־5,000 שקל, בקצת יותר מ־1,000 שקל. לא שילמתי על משלוח כי בדיוק היה מבצע, ועגלה היא פריט שפטור ממכס".

לא חששת שמדובר בחיקוי?

 

"כן, אבל נקודת ההנחה שלי היא שבסין מייצרים גם את המקור וגם את החיקויים, שהרבה פעמים הם מוצרים זהים לחלוטין שלפעמים אפילו מגיעים מהמפעל של המוצר המקורי. באתרים כמו אלי אקספרס ו־ebay חשוב לוודא שהמוכר הוא אמין. יש דירוג ליד כל מוכר באתר ויש עליו פידבקים שכדאי להיכנס ולקרוא לפני שמזמינים".

 

בסופו של יום את חוסכת יותר או מבזבזת יותר?

"אני מרגישה שאני מזמינה יותר בגדים ממה שאני צריכה, אבל בדברים שאני באמת צריכה, כמו משטחי החתלה או קרמים, אני חוסכת".

 

סערת הקופונים

 

שלא כמו בר־גולני, מרבית המזמינים הישראלים מחו"ל מתמקדים בבגדים. בתחום הילדים, למשל, האתר החביב על האמהות הישראליות הוא NextDirect, שמציע עיצובים מגניבים, מחירים אטרקטיביים, דף מיוחד בעברית ומשלוח חינם בהזמנה מעל 75 שקל.

 

"שמעתי על האתר מחברה, אבל כשרציתי לבצע רכישה לא זכרתי את כל הטיפים שהיא נתנה לי", אומרת ענת כץ גרוסברג, מנהלת קבוצת הפייסבוק Next IL, "גיליתי שאין מקום שמרכז את המידע, אז החלטתי להקים אחד".

 

גם בקבוצה של Next עוסקים בעיקר בהמלצות על מוצרים, ולא פעם קרה שיום אחרי שמישהי המליצה על פריט מסוים הוא כבר לא היה במלאי. כוחה של הקבוצה התגלה לפני כמה חודשים. "האתר הציע קוד קופון שהקנה 50 שקל הנחה בקנייה הראשונה", מספרת כץ. את הקודים, שהגיעו בדואר לבית הלקוח, העבירו חברות הקבוצה זו לזו בקצב שלא היה מבייש רץ באולימפיאדה, עד שבשלב מסוים ביטל האתר את הקופון.

 

כץ גרוסברג גם בקשר עם מטה החברה בבריטניה. "אני מספרת להם מה חסר לקהל הישראלי, כמו מכנסיים עם רגליות. יש גם כמה שינויים שכבר נעשו באתר בעקבות המלצות שלנו. לאחרונה, למשל, כתב לי הנציג שלהם שלרגל החגים הנוצריים תהיה האטה במשלוחים ושאל אותי אם זה ייחשב פוגעני לציין את חג המולד באתר בעברית".

 

החברות מעדכנות מראש

 

קבוצה נוספת בפייסבוק, שופסי, מרכזת המלצות על כמה חברות נוספות לבגדי ילדים ונשים, אקססוריז ותיקים. "הקבוצה מוקדשת לכמה חברות אחרות, כמו Tesco F&F ו־M&Co", מספרת מנהלת הקבוצה פולינה גבריאלוב. חיפשתי מקומות שאוכל להזמין מהם דברים בעיצובים קצת יותר אירופיים מאלה של Next - ומצאתי".

 

לכל אחת מהחברות יש עמוד משלה ובו הסברים מפורטים על תהליכי הקנייה וההחזרה, המשלוח, המידות, המחירים והכי חשוב - המבצעים והקופונים. העובדה שהם משתנים מהר לא מונעת מגבריאלוב לעדכן ולהתעדכן בכל רגע נתון. "החברות בחו"ל רוצות שנקנה מהן, ולכן הרבה מהן מודיעות לי ברגע של תחילת המבצע עדכון למייל", היא אומרת, "יש גם חברות שנכון להיום לא שולחות לארץ, אבל אני מנסה לגרום להן להבין שיש פה שוק מספיק גדול וזה ישתלם להן".

 

5 טיפים של אלופים לקנייה חסכונית ברשת

 

1. חבילות שנשלחות בדואר נבדקות באופן מדגמי; חבילות שנשלחות דרך חברות שילוח נבדקות כולן, לכן יש סיכוי גבוה יותר שתחויבו במסי קנייה.

2. מבצעים זה מפתה, אבל כדאי להרכיב סל קניות לפני המבצע ולחזור אליו ביום המבצע כדי לראות אם החיסכון משמעותי.

3. לפני כל הזמנה כדאי לחפש בגוגל קופונים. רשמו coupon ואת שם החברה ותחסכו עשרות דולרים.

4. אתרים שונים מציעים החזר (Cashback) אם אתם מבצעים את הרכישה דרכם, אבל מומלץ לקרוא עליהם בקבוצות הפייסבוק השונות ולבדוק את אמינותם.

5. כדאי לפצל קנייה בסכום גבוה לכמה חבילות ולהזמין אותן על פני כמה ימים, וכך לשלם פחות מס.

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x