• תפריט
פנאי

עוד משהו ב־15 שניות

עם תקציב מוגבל, לוק מהוקצע ורצון "ליצור עולם מיניאטורי שלם בקופסת נעליים", קומדיית האינסטגרם הראשונה מצליחה להצחיק

נמרוד צוק 10:3214.07.14

ניק הוא היפסטר ניו־יורקי טיפוסי שמחפש את הדרך לפרוץ לעולם האמנות האכזרי בעוד הוא מתפרנס בקושי מעבודות מזדמנות כמו הכנת פיצה, סידור מוצרים בסופר או שמרטפות, עד שמפגש מקרי מוביל אותו להזדמנות שחיכה לה כל חייו. הסיפור הזה נשמע כמו עוד סרט בנאלי למדי, שנעשה כבר יותר מדי פעמים, אבל יוצרי הסדרה "מאותגר אמנותית" ("Artistically Challenged") - אלכס ארקבסיו, ג'רמי בורוז (שמגלם את ניק) וסמואל דלמארה - בחרו לקחת אותו לכיוון אחר לגמרי וליצור את קומדיית האינסטגרם הראשונה בעולם.

 

הסדרה כוללת 32 פרקים, שעולים לרשת בקצב של אחד ביום; כל פרק אורך 15 שניות (המגבלה לסרטונים באינסטגרם) ומצולם בפורמט של הרשת החברתית — מרובע שווה צלעות, ולא מלבני כמקובל. "רצינו ליצור משהו חדש ויוצא דופן שלא עשו עדיין", אומר ארקבסיו בראיון ל"כלכליסט", "קלטנו שאנחנו מוקפים באנשים שחצי מהזמן שהם בסמארטפון — הם באינסטגרם. רצינו להציע להם משהו שונה, לא רק תמונות של חתולים או מנות במסעדה".

 

בכל פרק של "מאותגר אמנותית" יש הכל: האפיזודה הראשונה מערבת תא מעצר, סשן ציור לא שגרתי, שותפה מפחידה ושיחת טלפון יקרה שמתבזבזת לשווא. בפרק אחר, האהוב על ארקבסיו, ניק מחלטר כדוגמן עירום ומוצא את עצמו בסיטואציה מביכה. "אפשר לראות הרבה אנשים כמו ניק במקומות כמו הסוהו, וויליאמסבורג ואיסט ווילג'", אומר ארקבסיו, "יש בזה קצת צחוק והרבה אמת. מה שגורם לזה לעבוד הוא התחושה שאנחנו יוצרים אצל הצופה, שלקחנו סיטואציות מציאותיות ודחפנו אותן קצת מעבר למה שקורה בחיים האמיתיים, למקום הזוי ומטורף".

 

כמעט כמו סרט אילם

 

"מאותגר אמנותית" צולמה בתוך שבועיים בתקציב מצומצם וביותר מ־30 לוקיישנים שונים ברחבי ניו יורק. את מרבית התפקידים בהפקה איישו בהתנדבות חברים של השלושה. "כשסיפרנו להם מה אנחנו עושים כולם הגיבו בהתלהבות, כי זה משהו חדש שלא עשו עד היום", אומר ארקבסיו.

 

 

למרות האמצעים המוגבלים, התוצאה נראית מלוטשת מאוד, אולי בזכות הניסיון הקודם ששלושת היוצרים הספיקו לצבור: ארקבסיו לקח חלק בבימוי סדרות רשת כמו "Pursuit of Sexiness" של הקומיקאית סשיר זמאטה ומערכונים של CollegeHumor, בורוז שיחק ועשה תפקידי הפקה במחזות אוף ברודוויי וסרטים עצמאיים, ודלמארה יצר סרטים קצרים, קליפים ופרסומות.

 

"לצלם סדרה כזו התגלה כדבר שונה מליצור סרט או סדרה רגילה. אחרי שבועיים הצטברו אצלנו מספיק חומרים לסרט באורך מלא, והמעבר בין מספר גדול כל כך של לוקיישנים הפך את זה לחוויה שלימדה אותנו המון", הוא מספר.

הצורך לדחוס עלילה של פרק שלם ל־15 שניות בלבד דרש חשיבה אחרת. "כל התסריט נכתב מראש באופן מאוד מהודק, ומלבד פרק אחד שבו שחקנית אלתרה משהו שהיה טוב יותר ממה שכתבנו, הקפדנו להיצמד אליו", אומר ארקבסיו. "כשאתה עובד במגבלת זמן כזו צריך לחשוב איך להגיד משהו שבדרך כלל היית אומר בכמה משפטים בכמה מילים ספורות.

 

"זה קצת כמו ליצור עולם מיניאטורי שלם בקופסת נעליים. אתה לא יכול לבזבז אף שוט, אסור שיהיה בפריים שום דבר מיותר ויזואלית כי אין לעין זמן לשוטט. זה מזכיר במידה מסוימת עבודה על סרט אילם".

 

כיוונים חדשים

 

"מאותגר אמנותית" היא אולי יצירה פורצת דרך מבחינת ההפקה המושקעת, אך היא לא הסדרה הראשונה שמנסה להשתמש במדיום החדש. במרץ האחרון עלתה לאינסטגרם "Fish Tales", תוכנית בישול בפורמט של סרטונים קצרצרים שיצר השף ההולנדי בארט ואן־אולפן, וברשת החברתית אפשר כבר למצוא עוד כמה ניסיונות דומים, כמו "Senior Lovin" של ג'ואי גולד, שמתאר אותה כ"מלרוז פלייס אבל עם קשישים", או הסדרה "15 שניות של אימה" שיצר הקולנוען הקליפורני קודי רייס.

 

האופציה להפיץ קטעי וידיאו באינסטגרם קיימת רק חודשים ספורים ונוספה בעקבות ההתלהבות שבה התקבלה הרשת החברתית Vine מבית טוויטר. "אני לא רואה סיבה שזה לא יהפוך להיות פורמט נפוץ", אומר ארקבסיו, "הרבה מהחברים שלנו שעובדים בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה התלהבו מהפרויקט, ואני חושב שיש הרבה אנשים שיכולים לקחת את זה לכיוונים חדשים". 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x