$
פנאי

המעצבת האיטלקיה פאולה נבונה: "אסור לקחת עיצוב יותר מדי ברצינות"

יש שיגדירו אותה המעצבת החשובה בעולם, אבל פאולה נבונה "מנסה לא לעצב דברים אגרסיביים. אני לא אוהבת לפלוש לחלל של אחרים עם הג'אנק שלי"

יעל סובינסקי 09:2526.05.14

הראיון עם פאולה נבונה, מהמעצבות הבולטות בעולם, נפתח בצחוק מתגלגל. אנחנו משוחחות בטלפון מניו יורק, שאליה היא הגיעה לצורך קידום פרויקט משותף שלה עם רשת חנויות העיצוב Crate & Barrel. משם היא המשיכה לפריז ליומיים, ובשבת היא כבר נחתה כאן, כדי להשיק את חלל התצוגה של חברת הרהיטים Baxter בישראל. מפה היא תמשיך למילאנו, ליוון, לאיסטנבול ובחזרה למילאנו, והכל - בתוך קצת יותר משבועיים.

 

מסע התרמילאים הזה משקף היטב את אורח חייה של נבונה, שעובדת עם כמה מותגים במקביל, עוסקת בכמה מקצועות במקביל וחיה בכמה מקומות במקביל. "אני אדם גמיש", היא צוחקת, "אני עובדת כמעצבת, מעצבת פנים, קצת כארכיטקטית וקצת מהכל. אני אוהבת לעבוד כשאני מוצאת שותפים מעניינים - זה יכול להיות לקוח פרטי, בעלים של בית מלון או חברה שמתמחה בייצור תעשייתי. כל הפרויקטים שלי מתחילים במקרה, הם מתחילים בכימיה. רק אם יש כימיה יכול לצאת משהו. תמיד שואלים אותי איך פיתחתי את העיצוב הזה ואת העבודה הזאת, כשלמעשה אני לא מתכננת כלום. כל החיים שלי הם תוצאה של צירופי מקרים ומזל".

 

תמיד לחדש

 

נבונה (64) גדלה ולמדה בטורינו שבצפון איטליה, וברחה ממנה "הכי מהר שאפשר", כהגדרתה. "זו עיר יפה, אבל היא היתה מאוד סגורה והאנשים בה די שמרנים", היא מספרת. "תמיד הייתי מאוד סקרנית, הסתכלתי החוצה. באותה תקופה פירנצה היתה מעניינת כי היו בה תנועות שהתעניינו בארכיטקטורה אוטופית ובעיצוב קונספטואלי. בטורינו זה היה בלתי אפשרי, אבל כשגיליתי שיש אנשים שעובדים על פי הרעיונות האלה במקומות אחרים פשוט התחלתי לרדוף אחריהם".

 

בסוף שנות השבעים היא היתה חלק מ״סטודיו אלכימיה״ הנודע, עם המעצבים אלסנדרו מנדיני, אנדראה ברזיני ואחרים, שהיה מהבולטים בעיצוב הרדיקלי שהתפתח באיטליה באותן שנים. גם כיום, לאחר עשרות שנים של עבודה, כשיש כאלה שטוענים שהיא האשה החשובה בעולם העיצוב, נבונה ממשיכה לשנות את הסגנון שלה ולהפתיע.

 

נבונה בחלל התצוגה של Baxter בישראל (למטה: שולחן בעיצובה, 6,000 שקל). "החיים שלי הם תוצאה של צירופי מקרים ומזל" נבונה בחלל התצוגה של Baxter בישראל (למטה: שולחן בעיצובה, 6,000 שקל). "החיים שלי הם תוצאה של צירופי מקרים ומזל" צילום: עמית שעל

 

כיף ואירוניה

 

נבונה מתנערת מההשוואה בין עיצוב גברי לעיצוב נשי, ואומרת כי היא בוחנת את העיצוב עצמו, לא את מי שעומד מאחוריו. עם זאת, הגישה שלה לעיצוב שונה והרמונית בהרבה לעומת מעצבים אחרים. מבחינתה, עיצוב טוב הוא כזה שלא ירגישו אותו. "בכל פרויקט שאני עושה אני מנסה שיהיה אלמנט של כיף ושל אירוניה. אנחנו לא יכולים לקחת עיצוב יותר מדי ברצינות. בסופו של דבר זו עבודה ממש נחמדה, ואני מנסה לא לשכוח את זה", היא מודה. "יש יותר מדי מעצבים שמנסים ללמד את העולם מה זה עיצוב, ואני לא מסכימה עם זה. אני מנסה לייצר מוצרים מעוצבים שיהיו מהנים גם לאנשים שיקנו אותם. אני מנסה לא לעצב דברים אגרסיביים כי אני לא אוהבת לפלוש לחלל של אחרים עם הג׳אנק שלי, אלא מעדיפה ליצור פריטים שגם כשהם ייכנסו לבית שלך, תרגישי שהם היו בו מאז ומתמיד, שהם שלך באמת". 

 

שולחן בעיצובה של פאולנה נבונה שולחן בעיצובה של פאולנה נבונה צילום: עמית שעל

 

מותג משל עצמה

 

הפילוסופיה העיצובית שבה דוגלת נבונה, עם כמויות האנרגיה הבלתי נדלות, הובילו לאינספור שיתופי פעולה שבהם לקחה חלק לאורך השנים: עם Crate & Barrel, נטוצי, סוורובסקי, אלסי, ג׳רבסוני ואחרים, וכן חברת הרהיטים Baxter. ״בקסטר הם אחד הלקוחות שלי, ומבחינתי זו הרפתקה שגיליתי בה דרכים חדשות ומופלאות לטפל בעור. אני ממש יכולה להעמיד פנים שאני עובדת עם בד, והם החברה היחידה שיודעת לטפל בעור באופן כזה".

 

למה את מעדיפה לעבוד עם מותגים קיימים ולא שיהיה לך מותג משלך?

"זו שאלה טובה. קונספטואלית אני חושבת שאני רוצה מותג משלי. אני יודעת מה אני יכולה לעשות, אבל אני גם יודעת מה אני לא יכולה לעשות. מותג משלי זה אומר לקחת אחריות על הייצור ולנסות למכור. מבחינתי זה בלתי אפשרי להשקיע בכל כך הרבה תחומים במקביל, ואין לי עדיין פרטנר שיוכל לעשות את כל זה. אולי יום אחד אני עוד אמצא אותו״.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x