אמנות ועיצוב

תקשורת חזותית: תערוכות הבוגרים

אפליקציה לנוסע בזמן, תיעוד של 100 ג'ינג'ים ומקלדת שמתרגמת מוזיקה לאיקונים אורבניים. ראשי המחלקות בבתי הספר ממליצים לכלכליסט על העבודות הבולטות של הבוגרים

רוני קציר 08:5507.07.13

בעידן טכנולוגי מואץ גם תחום התקשורת החזותית לא מפסיק להמציא את עצמו מחדש. טשטוש הגבולות בין ההתמחויות השונות בתחום עצמו, כמו עיצוב גרפי וטיפוגרפי, עיצוב אינטראקטיבי, איור ועיצוב בתנועה, ובין תחומי העיצוב והאמנות בכלל, נותן את אותותיו גם בעבודות הבוגרים המסיימים בימים אלה את בתי הספר. ראשי המחלקות של ארבעת בתי הספר המובילים בישראל חושפים בפני "כלכליסט" את הפרויקטים המצטיינים לרגל פתיחת עונת התערוכות.

 

הדיגיטל שולט: בצלאל (95 בוגרים)

יונתן זיו, "Back Pack". אפליקציה לטאבלט שהיא מדריך טיולים לנוסע בזמן. מטרתה להגדיר את מאפייני המטייל ולהתאים לו חבילות טיולים שיעניינו אותו לפי קריטריונים שהוא בוחר, ובשלב הבא ללוות אותו במסע ולספק לו את כל המידע הנחוץ לו.

 

נימוקי ראש המחלקה, עדי שטרן: "הפרויקט נותן תשובה מוחצת לשאלה איך מעצב יכול לתרום תרומה ממשית להעברת ידע בעזרת פלטפורמה דיגיטלית". קישור לסרטון: vimeo.com/69387283

 

  • מיתוג מחדש לגן הבוטני בגבעת רם בירושלים, רותם פיש, בצלאל
    מיתוג מחדש לגן הבוטני בגבעת רם בירושלים, רותם פיש, בצלאל
  • מקלדת אנימציה, נמרוד דדו, ויצו
    מקלדת אנימציה, נמרוד דדו, ויצו
  • עבודות משודרגות. אפרת שילוח, מכון אבני
    עבודות משודרגות. אפרת שילוח, מכון אבני
  • "מכורים". טל ברגר, סמינר הקיבוצים
    "מכורים". טל ברגר, סמינר הקיבוצים
  • "SULTAG.it". אירית אלעד ואורי לשם, הדסה
    "SULTAG.it". אירית אלעד ואורי לשם, הדסה
  • " تطبيع | נורמליזציה". ספיר הוברמן, הדסה
    " تطبيع | נורמליזציה". ספיר הוברמן, הדסה
  • "השיטה". שיר וייל, מכון אבני
    "השיטה". שיר וייל, מכון אבני
  • "תל אביב 2020", דורון פורת, המכון הטכנולוגי חולון
    "תל אביב 2020", דורון פורת, המכון הטכנולוגי חולון
  • "טהרת המשפחה", מור זוהר קדוש, ויצו חיפה
    "טהרת המשפחה", מור זוהר קדוש, ויצו חיפה
  • "פרויקט הג'ינג'ים היפים", נורית בן שטרית, ויצו חיפה
    "פרויקט הג'ינג'ים היפים", נורית בן שטרית, ויצו חיפה
  • "אבק ומחטים", צח ויינברג, בצלאל
    "אבק ומחטים", צח ויינברג, בצלאל
  • "הסלונים של משפחתי", אלכס יקיר, שנקר
    "הסלונים של משפחתי", אלכס יקיר, שנקר
  • "אפריורי", ענבל לפידות, המכון הטכנולוגי חולון
    "אפריורי", ענבל לפידות, המכון הטכנולוגי חולון
  • "אולי הפעם", אסנת אפשטיין, המכון הטכנולוגי חולון
    "אולי הפעם", אסנת אפשטיין, המכון הטכנולוגי חולון
  • "Save As". ליפז מור, סמינר הקיבוצים
    "Save As". ליפז מור, סמינר הקיבוצים
  • אטלס המאגד נתוני התפתחות ברשת, דפנה אייזנברג, שנקר
    אטלס המאגד נתוני התפתחות ברשת, דפנה אייזנברג, שנקר
  • "Back Pack", יונתן זיו, בצלאל
    "Back Pack", יונתן זיו, בצלאל

רותם פיש, מיתוג מחדש לגן הבוטני בגבעת רם בירושלים. העבודה כוללת עיצוב לוגו, אתר אינטרנט ומפה, סדרת פוסטרים, שלטים ואריזות לזרעים. המיתוג נעשה בעברית, אנגלית וערבית, וההשראה היתה שילוט רחוב מתקופת המנדט, כשהפונטים הלא תואמים יוצרים אסתטיקה מיוחדת.

 

נימוקי ראש המחלקה: "פרויקט יוצא מן הכלל באיכויות העיצוביות שלו, המתמקד במרחב הישראלי הירושלמי ומתייחס לקהלים השונים בעיר".

 

צח ויינברג, "אבק ומחטים". קומיקס בן 70 עמודים בתצורה של אפליקציה לאייפד, המספר על יערן חדור שליחות שמגיע ליער קק"ל בפאתי המדבר ועובר חוויות שגורמות לו לשנות את השקפותיו.

 

נימוקי ראש המחלקה: "השימוש החדשני בפורמט של טאבלט פורץ את גבולות הז'אנר ומעמיק את הפורמט המוכר של ספרי קומיקס. פרויקט רחב יריעה באיכות יוצאת דופן".

פרטים: 21 ביולי עד 2 באוגוסט, בקמפוס בצלאל בהר הצופים.

 

דימויים אישיים: שנקר (87 בוגרים)

אלכס יקיר, "הסלונים של משפחתי". אתר אינטרנט הבוחן את מערכת היחסים שאנו מנהלים עם החפצים שלנו, דרך תיעוד ארבעה סלונים של משפחה אחת. המעצב יצר ממשק אינטראקטיבי המאפשר חיתוכי מידע שונים, שבאמצעותם נחשף הסיפור האנושי מאחורי כל אובייקט המוצג בסלון. את טכניקת הצילום הפנורמי בחיתוך עילי למד יקיר מסרטון הדרכה של הצלם הגרמני Menno Aden ביוטיוב.

 

נימוקי ראש המחלקה, דקל בוברוב: "ההתבוננות על הסלונים מלמעלה וסדרת ההחלטות של הסטודנט מעניינות ברמה של יצירת דימוי אישי מקורי ותפיסה ויזואלית חדשה שהמעצב יצר והגה".

 

יואב גתי, "מדינה יהודית באפריקה". פרויקט שמדגים מה היה קורה אילו תוכנית אוגנדה היתה מתקבלת ומדינת היהודים היתה מוקמת באפריקה. הפרויקט מציג את חדרו של ראש הממשלה הראשון במדינה החדשה, הנקראת "רפובליקת עדן", ואת הפריטים בו: משטרות כסף, קופסאות סיגריות, אותות מלחמה, סמלי יחידות וערים ועד לוגואים של חברות מסחריות.

 

נימוקי ראש המחלקה: "אחד הפרויקטים היפים, המורכבים ורחבי ההיקף שראיתי בשנים האחרונות. הסטודנט ערך מחקר מקיף שתוצאותיו מוצגות ויזואלית ויוצרות אשליה תקופתית. היכולת של מעצב גרפי להשתמש בכלים כדי להגיד משהו על חיינו כאן - זו מהות המקצוע".

 

דפנה אייזנברג, אטלס המאגד נתוני התפתחות ברשת. אטלס מודפס, המבוסס על מידע שנאסף באינטרנט ומציג נתונים ביקורתיים כמו עושר מול עוני ואלימות מול סובלנות. מבחינת המעצבת, מפות העולם תמיד שיקפו היבטים של זהות, לאומיות, גבולות, חופש ותרבות, אך בעולם הדיגיטלי רבות מהן נותרו לא מעודכנות. המעצבת השתמשה, למשל, ב"גוגל טרנד", שאפשר לה לבדוק מהן מילות החיפוש הפופולריות ביותר בכל מדינה, ואותן היא מיפתה לקטגוריות כמו בידור, תרבות, כלכלה, רשתות חברתיות ועוד. כל קטגוריה קיבלה צבע מסוים על המפה, והתמונה הכוללת משקפת מיפוי תרבותי של המדינה.

 

 

נימוקי ראש המחלקה: "המעצבת יצרה שפה חדשה משלה המבוססת על נתונים ששאבה מהעולם הדיגיטלי, ועולם ויזואלי עשיר ומקורי".

 

פרטים: את עבודות הגמר של הבוגרים אפשר יהיה לראות בין 7 ל־15 ביולי בשעות 10:00–8:30. אירוע העיצוב "מכנה משותף" יהיה פתוח לקהל ב־26–23 ביולי ויציג חתך רוחב של עבודות הבוגרים לאורך כל שנות לימודיהם. רחוב ידע עם 8 רמת גן.

 

העצמה במדיה ובאינטראקטיב: המכון הטכנולוגי חולון (48 בוגרים)

דורון פורת, "תל אביב 2020". הפרויקט מציג את תל אביב בשנת 2020, במלאות 111 שנים להיווסדה. הסטודנטית יצרה סרטון ובו משוטטים באתר תדמיתי, שנועד לעודד תיירות ולשדר את מהותה האקלקטית, הכיפית והנגישה של העיר.

נימוקי ראש המחלקה, תמיר שפר: "הפרויקט מציע פלטפורמה אינטראקטיבית של תכנים בצורת סרט דמו ועיצוב בתנועה. הוא מעניין מבחינה קונספטואלית, מכיוון שהוא מצביע על אחד מכיווני ההתפתחות של תחום האינטראקטיב". קישור לסרטון: http://bit.ly/167VSho

 

ענבל לפידות, "אפריורי". מגזין פילוסופי חזותי, שבו המעצבת מציגה באופן חזותי פילוסוף חדש שנבחר מדי רבעון. המגזין הראשון מציג את יצירתו של סנקה, "על קוצר החיים", ובנוסף עוצבו שלוש כריכות למגזינים עתידיים וסרטון שמדגים עיבוד של המגזין לגרסת אייפד.

 

נימוקי ראש המחלקה: "פרויקט דפוס קלאסי, שמצדיק את קיומו של הפרינט בזמן שכולם מדברים על מותו. מייצג את ערכי הפרינט והחוויה של דפדוף ומגע".

 

אסנת אפשטיין, "אולי הפעם". סרטון אנימציה שמציג את חוויותיה הרגשיות של אשה העוברת טיפולי פוריות. הסרטון מתמקד בהמתנה לרופא לקראת סבב טיפולים חדש. באמצעות המונולוג האישי נחשף הצופה לחוויה של זוגות רבים בארץ ובעולם, וגם של המעצבת עצמה.

 

נימוקי ראש המחלקה: "עבודת אנימציה קלאסית בעלת פן אישי מאוד, המעניק חוויה מסוג שונה ותקשורת חזותית מסוג אחר. היא אינה מוכרת משהו או משרתת מטרה, אלא משתפת בסיפור אישי. הקונספט מתכתב עם עידן שיתוף הסיפורים האישיים ברשתות החברתיות". קישור לסרטון: vimeo.com/69452900

פרטים: 11–24 ביולי, המכון הטכנולוגי, גולומב 52 חולון.

 

פחות פרויקטים חברתיים: ויצו חיפה (54 בוגרים)

נמרוד דדו, מקלדת אנימציה. זהו כלי נגינה אינטראקטיבי - מערכת קלידים המחוברת לתצוגת מסך, ומטרתה להוסיף ממד ויזואלי ליצירה המתנגנת, ולהשאיר עקבות גם בסיומה. המעצב בחר באלמנטים אורבניים ונתן להם פרשנות גרפית מונפשת, לדוגמה בניינים, צמחים או כלי תחבורה, וכל תו שמתנגן מוסיף אחד מאלה לאזור מסוים בעיר שעל המסך. הנגן רואה איך העיר עוברת תהליכים ושינויים, ובסופה של היצירה שנוגנה הוא יכול לחזות בתיעוד הייחודי הזה בשלמותו. הקונספט של המקלדת גמיש, ויוכל בעתיד לשרת גם פלטפורמות אחרות.

 

נימוקי ראשת המחלקה, פרופ' טרי שרויאר: "פרויקט שמותח את גבולות המוצר האינטראקטיבי באמצעות שילוב חוויות מהסביבה המיידית של המשתמש. פרויקטים מוצלחים באמת לא נגמרים ביום שבו התערוכה מסתיימת, אלא נותנים לאנשים גירוי לחשיבה נוספת". קישור לסרטון: vimeo.com/69633922

 

נורית בן שטרית, "פרויקט הג'ינג'ים היפים". המעצבת צילמה כ־100 ג'ינג'ים בני גילים שונים, על רקע לבן וללא איפור, כך שצבע שיערם הוא הדומיננטי בתצלום. את התצלומים הפכה לספר המלווה בטקסטים מפי אדומי שיער, המעידים על חוויותיהם ככאלה. את כל הג'ינג'ים שלה מציגה בן שטרית בעמוד פייסבוק, שגרף עד כה כ־2,300 לייקים.

 

נימוקי ראשת המחלקה: "בדרך כלל סטודנטים ניגשים לעבודות הגמר עם נושאים פומפוזיים. במקרה הזה הסטודנטית בחרה כותרת קטנה מאוד, שהניבה בסוף פרויקט גדול, אנושי, מקסים ורב תהודה". קישור לעמוד: http://on.fb.me/10v07oS

 

מור זוהר קדוש, "טהרת המשפחה". פרויקט המתמקד בתיווך המונח היהודי "טהרת המשפחה" לקהל הרחב, תוך מתן משמעות ויזואלית להלכות ולתהליכים שעוברים בעל ואשה. המעצבת מציגה בצורה ישירה וחושפנית מידע על דיני טהרה, שחלקם אינם מוכרים אפילו לצעירות דתיות. היא עושה זאת, בין השאר, באמצעות עבודת וידיאו ארט המציגה טבילה במקווה, ועבודות פרינט המציגות מצבים בחיי בני זוג דתיים.

 

נימוקי ראשת המחלקה: "זה אינו מבט ביקורתי. הפרויקט נועד לספק מידע ומצליח לחבר אותנו לנושא בכל מדיה". קישור לסרטון: http://bit.ly/11j8oys

 

פרטים: 24 ביולי עד 3 באוגוסט, במרכז האקדמי לעיצוב וחינוך ויצו חיפה, הגנים 21.

 

מהאישי לציבורי: סמינר הקיבוצים (10 בוגרים)

טל ברגר, "מכורים". מילון טייפקאסט המגדיר טיפוסים מקומיים בפורמט של ספר, שתכליתו להעביר ביקורת על תרבות הצריכה העכשווית המייצרת תבניות עבור כל פרט בחברה. הספר מורכב משני חלקים: מילון טקסטואלי המגדיר זהויות, למשל "אוהד בית"ר", "גבר גבר" ו"היפסטר", וחלק חזותי המאפיין את העדפות הצריכה של כל טיפוס. הספר משמש מעין מראה צינית על הרגלי הצריכה בחברה הישראלית בהשפעת הגלובליזציה.

 

נימוקי ראש החוג רונן לייבמן: "הלקסיקון הוא פרי עבודה של מחקר מעמיק, והוא מקיף, רחב, מדויק ומלא בהומור".

 

ליפז מור, "Save As". סרטון המציג ובוחן אוסף של גלויות, מכתבים ותמונות של משפחה אחת לאורך 150 שנה. האוסף נחשף בתחילה לצופה בתפזורת, ובהמשך עובר תהליך של קטלוג מודרני, שבמהלכו הפריטים מוצבים על ציר זמן ואז ממוינים מחדש לפי נושאים כגון אהבה, גנטיקה ומלחמה. השימוש בשפה עכשווית ליצירת קטלוג בעל תוכן ישן מאפשר לצופה לקשור בין היבטים של זהות תרבותית אישית, חברתית והיסטורית.

 

נימוקי ראש החוג: "פרויקט מרגש, הבוחן את אופן השתנות השפה וההיסטוריה - ממכתב, דרך גלויה ועד להודעת טקסט".

 

פרטים: 10– 27 ביולי במתחם נמל יפו, בגלריה התיאטרון ובחלל הסורגים.

 

מהות המקצועיות: מכון אבני (21 בוגרים)

שיר וייל, "השיטה". שיטת עבודה שתוכננה עבור מעצבים גרפיים ועובדת כמו תוכנת מחשב: התוכנה סורקת מידע ונתונים גרפיים מתוך מחשבו הפרטי של המעצב, ובודקת באילו אלמנטים הוא מרבה להשתמש ומה "האזור הבטוח" שלו. בתום הסריקה, המחשב יאסוף את כל הנתונים, יערבב אותם ויבחר עבור המעצב באקראיות חמישה אלמנטים גרפיים: גריד, צבע, פונט, צורה ואימג' - הכלים האלמנטריים בכל עבודת עיצוב גרפי. השיטה תייצר התנסויות עיצוביות חדשות עבור המשתמש ותשחרר אותו מ"האזור הבטוח".

 

נימוקי ראש המחלקה צבי פלדמן: "הפרויקט משקף ומדגים את השאלה החשובה של התחום בימינו: האם נדרשים לימודי עיצוב כשאפשר לפתח אפליקציה שסורקת את ההעדפות ואת סל התועלות התרבותי של המעצב? התוכנה מייצרת עיצוב שהוא מראה לכישרון של המעצב ואף עולה עליו".

 

אפרת שילוח, חזרה לעבודות משנות הלימודים. שילוח רואה בפרויקט הגמר סיכום ביניים, מעבר בין היותה סטודנטית למעצבת מן המניין. לכן החליטה לחזור אל מרכיבי התקופה שהיא רוצה לסכם. לשם כך פנתה לבריפים של קורסים שהשתתפה בהם בארבע שנות הלימודים, השתמשה בקונספט וברעיון הבסיסי של העבודות שיצרה אז, ויצרה עבודות חדשות, תוך שימוש בכלים שרכשה בזמן הלימודים.

 

נימוקי ראש המחלקה: "זהו בעצם מיצב אמנותי, שמטיל ספק בכלים שקיבלה המעצבת לאורך השנים באמצעות עיבוד מחדש של העבודות, בקורסים השונים, עם הכלים שנמצאים ברשותה בשנה האחרונה ללימודים. התוצאה היא שהתוצרים כיום הרבה יותר טובים ברמה האמנותית והעיצובית".

פרטים: 11–21 ביולי, אילת 23 תל אביב.

 

טשטוש גבולות: מכללת הדסה (34 בוגרים)

אירית אלעד ואורי לשם, "SULTAG.it". הצמד חוקר את השפה הוויזואלית החדשה המתפתחת בעקבות התפשטות הרשתות החברתיות. יחדיו הם יצרו אפליקציה חדשנית המתרגמת משפט מילולי למשפט חזותי - המשתמש כותב משפט והאפליקציה מציגה את התמונות האחרונות שתויגו באותן המילים והועלו בידי משתמשי אינסטגרם בכל העולם.

 

נימוקי ראשת המחלקה, ד"ר איילת כהן: "עבודות פורצות דרך כמו זו, שמקנה נראות למודל התיוג הלשוני, חושפות את הפוטנציאל הטמון בשפה".

 

ספיר הוברמן, " تطبيع | נורמליזציה". המונח נורמליזציה נוטה להתייחס לכל פעילות משותפת לפלסטינים ערבים ויהודים־ישראלים שאינה במסגרת התנגדות לכיבוש. הוברמן מציגה עבודות פרינט, צילומים שלה ושל אחרים, ופוסטרים מגולגלים עם טקסטים (שבאי התערוכה יוכלו לקחת עמם), כולם קשורים בשיתופי פעולה בין ישראלים ופלסטינים. בין הפרויקטים שהיא מתייחסת אליהם בעבודתה נמצא "Frames of Reality" - יוזמה משותפת למרכז פרס לשלום ותערוכת "עדות מקומית" שנועדה לקדם דיאלוג בין צלמי עיתונות ישראלים ופלסטינים.

 

נימוקי ראשת המחלקה: "היופי בפרויקט הוא העין הבוחנת והחוקרת, לא במובן של הערכה שיפוטית, אלא בדיקה מלמטה - מה אנשים חשים, איזה ביטוי חזותי מתקבל ואילו יחסים נוצרים סביב ההיבטים הרעיוניים והיצירתיים שבלב פרויקטים מהסוג של 'עדות מקומית'".

 

פרטים: 11–28 ביולי, הנביאים 37 ירושלים.

 

תערוכות נוספות במחלקות ובתי ספר לתקשורת חזותית:

בית הספר מנשר לאמנות: 24 ביולי–8 באוגוסט, דוד חכמי 18 תל אביב

בית ספר גורן לתקשורת חזותית: 23 ביולי–9 באוגוסט, המכללה האקדמית עמק יזרעאל

תילתן - המכללה לעיצוב ותקשורת חזותית: 18 ביולי–10 באוקטובר, העצמאות 65, קמפוס הנמל חיפה 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x