$
פנאי

בחזית התקשורת החזותית

פיתוחים טכנולוגיים, עירוב בין מקצועות ומודעות חברתית. השינויים בעולם העיצוב מהדהדים במוסדות הלימוד, ו"כלכליסט" שוחח עם ראשי המחלקות לתקשורת חזותית על התוכניות החדשות

נמרוד צוק 10:1018.11.12

עולם העיצוב חווה בזמן האחרון תמורות רחבות, כגון התעצמות המקום שתופס בו המרחב הדיגיטלי - מקמפיינים ברשתות חברתיות ואפליקציות סמארטפון וטאבלט, דרך רמת המורכבות ההולכת וגדלה של הפרויקטים שאיתם נדרשים המעצבים להתמודד, ועד כמות המידע המתרבה בקצב מסחרר, שמציפה את הציבור ומחייבת את אנשי העיצוב למידה רבה מבעבר של חדשנות ויצירתיות.

 

בניסיון לספק מענה להתפתחויות הללו, שנת הלימודים החדשה במוסדות ללימודים גבוהים הביאה לא מעט חידושים במחלקות לתקשורת חזותית: מסלול חדש שמשלב עיצוב ואדריכלות פנים במכללה למינהל, ראש מחלקה חדש בשנקר וגם מגמות כלליות של הדגשת הבין־תחומיות על פני ההתמקצעות ושל עידוד המעורבות הקהילתית.

 

דקל בוברוב, ראש המחלקה החדש לתקשורת חזותית בשנקר דקל בוברוב, ראש המחלקה החדש לתקשורת חזותית בשנקר צילום: עמית שעל

 

מעצבים הוליסטיים

 

המסלול לתקשורת חזותית במרחבי הפנים של המכללה למינהל, שהחל לפעול השנה, מציע לסטודנטים תואר ראשון בעיצוב פנים עם התמחות ייחודית שאמורה להכשיר אותם כמעצבים בין־תחומיים, בעלי ראייה הוליסטית, שיצוידו בכלים לעיצוב החלל לצד מיומנויות בתקשורת החזותית. בין נושאי הלימוד: מיתוג וזהות במרחב, מיפוי ואמצעי הכוונה, עיצוב לשידור ועיצוב מרחבי מידע וירטואליים וממשקים אינטראקטיביים. השילוב בין שתי הדיסציפלינות נועד לאפשר לבוגרים לצאת לשוק העבודה עם סט רחב של יכולות משני העולמות וראייה מקיפה, ולא רק מומחיות טכנית בנושא ספציפי. מייקל מק'דוויט, ראש המסלול החדש, מלא התלהבות כשהוא מדבר על המיזם שהחזיר אותו לישראל - תוכנית לימודים בין־תחומית חדשה, שמשלבת בין עיצוב לאדריכלות באופן ראשון מסוגו בעולם, לדבריו. "התוכנית עונה על צורך של המון סטודנטים, שמחפשים את הכיוון הנכון לקריירה, אבל לא מוצאים אותו בתוכניות הלימודים הרגילות בעיצוב. לא רק שיש הפרדה פיזית בין המחלקות, כסטודנט אתה לא אמור ליצור אינטראקציה עם אנשים מדיסציפלינות אחרות. התוכנית הזאת היא כל מה שעשיתי והטפתי לו במשך שנים: להבין שאנחנו לא רק מעצבים כיסאות ושולחנות, אלא אנחנו מעצבים את השיחה שנוצרת בין האנשים שמשתמשים בהם", הוא אומר.

 

מייקל מק'דוויט,  המכללה למינהל מייקל מק'דוויט, המכללה למינהל צילום: עמית שעל

 

למק'דוויט יש מנעד אקלקטי של עיסוקים: הוא מעצב מוערך, מרצה לתקשורת חזותית ב־Pratt Institute, מייסד חברת הפיתוח העסקי Gooder Companies ואמן הפועל כחלק מקולקטיב Illegal Art. גיחתו המקצועית הקודמת לישראל היתה במסגרת הפקת "The Ripple Project: Series One", סדרה של שבעה סרטים דוקומנטריים קצרים, שנוצרו כדי לעקוב אחר השפעת השואה על חיי קהילות ואנשים הקשורים לניצולים. הוא מספר שפתיחות האנשים כאן היתה אחד הדברים שמשכו אותו יותר מכל, אך יש לו גם ביקורת על ישראל, שמתגלה כשאנחנו מגיעים לשיחה על הטעם הישראלי בעיצוב. "אני רואה פה הרבה אנשים שלובשים מותגים יקרים, אבל לרוב נראה שאין להם שמץ של מושג איך לשלב אותם. זה מגיע מאותו מקום של הגישה הארכיטקטונית, החזיתות המכוערות של הבניינים. אתה יכול ממש להרגיש איך הארכיקטורה משתקפת באנשים המרושלים שהולכים ברחוב. אני משער שזה קשור להיסטוריה של ישראל, לצורך לבנות מהר, לתחושה המתמדת של קרבה למוות שהופכת את החשיבה על העתיד למותרות". נושא אחד שהטריד אותו עד כדי כך שהקדיש לו פוסט בבלוג העיצוב העברי שלו הוא השיבוץ של ספסלים במרחב הציבורי בת"א. "זה המקום היחיד בעולם שבו ממקמים את הספסלים בשמש ולא בצל", הוא אומר, בהמשך לביקורת על הבינוניות המשמימה של תכנון הספסלים, שנראים לדבריו כמשהו שנועד לגרום ליושבים סבל מכוון.

 

יותר בין־תחומיות

 

"בשנים הקרובות נמשיך לקחת חלק בחיזוק שיתוף הפעולה בין הפקולטה לעיצוב לפקולטה להנדסה בשנקר", סיפר לנו דקל בוברוב, ראש המחלקה החדש לתקשורת חזותית, שנכנס השנה לנעלי קודמו בתפקיד, איציק רנרט, שימשיך ללמד במוסד. לדברי בוברוב, יתהדק הקשר של הסטודנטים לתקשורת חזותית עם המחלקה לאמנות, ובמחלקה יינתן דגש גדול על התנסויות מגוונות ולימודי הליבה של העיצוב הגרפי, ופחות תודגש התמקצעות בדיסציפלינות ספציפיות.

 

"החל מהשנה סטודנטים בשנים ג' וד' יידרשו לקחת שיעורים כלל מחלקתיים, שבהם יתנסו בסוגיות עיצוב שלא תלויות במסלול המקצועי", הוא אומר. "אחת המטרות היא להגדיל את היקף הלימוד המשותף של כל המחלקה". בוברוב מספר על מסגרת חדשה שהקים, קורסי לוויין, שבמסגרתה יחויבו הסטודנטים להתנסות בקורסים מחוץ לתחום ההתמחות וייחשפו למגוון רחב יותר של נושאים. מבין הקורסים החדשים במוסד הוא מזכיר את המעבדה הבין־תחומית, קורס בחסות חברת אינטל ובהנחיית המעצב מושון זר אביב, שבמהלכו יחברו סטודנטים לעיצוב לתלמידי הנדסה לעבודה יחד על שפה אינטראקטיבית עבור ממשקי חישה חדשניים, שבוחנים תחליפים ניסיוניים לממשק המוכר של מקלדת ועכבר. עוד קורס חדש, "תכשיטים גרפיים", מחבר בין עולמות העיצוב והצורפות.

 

מעורבות בקהילה

 

בבצלאל, המכון הטכנולוגי חולון, ויצ"ו חיפה ומכון אבני השינויים פחות דרמטיים, אך גם שם לא קופאים על השמרים. "אנחנו ממשיכים בשינוי גדול שהתחלנו בשנה שעברה", מספר עדי שטרן, ראש המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל. "עיקר השינוי בתוכנית הלימודים בשנים ג' ו־ד' - ביטול תתי־ הדיסציפלינות, לצד פיתוח של שיעור הסטודיו, שבמסגרתו התלמידים ייצרו בכיתה ביחד ולא רק יביאו לביקורת עבודות שהכינו בבית". בנוסף לימודי העיצוב אינטראקטיבי יתחילו מעתה כבר מהשנה הראשונה, בהתאם לתפיסה הרואה בתחום הדיגיטלי נושא חשוב לא פחות מיסודות כרישום, טיפוגרפיה וצבע. עוד נושא שזוכה לחיזוק בבצלאל השנה הוא עשייה עיצובית בזירה החברתית. כדוגמה שטרן מביא פרויקט שערכה המחלקה בשבועיים האחרונים: "מחנה עיצוב" בליפתא ובשכונת קריית יובל, בהשתתפות סטודנטים ומרצים, שעסקו בעבודה עיצובית בשטח למען התושבים ובמיתוג עירוני ושכונתי.

 

גם במכון אבני יחזקו השנה את התחום הדיגיטלי, וכלל הסטודנטים בשנה ד' יידרשו לשלב ממד של אינטראקטיב בפרויקטי הסיום, כך סיפר ראש התחום צבי פדלמן. לדבריו, במוסד מגבירים את הדגש על חיבור הסטודנטים לקהילה, באמצעות פרויקטים שמקשרים בין עיצוב למחאה חברתית ופעילות קהילתית, במטרה ללמד את הסטודנטים "להיות בני אדם לפני מעצבים", ולהבין את הערך של פעילות מהסוג הזה לקריירה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x