• תפריט
פנאי

12 הצגות בבתי ספר למשחק

בבתי הספר לאמנויות אפשר לצפות בכל ז'אנר - מקלאסיקות, דרך מחזות זמר ועד תיאטרון פרינג', והכל במחיר סמלי ונגיש. "כלכליסט" מציג את ההפקות החדשות והמסקרנות

מאיה נחום שחל 10:0013.02.12

בתי הספר לאמנויות הבמה מכשירים את הדור הבא של השחקנים והבמאים בתיאטרון בישראל. חלק מההפקות שהם מעלים במהלך השנה לא היו מביישות את התיאטרון המקצועי, והן נגישות לקהל הרחב במחיר סמלי, שגם עליו מקבלים הנחות. השיקולים אמנותיים בלבד וחפים ממחשבות מסחריות, והדגש הוא תמיד על עבודת השחקן. "כלכליסט" בדק מהן ההפקות הקרובות בבתי הספר.

 

בית צבי

 

"שיקגו". מחזמר בבימוי דניאל אפרת ועם כוריאוגרפיה של עוז מורג. הפקה רבת משתתפים שעלילתה מתרחשת בשנות העשרים של המאה הקודמת, ולדברי אפרת מתאפיינת בקו מינימליסטי, קצבי, סקסי ומשעשע. הכיוונים החדשים ניכרים בעיקר בכוריאוגרפיה שמהווה 80% מהמחזמר. הבמה עירומה ובלי תפאורות מתחלפות, עם כמה רעיונות חדשים ומקוריים. יפעת כהן בתפקיד ולמה קלי ונוי הלפרין בתפקיד רוקסי הם שמות שוודאי תשמעו בעתיד. פרטים: הצגה ראשונה ב־26 בפברואר, 70–150 שקל, beit-zvi.com.

 

"שיקגו", בית צבי "שיקגו", בית צבי

 

"רודף השמלות". הקומדיה מאת צ'ארלס מוריי יעלה לראשונה בישראל, בבימוי מורדי גרשון. אשתו של ד"ר מולינו קוראת לו בשם חיבה מביך. כל כך מביך, עד שהוא לא מצליח לשכב איתה. כדי לנסות לשקם את כבודו האבוד, הוא מחליט לבגוד בה. הוא מתחרט ברגע האחרון, אבל בדרך הביתה מסתבך בקטטה שמאלצת אותו לבלות בכל זאת את הלילה מחוץ לבית וכמובן להיתפס, על לא עוול בכפו. פרטים: הצגה ראשונה ב־9 במרץ, 90 שקל, beit-zvi.com.

 

"שרה ברחובות". ערב מחווה לבוגרת בית הספר ריטה, בליווי תזמורת, בבימוי עידו רוזנברג ובעריכתו. ביצועים מפתיעים לשירים מ־25 שנות קריירה בהם "ערב כחול עמוק", "ימי התום", "עטוף ברחמים", "שביל הבריחה", "הכניסיני תחת כנפך" ו"שיר אהובת הספן". פרטים: הצגה ראשונה ב־28 במרץ, 75–150 שקל, beit-zvi.com.

 

ניסן נתיב

 

"מרה סאד". הסניף התל־אביבי יעלה את הדרמהמאת פיטר וייס, מחזאי גרמני שגלה לשבדיה, בבימוי אבי גיבסון בראל. המחזה מבוסס על דמויות אמיתיות ועל עובדות היסטוריות מימי המהפכה הצרפתית ועד ימי נפוליאון. "החומר מאוד טעון וייצרי, ורלבנטי לימינו כי הוא מדבר על מהפכה ומתחבר למחאה החברתית", אומר גיבסון בראל. "לא בכדי זהו מחזה נצחי, ומפחדים לגעת בו כי הוא נוגע במקומות אפלים של נפש האדם". בעיבוד זה נעשו שינויים שמותאמים לתקופתנו, והוא אקספרסיבי מאוד ומשתמש באביזרים על הבמה. הדיאלוגים והטקסטים מלווים לאורך כל ההצגה בתנועה, ו־17 שחקני האנסמבל נמצאים כל הזמן על הבמה. בשלב מסוים ההצגה פורצת את גבולות הבמה אל הקהל. פרטים: הצגה ראשונה ב־16 במרץ, 40–50 שקל, nissan-nativ.org.il.

 

"מרה סאד", ניסן נתיב "מרה סאד", ניסן נתיב צילום: תומי הרפז

 

"הנפש הטובה מסצ'ואן". בסניף הירושלמי יעלו את המחזה מאת ברטולד ברכט בבימוי שיר גולדברג. סיפורה של הזונה שן־טה טובת הלב שמארחת בביתה שלושה אלים שהגיעו לעיר במטרה למצוא נפש אמיתית טובה אחת. ההצגה תעלה על במה חשופה בלי תפאורה נייחת, וכל השחקנים נמצאים כל הזמן על הבמה: גם כאשר אינם משתתפים בדיאלוג, הם יוצרים את העולם של הסצנה באמצעות חפצים. את שן־טה תגלם סיון בן ישעיה ואת וואנג יגלם יוסף אלבלק. פרטים: הצגה ראשונה ב־3 במרץ, 40–50 שקל, nissan-nativ.org.il.

 

יורם לוינשטיין

 

"בחדר הסמוך". מחזה קומי מאת שרה רוהל ובבימוי ניר ארז, המספר על סקס, נישואים, מיניות ואינטימיות. השנה היא 1880, שחר העידן החשמלי, וד"ר גיבינגס מוקסם מההמצאה החדשה שלו – ויברטור חשמלי לטיפול בנשים הסובלות מהיסטריה (בין השאר מכך שאינן מגיעות לסיפוק מיני). איך זה עובד גם הוא לא בדיוק יודע. אבל המטופלות שלו חוזרות אליו פעם אחר פעם, כולל גבר אחד. המחזה עוסק באינטימיות וביחסים ממקום מפתיע. "סקס תמיד מוכר", אומר לוינשטיין, "אבל אנחנו מטפלים בנושא ברמה האנושית, כי הוא חלק חיוני מחיינו וכולנו רוצים להיות מסופקים ונאהבים". פרטים: הצגה ראשונה ב־10 במרץ, 70 שקל, studioact.co.il.

 

"בחדר הסמוך", יורם לוינשטיין "בחדר הסמוך", יורם לוינשטיין צילום: רדי רובינשטיין

 

"מומו". במרץ ישתף הסטודיו פעולה עם המדיטק בהצגה על פי ספרו הקלאסי של מיכאל אנדה ("הסיפור שאינו נגמר"), בעיבוד של עידו ריקלין ובבימוי רפי ניב. הסיפור המוזר על גנבי הזמן ועל הילדה שהחזירה לבני האדם את הזמן הגנוב. פרטים: הצגה ראשונה ב־24 במרץ, 70 שקל, studioact.co.il.

 

סמינר הקיבוצים

 

"אילתורנטיבי". תיאטרון האימפרוב, שייסדה אנה פרמינגר, בשיתוף סמינר הקיבוצים יעלה מופע אימפרוביזציה קומי של בוגרי בית הספר. בכל ערב ישתתף אורח כבוד אחר מתחומי הבמה, האמנות, התקשורת והמוזיקה, ובין האורחים דליק ווליניץ, דני רופ ונולי עומר. האורח יקבל מילה מהקהל שדרכה יספר סיפור אמיתי מחייו, ובהשראת הסיפור קבוצת המאלתרים תצא לדרך. פרטים: הערב יתארח חוני המעגל, ב־15 בפברואר יהלי סובול, ב־17 בפברואר דניאלה מיכאלי וב־18 בפברואר איציק ויינגרטן, 40 שקל לכרטיס.

 

"אילתורנטיבי", סמינר הקיבוצים "אילתורנטיבי", סמינר הקיבוצים צילום: דן חן

 

"שלוש אחיות". תלמידי השנה השלישית יעלו את הדרמה של אנטון צ'כוב, שעלה כבר בעשרות גרסאות. המחזה נחשב לאחד הטובים של צ'כוב, ובעל טקסט שהוא מתנה לכל שחקן. שלוש אחיות – אולגה, מאשה ואירינה – חיות בבדידות בעיירה נידחת וחולמות על חיים טובים יותר במוסקבה. על הבימוי מופקדת שחקנית הבימה טטיאנה קנליס אולייר. "אחד החומרים שתלמידים צריכים להתמודד איתם הוא קלאסיקה, ולמרות הפיתוי להתאים להווה אני מקפידה לשמור על תקופתיות", אומרת קנליס אולייר. "לתלמידים אין לוקסוס שהיה לדור שלי, לפגוש הרבה קלאסיקה בתיאטרון. חשוב לשחקן להכיר את זה, לכן התלבושות תקופתיות, וגם השפה וההתנהלות על הבמה". פרטים: הצגה ראשונה ב־25 במרץ, 40–60 שקל, smkb.ac.il.

 

סופי מוסקוביץ'

 

"השחף". במרץ יעלו תלמידי בית הספר את הקלאסיקה של אנטון צ'כוב בבימויה של מוסקוביץ'. המחזה, שצ'כוב עצמו הגדיר כקומדיה, עוסק באמנות התיאטרון ובאהבה. "צ'כוב הוא האבסורדיסט הכי גדול ולכן הוא כל כך רלבנטי ואקטואלי", אומרת מוסקוביץ' שבחרה לעשות "עכשחף" (שחף עכשווי) עם חמש דמויות בלבד, שהן עמודי התווך של האהבות הנכזבות והאהבות העצמיות. ההפקה תהיה כמעט ללא תפאורה ובמרכזה השפה הבימתית המאפיינת את בית הספר – הפלסטיקה והוויזואליה של השחקן, פיתוח של הביומכניקה של מיירהולד. את נינה תשחק הדס אייל וקוסטיה יהיה ליאון מרוז. פרטים: הצגה ראשונה ב־15 במרץ, 50 שקל, artofacting.com.

 

אוניברסיטת תל אביב

 

"התסביכים המיניים של הורינו". החוג לתיאטרון יעלה את המחזה מאת השוויצרי לוקאס בארפוס בתרגומו ובבימויו של גד קינר. יצירה טרגית עם אלמנטים של קומדיה שחורה, שתוקפת את הצביעות החברתית ביחס למוסר. סיפור על מתבגרת עם הפרעה נפשית על גבול האוטיזם, שאמה מחליטה לשחררה מהתרופות שמדכאות אותה. היא פוגשת סוכן נוסע ששוכב איתה ומכה אותה וחוזרת מאושרת הביתה, ומכאן ואילך כל רצונה הוא לשכב עם גברים ולקבל מכות. כאן מתחיל תהליך של עימות בינה לבין הוריה והחברה שמקיפה אותה, עד הסוף הטרגי. הקהל יישב על הבמה, מסביב לשחקנים. פרטים: הצגה ראשונה ב־14 במרץ, 40 שקל, tiny.cc/theatrearts.

 

אוניברסיטת חיפה

 

"הלוויה חורפית". החוג לתיאטרון יעלה את מחזה הבורלסקה של חנוך לוין בבימוי שלמה פלסנר. שרציה עומדת לחתן את בתה ולוציה ובערב החתונה מתה הדודה אלטה הזקנה. בנה לצ'ק מנסה לאסוף את כל המשפחה להלוויית אמו ורודף אחריהם עד הרי ההימלאיה כדי לבשר את בשורת מותה של אמו, אך אלה מעדיפים להתעלם כדי לקיים את החתונה. את ההצגה מבצעת כיתת שחקנים מעורבת (יהודים, ערבים ועולים חדשים). הבמה מופשטת ויש בה שני מפלסים. מלמעלה עד למטה נפרשת שמיכת פוך לבנה ענקית, וכל המעבר בין המקומות הרבים נעשה בעזרתה, תוך שימוש רב בתנועה.

המחשבה מאחורי העיצוב היא שבכל המקומות יש משהו מהלבן הזה – תכריכי מתים, החופה של הכלה, הקצף של הים והשלג של ההימלאיה. פרטים: הצגה ראשונה ב־11 במרץ, 20–40 שקל, 04-8240715.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x