• תפריט
פנאי

סוף מסלול

עונת 2011 של ה־Moto GP, סבב מירוצי האופנועים החשוב בעולם, נפתחה. אבל גם החזרה הביתה של האופנוען האגדי ולנטינו רוסי מתגמדת לעומת העתיד הקודר הצפוי לענף בעקבות האסון ביפן

רועי קורן 13:0320.03.11

בזמן כתיבת שורות אלו נאבקים זה בזה מיטב הרוכבים בעולם על המקומות הראשונים במירוץ בקטאר, הפותח את עונת 2011 של Moto GP - סבב המירוצים חובק העולם המקבץ את חורכי האספלט המשובחים שבתבל לעונה בת 18 מירוצים שבסופם יוכתר אלוף העולם על פי צבירת הנקודות במהלך העונה.

 

עם כל הכבוד לשאר הרוכבים, עיני חובבי המירוצים יתמקדו בולנטינו רוסי. נער הזהב האיטלקי בן ה־32 צבר תשע אליפויות עולם, שבע מהן בקטגוריה הבכירה, ולדעת רבים הוא הרוכב הגדול בהיסטוריה. אחרי קריירה רצופת הישגים במדי אפריליה, הונדה וימאהה, הרוכב בעל פני הילד שזכה בכל תואר אפשרי על המסלול ספק הועזב־ספק עזב את האחרונה, ויסיים ככל הנראה את הקריירה המפוארת במדי דוקאטי. אם תרצו, סגירת מעגל וסוג של גאווה איטלקית. ההימורים, עם זאת, לא נוטים לטובתו ומעטים צופים שישחזר את הקסם. כל שאפשר לעשות הוא לקוות כי בגרותו לא תבייש את נעוריו ושיצליח להתברג לפודיום פעם או פעמיים.

 

תחרויות ה־MGP מחולקות לשלוש קטגוריות של נפחי מנוע: 125 סמ"ק, 500 סמ"ק וקטגוריית־העל, המגבילה את נפחי המנועים ל־800 סמ"ק (וכנראה 1,000 בעונה הבאה). יש גם הגבלות על מספר צילינדרים ועל משקל הכלים. לא נלאה אתכם. הקטגוריות וההגבלות משתנות מדי שנה בשנה בכפוף לפיתוחים הטכנולוגיים. האקשן והביצועים, לעומת זאת, נשארים קבועים ומובטחים.

 

מה שפחות מובטח הוא עתיד הענף. 18 המירוצים מתפרשים מקטאר ועד צרפת, מאינדיאנפוליס ועד יפן. ויפן, באופן טבעי, היא לב העניין והסיבה לתחזיות הקודרות על עתידו של ה־MGP בשנים הקרובות.

 

ולנטינו רוסי על הדוקאטי. בינתיים השידוך לא מוצלח ולנטינו רוסי על הדוקאטי. בינתיים השידוך לא מוצלח צילום: אי פי אי

 

הסבב הוא למעשה מגרשן הביתי של יצרניות האופנועים היפניות, בראשן הונדה וימאהה, שבשלושת העשורים האחרונים שולטות בסבב ללא מיצרים. גם אם ב־2007 הצליח קייסי סטונר "לגנוב" אליפות עם קבוצת דוקאטי, הרי שככלל שליטת היפנים מוחלטת. האסון שפקד את ארץ השמש העולה נמצא כנראה בתחילתו, וכאבן המושלכת למים הוא יוצר גלים מעגליים המשפיעים על כלכלות העולם ולענייננו על תעשיית האופנועים היפנית, שהיא הגדולה בעולם. מרכזי הפיתוח של ימאהה והונדה נמצאים במרחק לא רב ממוקד האסון וללא ספק נפגעו קשות. אבל הנזק הפיזי למתקנים הוא כלום לעומת המכה הכלכלית לענף. המשבר הכלכלי שחתך בצורה קשה את תקציבי הפיתוח (עלות פיתוח דגם למסלול נאמדת בכ־100 מיליון דולר) היה רק הקדמה לנזק הכלכלי שהביא האסון המתחולל לנגד עינינו.

 

אין ספק שחרב ממשית מאיימת על המשך קיום סבב המירוצים כפי שאנו מכירים אותו. כשהיצרניות היפניות יהיו עסוקות בקרב הישרדות, מותרות כמו פיתוח אופנועים חדשים יירדו מסדר היום.

 

סנונית ראשונה של השפעות האסון על הסבב כבר הגיעה בדמות דחייה של המירוץ שאמור היה להתקיים במסלול מוטגי, יפן (המסלול הביתי של הונדה) וככל הנראה אף יבוטל.

 

עד שהתחזיות האפוקליפטיות יתממשו אפשר ליהנות מהמירוץ בקטאר, שהחל ב־16 במרץ ביומיים של מירוצי דירוג ואחריהם יומיים של תחרויות. המירוץ הבא ייערך במסלול חרז בספרד ב־1 באפריל.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x