$
פנאי

להקת שמים

האטרף האווירי האמיתי נמצא באירועי אווירובטיקה קטנים, גם אם הם מושכים פחות קהל וכסף. שניים כאלה ייערכו החודש באל פאסו וביוסטון, טקסס

רועי קורן 11:5113.10.10

לאילו מבינינו שמתקשים להמתין עד שתתחיל עונת 2011 בסבב מירוצי האוויר "Red Bull Air Race" והשוורים המעופפים ימריאו לסדרת המירוצים הבאה, אנחנו כאן להציע אלטרנטיבה לא פחות סקסית - אירועים מקומיים של פעלולי אוויר הנערכים בכל פינות הגלובוס, ומביאים לידי ביטוי בצורה קיצונית את יכולותיהם של טייסים ופעלולנים שתכונתם הבולטת ביותר היא משאלת המוות המשותפת לכולם.

 

למתבונן מהקרקע נראה כאילו מערכת העיכול של האנשים הללו מחוברת באזיקונים אל גופם. אחרת, איך אפשר להסביר את העובדה שהם יורדים מהמטוסים הזעירים ובמקום להקיא את בני מעיהם הם צועדים מחויכים כאילו סיימו טיול של ערב בפארק? חמש דקות מוקדם יותר הם ביצעו באוויר תרגילי אווירובטיקה שכותב שורות אלה חש בבטנו רק מלכתוב עליהם. מזלי הטוב הביא אותי לפני כשנה וחצי לאירוע כזה, שנערך מעל חופי פלורידה, וגרם לי להרהורים בדבר תקפותם של חוקי הפיזיקה כפי שאנו מכירים אותם.

 

בשונה ממירוצי ה־Red Bull Air Race, שבהם המטרה היא לעבור את המסלול בזמן הקצר ביותר, באירועי האווירובטיקה ההצגה היא לב העניין. אין נתיבי טיסה מוסכמים ואין חוקים למעט אלו הדואגים לבטיחות הצופים. המוטו הוא ברור: "בואו ניתן למי שהגיע לצפות בנו תמורה לכסף ששילם. בואו נתפרע!".

 

צלילות חדות מלוות בצווחות מנוע וטיסה בגובה מטרים ספורים מהקרקע, כשהמטוס הפוך וחופת תא הטייס כמעט מלטפת את הדשא, הם רק ההכנה. כשהעניינים ממש מתחממים, מתקיימות תחרויות לימבו משעשעות כשהטייסים מנמיכים טוס וחולפים מתחת למוט ארוך שהולך ויורד ככל שהאירוע נמשך. הצופים, שבשלב הזה כבר שכחו להפגיש את הלסתות, חוזים בהזדקרויות אנכיות מושלמות שבשיאן מביא הטייס את המטוס למצב של ריחוף אנכי ללא תזוזה כשהמנוע צורח "געוולד!".

 

כשהתנאים מאפשרים זאת מתקיימים גם מטסים משולבים של כמה כלי טיס, עד שבשלב מסוים העסק נראה כמו אורגיה סוערת בגובה מאות מטרים; טיסות זה מול זה סטייל "נראה מי גבר ולא יפנה", או צמד מטוסים שטסים זה מעל זה כשאחד מהם הפוך, והם כל כך צמודים עד שהכינים בראשי הטייסים יכולות לעבור מראש לראש.

חלק מיוחד מוקדש לפעלולנים. עבור השרוטים שבשרוטים המטוס הוא בעצם גן שעשועים; במהירות של כ־400 קמ"ש ובגובה של מאות מטרים הם עומדים על הכנף, נתלים ממנה כשראשם למטה או אוחזים בזנב הכלי כשגופם נגרר באוויר אחריו. והכי חשוב - הם חובשים קסדה. עכשיו סוכן הביטוח יכול לישון בשקט.

 

גם כלי הטיס עצמם קוראים דרור ליצירתיות. מדובר במטוסי בוכנה קלים שעברו שינויים מכניים ומבניים לצורך ביצוע כל מה שאינו כדרך הטבע. בבסיס השינויים הללו - הקטנת המשקל והגברת הספק המנוע. גם בנושא תצורות המטוסים הכל פתוח; חד־כנפיים, דו־כנפיים ואפילו תלת־כנפיים כולם מתקבלים בברכה, וכולם יגיעו ב־16 בחודש לתחרות Amigo Air Show באל פאסו וב־30 בחודש לאירוע Wings Over Houston Air Show ביוסטון. טוסו בבטחה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x