$
פנאי

משיחת יתר: מתבלטים לטובה בוונציה

לאומיות חיוורת. הביתן הישראלי מצליח להתבלט לטובה בביאנלה ה-53 בוונציה, גם בגלל החולשה היחסית של הביתנים האחרים, שחלקם כלל לא התאמצו להרשים. הביתן הצ'כי, למשל, פשוט היה נטוש

דנה גילרמן 10:5208.06.09

היה משהו מרענן באופן שבו תלו את הציורים של רפי לביא בביתן הישראלי בביאנלה בונציה. תלייה בקבוצות, לא ישרה, עליזה כמעט, שעבדה נכון בתוך החלל הכל כך בעייתי של הביתן הישראלי הקטן והשתלבה נהדר באור החזק שחדר דרך החלונות. חששה של האוצרת דורית לויטה הרטן - שרבים מהמבקרים האירופים יחרימו את הביתן הישראלי בתגובה למלחמה בעזה - לא התאמת. בביתן היתה תנועה ערה. אין ספק שלא מדובר בהתרשמות אובייקטיבית, אבל הוא נראה טוב למדי, וחלק ניכר מהמבקרים התרשמו לטובה. אבל אולי התחושה הטובה הזו באה גם על רקע ביאנלה חלשה במיוחד. רבים מהמבקרים התרשמו מהביתן ההולנדי, שבו הוצגו מיצבי וידיאו של פיונה טאן. העבודות מרשימות מבחינה ויזואלית - סרטים בשחור־לבן שעוסקים בנעורים ובהזדקנות ומציירים פורטרט אנושי (רבות מהעבודות בביאנלה התמקדו השנה בדיוקנאות), ובכל זאת זה לגמרי לא מרגש.

 

פיונה טאן. עבודות מרשימות מבחינה ויזואלית פיונה טאן. עבודות מרשימות מבחינה ויזואלית

בביאנלה 77 ביתנים לאומיים שהוצגו בג'רדיני (גנים הממוקמים בלשון הדרום־מזרחית של העיר) ותערוכה בינלאומית שאצר דניאל בירנבאום - עליה נרחיב מחר. מעט מאוד עבודות בלטו לטובה ויצרו עניין בחלק זה. למשל, בביתן היווני הוצגה עבודה של לוקאס סמרס (Lucas Samaras) שכללה כמה מסכים שעליהם פניהם של אישים חשובים מעולם האמנות כשהם מתבוננים בעבודת וידיאו שלו. בביתן האיטלקי הוצג מיצב צבעוני ומשוחרר של האמנית נטלי דיורברג, שכלל פרחי ענק צבעוניים מפותלים ועבודות אנימציה וולגריות למדי ונטולות כל רסן ששילבו מין וביקורת כנגד הנצרות.

 

התצוגות בביתנים היפני, הצ'כי והבריטי אפשרו הרהור נוסף על מהות האירוע בכלל: הביתן הצ'כי, שבו הציג Roman Ondák, היה ריק מלבד צמחייה שגדלה בו, שמאפיינת את סביבת הג'רדיני כולה. כך הוא הפך לחלק מהסביבה, ולאחר ההפתעה הראשונית שימש רק כשביל לביתן הבא אחריו. בביתן הבריטי הוצג סרט של סטיב מקווין שצולם בג'רדיני הנטוש, אחרי כל מהומת האמנות.

 

בביתן היפני, שבו הציגה Miwa Yanagi, הוצבו תצלומי שחור־לבן גדולי ממדים ובהן נשים יפניות ענקיות, לבושות כלוחמות עבר, בעלות שדיים ענקיים או נפולים במיוחד. במקום אחר בחלל עמד אוהל שחור ובתוכו הוקרן סרט של אותן נשים במדבר, יוצאות במחול מוזר. תצלומי הענק מוסגרו במסגרות מסולסלות וקיטשיות, וכל המחזה הגרוטסקי הזה, שנראה חסר טעם במיוחד, הצטייר לרגע כמחאה מוצלחת במיוחד נגד כל התקינות האסתטית האחידה וחסרת החיות שנמנמה בביתנים שמסביב.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x