$
פנאי

הביאנלה בונציה: לאספנים בלבד

הביתן הנורדי - המסקרן ביותר בביאנלה בונציה שנפתחה היום - מציע מבט חדש על דמות אספן האמנות. חיזוק לקשר שבין הכלכלה לבין האמנות

דנה גילרמן, ונציה 13:0707.06.09
פרויקט "האספנים" של הביתן המשותף לדנמרק והארצות הנורדיות בביאנלה בונציה שנפתחה היום, הוא בדיוק מה שנדרש אחרי קריאת הספר "The 12 million $ Stuffed Shark" בטיסה בדרך לשם. הספר נכתב על ידי דון תומפסון וחושף בישירות חסרת רחמים את כלכלת האמנות העכשווית. הוא משקף כיצד הסוחרים, המוזיאונים ובתי המכירות ממתגים אמן. כיצד הפכה האמנות לעוד מניה בכלכלה הקפיטליסטית. "המוכרת מתקשרת ללקוח ואומרת: 'לארי אמר שאתה זקוק לעבודה הזו לאוסף שלך'", מתארת עובדת לשעבר בגלריה גוגוזיאן בניו יורק איך נמכרת עבודה. "ברוב המקרים הלקוחות אומרים 'אני אקח את זה' בלי לשאול אף פעם 'איך זה נראה?' או 'כמה זה עולה?'".

 

תומפסון עונה גם על השאלה כיצד אספנים מוכנים לשלם סכומי עתק עבור יצירות אלו. למשל, סטיב כהן, ששילם 12 מיליון דולר עבור הכריש המפוחלץ של דמיאן הירסט, מרוויח בשנה 500 מיליון דולר, 16 מיליון דולר לשבוע ו־90 אלף דולר לשעה. כך שהכריש שווה ערך להכנסה של חמישה ימי עבודה. מעניין שדווקא האספנים עצמם, שרבים מציינים כי הם שמניעים את השוק, מצטיירים בחלקים מהספר כאנשים חלשים למדי שקל לנהל אותם, שלא לומר להתל בהם.

 

 

תמונה מהביתן המשותף לדנמרק והארצות הנורדיות תמונה מהביתן המשותף לדנמרק והארצות הנורדיות צילום: איי אף פי

 

האספן זוכה למבט ביקורתי גם בפרויקט המדובר "האספנים", שמוצג, כאמור, בביתן הצפוני המשותף בביאנלה. האמנים מיכאל אלמגרין ואינגר דראגסט, אוצרי הפרויקט, הפכו את חללי הביתנים לסביבות ביתיות שבהן מתארחים הצופים. על הקירות הם תלו עבודות של 24 אמנים בינלאומיים וקבוצות של אמנים שמסרו את עבודתם. הסביבות כוללות חדרי אוכל, חדרי שינה ואירוח, אח, ריהוט. כל אלו הם אתרים שבונים סיפורים פיקטיביים סביב דמות האספן, ובין היתר מעלים את השאלה מה מלמדים החפצים על הדמות שאגרה אותם.

 

אחד הביתנים הוסב לסביבת מגורים מעוצבת בקפידה של רווק, שבה מלבד אוסף האמנות העכשווי מוצג גם אוסף בגדי הים של מאהביו לשעבר. בכניסה לבית יש שני ציורים: באחד מהם מוצג האספן בתוך ביתו, ובשני הוא מצויר על הדשא ליד הבריכה. בתוך הבריכה שמחוץ לביתן צפה גווייתו של האספן. את הסיורים בביתן ינחה איש נדל"ן.

 

אך גם אם האספן אינו מצטייר כדמות אידיאלית הן בספר והן בתצוגה, אין ספק שמדובר בשחקן מרכזי שרבים תלויים בו. המיתון שפגע בו - פגע דרכו בשדה האמנות כולו ומשפיע על התוצרים האמנותיים. עוד לא ברור כיצד ישפיע המיתון על הביאנלה, אך בסופו של דבר גם אם היא מוגדרת כאירוע אמנותי ולא מסחרי, ראשוני המבקרים הם האספנים הגדולים, שכבר בוחרים לעצמם את הקישוט הבא לאוסף.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x