סגור
גמר פודטק 2022 - ההכרזה על הזוכים
(סיני דוד)

הדרך המהירה לבשר מתורבת: BioBetter היא הזוכה בתחרות פודטק 2022

במהלך התחרות של כלכליסט ותנובה נבחן המהלך החדשני הבא בתעשיית המזון, והזוכה פועלת בתחום החלבון האלטרנטיבי וגורמי גידול לבשר מתורבת. מנכ"ל תנובה: "השילוב בין יצרניות המזון הוותיקות לבין סטארט-אפים בתחום הפודטק יסייע ביצירת פתרונות למשבר המזון"

חברת BioBetter שנוסדה על ידי פרופ' עודד שוסיוב, ד"ר דנה ירדן ואבי צור היא הזוכה של תחרות FoodTech 22 של כלכליסט ותנובה (TNUVA VENTURES). התחרות, בהנחיית אליחי וידל, התקיימה זו השנה החמישית ברציפות, ובמהלכה נבחן המהלך החדשני הבא בתעשיית המזון. BioBetter תקבל עד 100 אלף דולר להטמעה מסחרית של הטכנולוגיה בתנובה או כהשקעה, ועד 50 אלף שקל עבור פרסום ב“כלכליסט דיגיטל“.
החברה פועלת בתחום החלבון האלטרנטיבי וגורמי גידול לבשר מתורבת, ומשתמשת בצמחי טבק כדי לייצר גורמי גדילה בהיקף רחב ובמחיר נמוך. לצמח הטבק יתרונות משמעותיים בתור ביוריאקטור: הוא גדל במהירות, צובר מסה גדולה ומסוגל לספק עד ארבעה יבולים בשנה. הטבק מקבל בקלות טרנספורמציה של מערכות ביטוי, ומסוגל לבטא ולייצר חלבונים גדולים ומורכבים. הצמחים ידידותיים לסביבה, זקוקים לאור, מים ואוויר וגדלים בשדות פתוחים. השימוש בהם יחד עם טכנולוגיית ההפקה החדשנית של החברה מפחית משמעותית את ההשקעה הנדרשת בתשתית, בציוד ובתפעול השוטף ומאפשרים ייצור של כמויות אדירות. החברה, שמעסיקה 27 עובדים בקריית שמונה, נמצאת בשלב הפיילוט. היא גייסה עד היום 16.5 מיליון דולר מ־JVP, אלפא קפיטל, חממת גליל אופק, Milk & Honey, והרשות לחדשנות.
ד"ר ירדן ממייסדי החברה הזוכה, הודתה לשותפיה לדרך ולמנכ"ל ד"ר עמית יערי, לצוות ההנהלה והעובדים. לפני כן ענתה על שאלות השופטים, בין השאר על הרגולציה ויכולות הייצור. "אלה שני נושאים מורכבים", אמרה ירדן "לגבי הרגולציה אנחנו מתכננים לפנות ל-FDA כדי לקבל אישור GRAS, למוצרים שבאים במגע עם מזון, וגם בקשר עם משרד הבריאות מקווים מאוד שנוכל לקבל תקינה באישור יצרן על מנת לקדם את הטכנולוגיה של גורמי גידול. אנחנו מכוונים לפרוץ דרך בהקשר הזה. מבחינת יכולות הגידול אנחנו מתפתחים בקצב מואץ, יחד עם ההשקעה האחרונה שקיבלנו וכל מיני טכנולוגיות חדשניות שאנחנו משתמשים בהן, אנחנו רואים יכולת רצינית מאוד של עליה בסקלביליות שלנו". לגבי המחיר אמרה ירדן "השאיפה שלנו להיות הכי זולים וככה אנחנו בונים את כל הטכנולוגיה שלנו עם רצפת ייצור, עם תשתית ועם תפעול שוטף מאוד זול. אני מקווה שנוכל לעמוד במחירים שאנחנו מכוונים אליהם, עלות של 1 דולר לגרם. אני לא מכירה שאיפות כאלה או מחירים כאלה".
1 צפייה בגלריה
אירוע פודטק 2022 העולים לגמר
אירוע פודטק 2022 העולים לגמר
אירוע פודטק 2022: 6 החברות שעלו לגמר
(צילום: אוראל כהן)

חמש החברות האחרות שהגיעו לקו הגמר המכובד: eggmented Reality הפועלת בתחום ייצור מרכיבי חלבון עבור יצרני מזון; Meala הפועלת ליצר תחליפי בשר מהצומח בריאים יותר, בעלי מרקם טוב יותר וידידותיים לסביבה; E-fishient Protein המפתחת בשר דגים מתורבת ; EXOSOMM המפתחת פתרונות תזונתיים המכילים אקסוזומים, ננו-רכיבים נושאי מיקרו-RNA שמצויים באופן טבעי בחלב יונקים; ו-WATERSIGHT הפועלת בתחום ניטור וחישה עם ה-AquaRing המשמש לניטור איכות ובטיחות מים ונוזלי תהליך.
"השילוב בין יצרניות המזון הוותיקות לבין סטארט-אפים בתחום הפודטק הוא זה שיסייע ביצירת פתרונות למשבר המזון. תנובה מעניקה לסטארט-אפים את הידע והניסיון העשיר שלה במחקר ופיתוח, ואת הגישה לשווקים גלובליים. כך אמר אייל מליס, מנכ"ל תנובה והוסיף כי "היצרניות הגדולות והוותיקות, מביאות איתן ידע, מומחיות רבת שנים ותשתיות ובכך מהוות את הפלטפורמה הטובה ביותר לחדשנות עבור היזמים. עצם המפגש בין היזמים ליצרניות מביא לרעיונות חדשים ולפיצוח אתגרים קיימים".
Wu Tonghong, יו"ר ברייטפוד אינטרנשיונל נשא דברים בסרטון וידאו: "בטיחות מזון ואבטחת איכות תופסים חשיבות גדולה בימינו. תעשיית המזון העולמית תתמודד עם אתגרים כמו הגידול באוכלוסייה, שינויי אקלים וכו'. כל אלה מובילים אותנו לעתיד שאספקת המזון לא תעמוד בקצב הביקוש. פיתוח וחדשנות של טכנולוגיית מזון וחקלאות חשובה יותר מתמיד. מחקר ופיתוח, הייטק וחדשנות טכנולוגית הם הפתרון הטוב ביותר. פיתוח הטכנולוגיות היום יסייעו בהקמת מערכת ייצור חקלאית עמידה לאקלים, שיפור יעילות ניצול המשאבים, ויעניק לנו סביבת חיים ירוקה, בריאה ובת קיימא. תנובה ישראל ו-Bright food סין, הן חברות המזון הלאומיות, שתי החברות שואפות לספק מזון טוב ובר קיימא ליותר אנשים ומשפחות".
"אנחנו מאמינים שהמשתתפות והמשתתפים בתחרות מסוגלים להביא לפריצות דרך טכנולוגיות משמעותיות ולייצר פתרונות החיוניים לתעשיית המזון- ובכך לאוכלוסיית העולם כולו. כולי תקווה ששיתוף הפעולה שלנו עם תנובה מקדם אותנו אפילו במעט לעבר עתיד טוב יותר". אמר מנכ"ל כלכליסט איל פאר.
השופטים בתחרות היו יואל אסתרון, מו"ל כלכליסט; אייל מליס, מנכ"ל תנובה; יובל זעירא, מנהל השקעות ראשי לאומי פרטנרס; אורי קרן, שותף ומנהל השקעות ראשי, מור גמל ופנסיה; חגי שרייבר, משנה למנכ"ל ומנהל ההשקעות הראשי, קבוצת הפניקס; שי כהן, Chief Innovation Officer & GP, Tnuva Ventures; נגה סלע-שלו, מנכ"לית חממת הפודטק Fresh Start; ד"ר מיכל הלפרט, מנהלת קשרי האקדמיה, GFI Israel; אורית מרום אלבק, יו"ר נבטים פרטנרס; חנן ברנד, סמנכ"ל חטיבת הזנק, רשות החדשנות; חיים גבריאלי, יו"ר קבוצת תנובה; רון צדוק, שותף ביקורת וראש תחום פוד-טק ואג-טק, KPMG סומך חייקין.