סגור

טרנספורמציה דיגיטלית
"הקורונה הבליטה פער דיגיטלי גדול. העסקים הקטנים נותרו מאחור"

בכנס טרנספורמציה דיגיטלית אמרה מעין שריג, סמנכ"לית התקשורת וחברה בהנהלה של פייסבוק ישראל: "עסקים קטנים היו בנויים על מבקרים מהרחוב, ואז הגיעו הסגרים והיה להם מאוד קשה לשרוד. במאה ה-21 אי אפשר להישאר בלי נוכחות דיגיטלית"

"הקורונה הבליטה פער גדול שקיים בישראל״, אומרת מעין שריג, סמנכ"לית התקשורת וחברה בהנהלת פייסבוק ישראל בכנס הטרנספורמציה הדיגיטלית של כלכליסט: ״סטארט-אפ ניישן בצד אחד ועסקים קטנים שקצת נוצרו מאחור מצד שני. סקר שעשינו לפני הקורונה מצא שרק ל-14% מהעסקים הקטנים בישראל הייתה נוכחות דיגיטלית ומתוכם בדקנו וגילינו שרק מחצית מצליחים למכור דיגיטלית - ואלה אחוזים מאוד נמוכים, בטח בהשוואה לאנגליה ולגרמניה שאליהן השווינו. היום נוכחות דיגיטלית היא חובה. עסקים קטנים היו בנויים על מבקרים מהרחוב, ואז הגיעו הסגרים והיה להם מאוד קשה לשרוד.


״עם פרוץ הקורונה הרבה חברות הפשילו שרוולים כדי לסייע לעסקים האלה, מה שאנחנו עשינו בפייסבוק זה לגשר בין העסקים הקטנים לחברות סטארט-אפ שילמדו אותם. היום נוכחות דיגיטלית היא לא רק אתר אינטרנט או אינסטגרם אלא מערכת סליקה, לוגיסטיקה ומשלוחים ואפליקציה. המון דברים שצריך ללמד וזה לא קל לעסק קטן עכשיו ללמוד אופרציה דיגיטלית, אלה אנשים שמתעסקים במשלח היד הספציפי שלהם. אז הצמדנו לכל אחד מהם סטודנט שיעבור איתם את התהליך ביחד.


כמה זמן זה לקח וכמה מהם באמת ביססו נוכחות כזו בסוף?
"ראינו קושי אמתי לעסוק בדברים שאינם המומחיות שלהם, אבל 90% ממי שנכנס לתוכנית שלנו הצליח ויצא עם נוכחות דיגיטלית מבוססת. נוכחות דיגיטלית היא לא עמוד פייסבוק בלבד שמסייע באלמנט השיווקי, אבל אני צריכה גם שירות לקוחות. עסק קטן היום מתחרה באמזון ואם אני כלקוחה מקבלת תשובה מאמזון תוך 20 שעות, זו רמת הציפיות שלי כמשתמשת״.
כמה זה משתלם לעסק קטן? בקורונה הסגר הפיזי לא מאפשר לך ברירה, אבל הסגרים מאחורינו, כמה מהם עדיין מחזיקים נוכחות דיגיטלית?
״חד משמעית זו חובה, אי אפשר במאה ה-21 להישאר בלי נוכחות דיגיטלית. פסיכולוגית הם רוצים להתמקד במכירה פנים אל פנים, אבל זה לא יאפשר להם לשרוד או לצמוח. למה עסק בבת ים חייב להתמקד רק בתושבי העיר ולא ימכור לאנשים בחיפה? האינטרנט משטיח והופך הכל להרבה יותר נגיש ועסקים קטנים חייבים לנצל את זה. בתוכנית שלנו הרוב נשארו, אבל אנחנו כן מרגישים שיפט בשיחה איתם, שהם בוחרים להתמקד בלקוחות שנכנסים לחנות. זה דורש ללמוד את העסק מאפס וזה מאוד קשה״.


1 צפייה בגלריה
מעין שריג  סמנכ"לית תקשורת ומנהלת תחום קהילות בפייסבוק ישראל
מעין שריג  סמנכ"לית תקשורת ומנהלת תחום קהילות בפייסבוק ישראל
מעין שריג, סמנכ"לית תקשורת ומנהלת תחום קהילות בפייסבוק ישראל
(צילום: פזית עוז)

פייסבוק יצאה בקמפיין מאוד גדול לפני כמה חודשים בתגובה לתקנות פרטיות חדשות שאפל הכריזה עליהן וגוגל הצטרפה לפני כמה שבועות, במסגרתן המשתמש יכול לבחור שלא לאפשר לאפליקציות לאסוף עליו נתונים מאפליקציות חיצוניות. בפייסבוק טענתם שהנפגעים העיקריים של השינוי הזה יהיו בעלי העסקים הקטנים.
״ההודעה הזו קצת מיתממת, ואפל לא שולחים אותה על האפליקציות שלהן. אבל אנחנו מדברים על עסק קטן כי כל שקל שהוא שם על טירגוט דיגיטלי כבד לו, והוא רוצה לראות תמורה, ובצדק. המהלך של אפל בעצם מצמצם את היכולת של הטירגוט להיות מאוד אפקטיבי. מי ייפגע מזה? לא הבנקים הגדולים וחברות הקמעונאות הגדולות, אלא העסקים הקטנים שאין להם מספיק כסף לבזבז. עשינו ניסוי בארה״ב וגילינו שעסקים קטנים, כשהטירגוט שלהם פחות אפקטיבי, משיגים 60% פחות מכירות״.
אבל פייסבוק עצמה עדיין אוספת את המידע בתוך האפליקציות שלה, כל מה שאפל ובעקבותיה גוגל עשו זה להפסיק את איסוף הנתונים מאפליקציות חיצוניות.
״זה לא ברמה של לעקוב, אלא הפיכת הטירגוט לפחות יעיל. ברגע שאני מקבלת פחות אינדיקציה איפה אנשים נמצאים ומה מעניין אותם, היכולת שלי למצוא אותם על הפלטפורמה קשה. הטירגוט יישאר ועל זה אין ויכוח, אבל עסקים קטנים יצטרכו להוציא יותר כסף כדי שהטירגוט יהיה יותר יעיל״.
אבל בסופו של דבר עסקים קטנים הם גם משתמשים שרוצים שעליהם לא ייאסף מידע ויש כאן את המתח הזה.
״זו שאלה של למצוא את האיזון, לא ניכנס לוויכוח בין פייסבוק לאפל, אבל יש דרך למצוא את הבאלאנס הזה בצורה יותר טובה ואולי לשמוע פידבק של אנשים ולעצב את המהלך הזה״.