סגור
(אולפן כלכליסט)

חקר המוח האוטיסטי
"הקלדה בשיטת א.ת.ה מאפשרת להשיג הבעה בכל סיטואציה"

עדן שחק, אשת חינוך ומנחילת הקלדה בשיטת א.ת.ה, בכנס חקר המוח האוטיסטי של כלכליסט, "בשיטת א.ת.ה אנו מלווים את התלמידים עד להקלדה עצמאית, עד שהתלמיד מסוגל לשלוט בגופו ולהקליד בצורה ברורה, להביע את רצונותיו ומחשבותיו"

"לפני כשנתיים הגיע אלינו תלמיד בן 13 שלא דיבר ולאחר חודש מן המועד בו החל להקליד התרחש אירוע חריג: התלמיד נכנס להתקפי אלימות קשים, דבר שהיה חריג עבור משפחתו. כולם תהו מה קורה והאם לילד דרוש איזון תרופתי. לשמחתנו הילד כבר למד להקליד מילים ומשפטים וכאשר הוא הגיע לשיעור הקלדה הוא פשוט כתב שהוא סובל מכאב גרון קשה. באותו יום הילד נבדק על ידי רופא והתברר שהוא סובל מדלקת גרון", כך אמרה עדן שחק, אשת חינוך ומנחילת הקלדה בשיטת א.ת.ה, בכנס חקר המוח האוטיסיטי של "כלכליסט".
1 צפייה בגלריה
עדן שחק כנס המוח האוטיסטי חדש
עדן שחק כנס המוח האוטיסטי חדש
עדן שחק בכנס המוח האוטיסטי
(יח"צ)
לדבריה, "שיטת א.ת.ה, כלומר אוטיסטים תקשורתיים בהקלדה היא שיטה אשר מיועדת לתלמידים לא ורבאליים או ורבאליים חלקית, כאלה שמצליחים להפיק מילים בודדות, אפילו משפטים, שחוזרים על עצמם. שיטת א.ת.ה היא שיטת למידה שמבוססת על שני עקרונות - קריאה גלובאלית, מצב בו התלמיד רוכש מילים לאורך השנים. תלמידים אלה נחשפים למילים בסביבתם ורוכשים אוצר מילים שמוכר להם. העיקרון השני הוא תמיכה פיזית. האוכלוסיה שעמה אנו עובדים מתמודדת עם קשיים גדולים מאוד – בעיקר של תנועתיות, כלומר תלמידים שקשה להם לשבת. מעבר לכך יש גם נושא של תכנון, כשהגוף אינו מבצע את ההוראה שהוא מקבל, כשקשה למשל להצביע", מסבירה שחק, "ברוב המקרים אנו נראה את הקשיים האלה ביחד ולכן יש צורך בסיסי ללמוד לתכנן נכון את הגוף. בשלב הראשון המורה יסייע לתלמיד לעקוף את הקשיים האלה כדי שההקלדה תיושם".
שחק מוסיפה, "לדוגמה, כאשר תלמיד מגיע אלינו ומתקשה לשבת במקומו ומתנועע הרבה בחדר, נאפשר לו להקליד תוך כדי תנועה בחדר, כאשר המורה מאפשר לתלמיד למצוא את הנקודה בה הוא ממוקד במסך ובמקלדת. יש גם מקרים בהם אין יכולת הצבעה ובמקרה כזה כל האצבעות של התלמיד יהיו פתוחות. במצב כזה המורה יסייע לתלמיד להקליד עם האצבע המורה שלו על ידי קיפול האצבעות.
"תלמידינו מקבלים מגוון של תמיכות. בשיטת א.ת.ה אנו מלווים את התלמידים עד להקלדה עצמאית, עד שהתלמיד מסוגל לשלוט בגופו ולהקליד בצורה ברורה, להביע את רצונותיו ומחשבותיו. גילאי תלמידינו מגוונים, אנו ממליצים להגיע אלינו מאמצע כיתה א', כלומר מגילאי שש ושבע ומעלה. כיום לשמחתי כבר מקלידים בשיטת א.ת.ה כמאה תלמידים. מרכז הלמידה הראשי שוכן בנס ציונה ויש גם סניף באלעד. בקרוב יפתחו גם סניפים בחיפה ובירושלים. את השיעורים התלמידים מבצעים יחד עם משפחתם, ההורים, האחים וגם המטפלים. המטרה היא לתת לתלמיד כלי תקשורת עם כל סביבתו הקרובה וכך ההקלדה תהיה כלי תקשורת עיקרי ויום יומי עבור התלמידים.
"ההקלדה בשיטת א.ת.ה מבוצעת באמצעות אייפד, כדי לייצר לתלמידים כלי זמין ופשוט שנמצא בבית כדי להשיג הבעה בכל סיטואציה אפשרית. חשוב לציין שהאייפד הוא כלי מרכזי המאפשר לאוכלוסיית האוטיסטים להיעזר בו כבר מגיל הגן. ההיכרות עם האייפד טובה ולרוב גם מעלה מוטיבציה ללמידה. בשיטת א.ת.ה המדריכים הם בעצמם מורים לחינוך מיוחד וגם אני הגעתי מרקע זה. מכיוון שאנו שיטת למידה אנו דוגלים בהקלדה ברורה ולכן איננו מפרשים מילים לא ברורות".
לדבריה, "במהלך השנים הכרנו עשרות משפחות אשר גילו מחדש את ילדיהן ולמדו להכיר אותו מחדש. האוכלוסיה האוטיסטית ערה וקשובה לסביבתה ועלינו להתנהג מולם בצורה מכבדת ואחראית".