סגור
(אולפן כלכליסט)

Back To Business
"המשבר הכלכלי עוד לפנינו, אי אפשר להתעלם ממה שהעסקים חוו"

כך אמרה עדי אטון בפאנל משותף עם ענבר שעשוע בר-ניר, שתיהן מנהלות שותפות במיזם WE19, במסגרת כנס Back To Business של כלכליסט. המיזם הוקם במטרה לחלק מענקים מהקרן של 100 מיליון שקל לעסקים קטנים שלא זכאים לסיוע אחר מהמדינה. עד כה חולקו כבר 60 מיליון שקל ל-2,326 העסקים שנבחרו

המשק אמנם נפתח והעסקים חזרו לפעילות, אבל המשבר הכלכלי עוד לפנינו לעוד שלוש שנים לפחות, והעסקים הקטנים שנפגעו במשבר יזדקקו לסיוע ולתמיכה גם בעתיד הקרוב, כך סבורות עדי אטון וענבר שעשוע בר-ניר, מנהלות שותפות במיזם WE19.

"הנזק של השנה הזאת הוא שעסקים חוו אי ודאות, אי אפשר להתעלם מזה. מאוד משמח שחזרנו לשגרה, אבל הנושא הכלכלי לא מטופל עדיין", אמרה אטון. הצורך של המעבר לאונליין, של הדיגיטציה, ממשיך להיות רלוונטי גם עם פתיחת המשק. "אמנם החנויות נפתחו, אבל אנשים עדיין לא חוזרים לגמרי למה שהיה, ולכן ראינו שיש צורך בעוד 'פוש' בדיגיטציה, גם בהקשר של שיווק או בניית אתרים", אמרה שעשוע-בר.
המיזם We19 הושק באוקטובר 2020 במטרה לחלק מענקים מתוך קרן של 100 מיליון שקל לעסקים קטנים שלא זכאים לסיוע אחר מהמדינה או מקרנות אחרות. עד כה חולקו כבר 60 מיליון שקל ל-2,326 העסקים שנבחרו. כל העסקים הם חדשים, הוקמו מינואר 2019 עד נובמבר 2020, וקיבלו מענקים בגובה של 50-30 אלף שקל בהתאם לסוג העסק.
העסקים יכלו לבחור איך להשתמש במענקים
"הבנו שהם קצת נפלו בין הכיסאות כי הם עסקים חדשים, אין להם הרבה נתונים להראות, הם לא יכולים להראות ירידה בהכנסה, הם לא יכולים להנפיק כל מיני דו"חות שהתבקשו להנפיק גם על ידי המדינה וגם על ידי קרנות אחרות. לכן החלטנו ללכת על הקהל הזה", הסבירה. העסקים יכלו לבחור כיצד להשתמש במענקי הצמיחה שקיבלו. הרוב בחרו בשיווק דיגיטלי, אבל היו גם כאלה שקנו מכונת גלידה או תיקנו דחפור שהתקלקל. "העסק שלהם עצר ולא היה להם איך לממן את הצמיחה. היתה מישהי שחקנית שעברה למכור תכשיטים מהבית שלה, היא השתמשה במענק למימון הקורס המקצועי וגם למעבר לעבודה מהבית", אמרה אטון.

1 צפייה בגלריה
מימין ענבר שעשוע בר- ניר ו עדי אטון כנס WE19
מימין ענבר שעשוע בר- ניר ו עדי אטון כנס WE19
מימין: ענבר שעשוע בר-ניר ועדי אטון

העסקים נבחרו באופן אנונימי ורנדומלי על ידי עמיתיהם. "לא רצינו מעורבות של ועדה כי מי שמנו להגיד מה הכי טוב בשביל העסקים, עדיף שהעסקים יבחרו בשביל עצמם. אחרי שכולם נבחרו היה מדהים לראות שאנשים בחרו באמת לפי נטיית לבם. נבחרו הרבה עסקים עם נטייה חברתית, עסקים עם משפחות, שעומד איזשהו מעגל מאחורי העסק והאדם עצמו", היא אומרת.
"המיזם נתן תחושת ביטחון"
אחד הדברים שמעניק המיזם לעסקים, מלבד המענקים, הוא השתייכות לקהילה, תחושה של נבחרת. "האנשים האלה פתחו עסק חדש והתחילה הקורונה, ואז הם מצאו את עצמם בסיטואציה בעייתית והרגישו לבד בעולם. פתאום להיות חלק ממיזם שיש בו לפחות עוד אלפיים עסקים שאיתך באותה צרה זה נתן תחושת ביטחון שמישהו מאמין בי ומאמין שאני יכול להרים את העסק. זה הדבר הראשון שעלה מצד העסקים. הדבר השני הוא שפתחנו קהילה סגורה בפייסבוק לכל אותם עסקים שזכו, ויש שם ידע וכלים שיכולים להועיל להם", אמרה שעשוע בר-ניר.
מתוך הקבוצה הזאת החלו גם שיתופי פעולה, גם ברמה הפרטית וגם ברמה העסקית, למשל שיתוף פעולה בין שני עסקים שהרכיבו יחד מארז לשבועות או זוג שהלך ללמוד סלסה אצל מורה שחברה בקבוצה.
המיזם נמצא בשלביו האחרונים, לקראת החלוקה של הפעימה השלישית של המענקים, והעסקים כבר נבחרו, אבל הצורך לסייע לעסקים עוד לא הסתיים. "ההרשמה נסגרה אבל אנחנו עם הפנים קדימה. קמנו עם תחושה של חירום, אנחנו מבינים שהמשבר הכלכלי עוד רחוק מלהסתיים, ולכן אנחנו כארגון פה כדי להישאר. אנחנו רוצים לעזור לעסקים קטנים בנושאים שונים, בצורה טיפה אחרת, יש עוד לאן לשאוף", אמרה.