ועידות ניו יורק 2022 ועידת ישראל-יוון לונדון 2023 ניו יורק 2024 כלכלה ירוקה כנס מיליון להייטק Power in Diversity הוועידה הלאומית לאנרגיה פינטק 2022 עתיד הרפואה ועידת הנדל"ן 2021 פינטק 2023 TECH TLV שבוע הסטארטאפים 2023 HealthTech משפיעות על הכלכלה The next big thing כנס כלכלת הקנאביס ועידת האנרגיה 2022 פינטק דיסקונט פריפריה טק שבוע הסטארטאפים 2024 Banking AI Mentor Class פורום היוניקורנס 2022 ארכיון הוועידות מקומי.קום The Hi-Tech Effect Meet&Tech ועידה לאומית לתשתיות אי-קומרס 2021 Agrifood Tech כנס הגיוון הכלכלית הלאומית 23 כנס יזמים ותעשיינים פורום היוניקורנס שבוע הסטארטאפים 22 כנס האיקומרס IPM SUMMIT FoodTech2023 שוק ההון 2024 AISRAEL 2024 כנס התחדשות עירונית Israeli Climate Awards המוח האוטיסטי איקומרס 2022 כנס הענן והדאטה שוק ההון 22 TechTLV2022 Innovation Cocktail Work after Work הפורום הכלכלי ערבי ניו יורק 2021 כנס השירות 2022 גיימינג 2022 טוקיו 2023 כנס אחריות סביבתית Roadshow Event כנס סייבר 2022 ClimateTech תחזיות 2024 מובילות את ישראל שבוע החדשנות 2022 גיימינג 2023 אקדמיה שעובדת כנס מוסדיים FOODTECH 2022 GeoInt360 שבוע החדשנות Tech@Work לוגיסטיטק Open Banking שש אחרי המלחמה כנס בילינסון לחדשנות PropTech ecommerce 360 Tech on the Beach ועידת החוסן הישראלי הייטק 2022 כנס המטרו 2023 ועידת האנרגיה 2021 RoadShow Event 23 Let's Talk Cyber כנס כלכלת המחר הכלכלית הלאומית 22 נגישות בטוחה Early on the spot TechTLV2024 Future of Higher Education לונדון 2022 Work Tech השקעות בראי גלובלי שוק ההון 2023 מפתחים בחזית 2023 +Startup +Startup Let's Talk Fintech ליברליות אונליין ניהול פיננסי

הנפקות SPAC

"גיוס הספאק מאפשר לענקים בשוק שאנו משחקים בו לישון טוב בלילה"

בן וולקוב, מייסד ומנכ״ל חברת האוטוטק אוטונומו, הדגיש בכנס הספאק של כלכליסט כי צורת הגיוס הזו טובה לחברות שעדיין אין להן הכנסות אלא הבטחה גדולה וחוזים יפים

תומר הדר 15:5302.03.21

 

 

"בתחילת פברואר הודענו על התמזגות לתוך ספאק לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר - ההחלטה שהתקבלה לאחר דיונים רבים. החלטנו על מסלול הספאק, כי זה המהלך הנכון בעבורנו", אמר בן וולקוב, מייסד ומנכ"ל חברת האוטוטק הישראלית אוטונומו, בשיחה עם סופי שולמן במסגרת כנס הספאק של "כלכליסט".

 

 

לדברי וולקוב, "המהלך נכון לנו מכמה סיבות. בתעשיית הרכב יש מאפיינים מיוחדים מאוד, ולדעתי, ה"רכב" הזה שנקרא ספאק, מתאים מאוד לתעשייה הזו. מעבר לכך, אוטונומו משחקת בשוק של ענקים, ומציעה לחברות הרכב פלטפורמה שמאפשרת להן לשתף מידע מהמכוניות המחוברות שלהן. מדובר בחברות רכב, בחברות פיתוח, בערים חכמות ובשירותים פיננסיים, ואנו מאמינים שהפלטפורמה שהופכת אותנו לחברה ציבורית מסייעת לכולם באקוסיסטם שלנו לישון יותר טוב בלילה. השותפים שלנו, כלומר יצרני הרכב, יודעים שאנו לא נסגרים מחר ולא נרכשים מחר - וכי התמיכה שלנו תסופק לאורך זמן".

 

מייסד ומנכ"ל אוטונומו בן וולקוב מייסד ומנכ"ל אוטונומו בן וולקוב צילום: Otonomo

 

עוד ציין וולקוב: "אנו מדברים השנה על הכנסות של מיליונים בודדים, ויש הכנסות נאות בעתיד, וכמובן שיש כאן סיכונים. אחד הדברים המאפיינים ספאקים, בשונה מהנפקה רגילה, היא ההסתכלות על הפוטנציאל ולא רק על ההכנסות היום. יש כאן סיכון, והוא מתבטא בהנחה לשוק על בסיס הפוטנציאל". לפי וולקוב, "יש, כמובן, מכפילים על הכנסות שמקובעים בשוק, ואם היינו בשנת 2025 והכנסות החברה היו כפי שציינו בתשקיף שלנו, הרי ששווי החברה אכן היה גבוה הרבה יותר. יש סיכוי שלא נגיע לכך, ולכן יש הנחה גדולה מאוד על פוטנציאל ההכנסות ועל הצפי.

 

"כך נבנו הספאקים", הוסיף וולקוב, "היום, בשביל IPO (הנפקה ראשונית)  מדברים על 100 מיליון דולר, אך לפני תשע שנים היה מדובר ב-30 מיליון דולר. המספרים זזים כל הזמן, וספאק הוא כלי טוב מאוד עבור חברות עם הבטחה גדולה מאוד וחוזים יפים מאוד, שיש להם סיכוי להגיע למה שמתפרסם בתשקיף, וזה מאפשר ליהנות מהיתרונות של להיות ציבוריים למרות החסרונות".

 

וולקוב  ציין בדבריו כי הוא סבור ש"30% מההנפקות של שנת 2020 היו דרך ספאק, ומשיחה עם נאסד"ק עולה שמדובר  כבר ב-60% בשנת 2021. היו לנו הצעות מספאקים נוספים, ואצלנו הדבר היה אפילו מורכב יותר, מכיוון שהיו לנו גם הצעות להשקעה "מסורתית" – ואז הגיעו הגיעו הפניות מהספאקים. הבאנו את זה לדירקטוריון, והחלטנו שיתרונות הספאק עולים על החסרונות. 

 

"יש, כמובן, הבדלים בין ספאקים. אפשר לדבר, למשל, על כמות הכסף. אנחנו חברת תוכנה ולא חברת חומרה, וחיפשנו מישהו שגייס סכום שהוא באזור הנוחות שלנו מבחינת צרכינו. מעבר לכך, חשוב מאוד מהיכן באים יזמי הספאק. אם הם מתחום החקלאות או הקנאביס, זה יהיה מן הסתם פחות רלבנטי לנו. חיפשנו אנשים שיביאו לנו ערך מניסיונם, ומעבר לכך גם המישור האישי חשוב. אנחנו מדברים, בסופו של דבר, על מישהו שיושב לך בדירקטוריון ומחזיק אחוזים נאים מהחברה, ולכן חשוב שיהיה מישהו שנדע לעבוד איתו", מסביר וולקוב.

 

 

מדוע הספאקים נהפכו לפופולריים כל כך דווקא בקרב חברות אוטוטק? לפי וולקוב, "יש שתי סיבות עיקריות לכך. לחברות בעולם הרכב לוקח זמן רב להגיע להכנסות. כשההכנסות מגיעות הן גבוהות, אך בשונה מחברות סייבר, יכולות לעבור חמש או שש שנים בהמתנה על מסלול ההמראה לפני שיש הכנסות. הסכם עם חברת רכב לוקח כשלוש שנים וחצי להשגה, וזו נקודת ציון משמעותית שקשה לעבור. אך כאשר משיגים זאתף השמים הם הגבול, ויש הזדמנויות גדולות. מה שמאפיין את אוטונומו הוא שיש פוטנציאל גדול, אך עד שההכנסות המשמעותיות יגיעו יעברו שנתיים, שלוש או ארבע. דבר נוסף שמאפיין חברות רכב הוא שהן צריכות סכומים משמעותיים, כדי להגיע להצלחה. המוצרים מורכבים, וזה לוקח זמן רב. בשנים האחרונות עבדנו קשה, ויש לנו 16 חוזים שונים עם חברות רכב. בנינו טכנולוגיה, חיברנו 40 מיליון מכוניות ויש לנו לקוחות משלמים, אך דברים רבים, כמו הכנסות, הם בתחילת הדרך. הכסף שנגייס מיועד לקחת את החברה לשלב הבא לצורכי גיוס, מוצר ושיווק. כיום באוטונומו יש כ-70 עובדים, ויש לנו כ-30 משרות פתוחות - והמספרים גדלים. בפועל יש לנו תוכניות גדולות לכסף הזה".

x