ועידות ניו יורק 2022 ועידת ישראל-יוון לונדון 2023 ניו יורק 2024 כלכלה ירוקה כנס מיליון להייטק Power in Diversity הוועידה הלאומית לאנרגיה פינטק 2022 עתיד הרפואה ועידת הנדל"ן 2021 פינטק 2023 TECH TLV שבוע הסטארטאפים 2023 HealthTech משפיעות על הכלכלה The next big thing כנס כלכלת הקנאביס ועידת האנרגיה 2022 פינטק דיסקונט פריפריה טק שבוע הסטארטאפים 2024 Banking AI Mentor Class פורום היוניקורנס 2022 ארכיון הוועידות מקומי.קום The Hi-Tech Effect Meet&Tech ועידה לאומית לתשתיות אי-קומרס 2021 Agrifood Tech כנס הגיוון הכלכלית הלאומית 23 כנס יזמים ותעשיינים פורום היוניקורנס שבוע הסטארטאפים 22 כנס האיקומרס IPM SUMMIT FoodTech2023 שוק ההון 2024 AISRAEL 2024 כנס התחדשות עירונית Israeli Climate Awards המוח האוטיסטי איקומרס 2022 כנס הענן והדאטה שוק ההון 22 TechTLV2022 Innovation Cocktail Work after Work הפורום הכלכלי ערבי ניו יורק 2021 כנס השירות 2022 גיימינג 2022 טוקיו 2023 כנס אחריות סביבתית Roadshow Event כנס סייבר 2022 ClimateTech תחזיות 2024 מובילות את ישראל שבוע החדשנות 2022 גיימינג 2023 אקדמיה שעובדת כנס מוסדיים FOODTECH 2022 GeoInt360 שבוע החדשנות Tech@Work לוגיסטיטק Open Banking שש אחרי המלחמה כנס בילינסון לחדשנות PropTech ecommerce 360 Tech on the Beach ועידת החוסן הישראלי הייטק 2022 כנס המטרו 2023 ועידת האנרגיה 2021 RoadShow Event 23 Let's Talk Cyber כנס כלכלת המחר הכלכלית הלאומית 22 נגישות בטוחה Early on the spot TechTLV2024 Future of Higher Education לונדון 2022 Work Tech השקעות בראי גלובלי שוק ההון 2023 מפתחים בחזית 2023 +Startup +Startup Let's Talk Fintech ליברליות אונליין ניהול פיננסי

אבי ליכט: רגולציה בהייטק תייצר ודאות ליזם

המשנה לשעבר ליועץ המשפטי לממשלה בוועידת שוק ההון של "כלכליסט": "הרגולציה יוצרת לגיטימציה ומסמנת קו תקן לעוסקים בתחום. ישראל היא שחקנית בינלאומית. אנו משפיעים על ייצור של תקנים ואנו יכולים כמדינה להשפיע על סטנדרטיזציה"

תומר הדר 11:1413.06.18

 

 

"רבים חושבים שאנו בדרך לסערה ואנו יכולים רק להתפלל, אני סבור דוקא אחרת", כך הדגיש אבי ליכט, שכיהן עד לאחרונה בתפקיד משנה ליועץ המשפטי לממשלה בכנס שוק ההון 2018 של כלכליסט.

 

 

 

ליכט אמר, "אני מאמין בקונספט חדש, של רגולציית סטארט-אפים, אני סבור שהרגולטורים בארץ נמצאים במצב של חשבון נפש, מחשבה מה יהיה עכשיו, מה השלב הבא, הקונספט שלי ממזג בין רגולציה לסטארט-אפ ניישן. הקונספט שלי ייצר אקוסיסטם עדיף. אך איני מדבר על הקלות רגולטוריות להייטק, כי אם יש בעיה ברגולציה, אז יש לבטלה, לא להקל עליה. אני מסתכל על השוק ממעוף הציפור ובוחן את הקשר בין טכנולוגיה לרגולציה. אלה מגזרים שנעו בקווים מקבילים שלא היה ביניהם קשר. היחס לעולם האינטרנט היה רומנטי, הרגולטורים התעוררו מאוחר וגם תחומי הפעולה בהייטק לא באמת דרשו רגולציה, היו כאלה שחששו מקשר עם המדינה. אפילו התגאו בזה".

 

אבי ליכט אבי ליכט צילום: עמית שעל

 

עוד הדגיש ליכט: "עם זאת השנים האחרונות מאופיינות בהתפכחות מהגישה הרומנטית, יש כניסה לרגולציה של פלילים, פרטיות, כי הטכנולוגיה כיום פועלת תחת רגולציה כבדה, למשל בפיננסים יש אפס סובלנות לטעויות. יש צורך ברגולציה. הרבה אנשים בתחום זה רואים חיסרון בעניין של הרגולטור בתחום ההייטק, אך אני סביר שזו דווקא הזדמנות כי סיוע של מדינת ישראל מייצר וודאות ליזם, במיוחד בתחומים שממילא מוסדרים. היזם יודע כך במה להשקיע, בדברים שיקבלו אישורים רגולטורים. הרגולציה יוצרת גם לגיטימציה ומסמנת סוג של קו תקן לעוסקים בתחום. מעבר לכך, בל נשכח שהמדינה שלנו היא שחקנית בינלאומית. אנו משפיעים על ייצור של תקנים ואנו יכולים כמדינה להשפיע על סטנדרטיזציה. לכן אני כן סבור שיש יתרון לרגולציה של תחום ההייטק - אך בחוכמה. ראשית יש לדעת אילו תחומים. ישראל לא מייצרת תחומים אלא מוצאת את מה שיש בו אקוסיסטם פעיל. המדינה חייבת ללמוד יותר מהר כיצד לפעול ומדובר בשוק תחרותי ומהיר. מעבר לכך על המדינה ללמוד כיצד להסתכל על כל תחום, כי מדובר במכלול. הסדרה של תחום היא מכלול של הרבה תחומים ויש לפעול באופן שלם. וגם יש לחשוב בגדול – ולגלות אומץ רגולטורי. רגולטור מטבעו לא אוהב סיכונים. אך בתחום חדש יש לנהל סיכונים - לא להימנע מהם".

 

אור לגויים של הרכב האוטונומי

 

ליכט מביא כדוגמה לשימוש ברגולציה הישראלית את תחום הרכב האוטונומי. בימים אלה מתקיימים בישראל ניסויים בתחום, בין היתר של מובילאיי, אך הפרוטוקולים לשימוש ברכב האוטונומי רחוקים מלהיות מושלמים, הנושא הביטוחי טרם הוסדר וגם תקני ההפעלה. לדברי ליכט, "בעולם ההייטק יש מונח כזה, של "ארגז חול"- אך זו חשיבה מצומצמת. ישראל היא ארגז חול ענק, כר פורה לטכנולוגיות חדשות. ישראל יכולה לאתר את הגל הבא, לקבוע לאן תלך הטכנולוגיה עוד כמה שנים ולייצר לה רגולציה. כשאנו רוצים אנו יודעים גם להיות כמובן גמישים. זה חשוב. לדוגמה, הרכב האוטונומי, הידע הטכנולוגי כאן, הוא שלנו, העולם עולה לכאן כדי ללמוד מאיתנו טכנולוגיות ניהול רכב אוטונומי ולכן אין סיבה שרק נמכור טכנולוגיה.

 

"אנו יכולים לייסד את הרגולציה של התחום. יש כמובן בעולם סוגיות שמתנהלות: הביטוח. הרגולציה של האלגוריתם של הרכב, כלומר מי ומה מקבל החלטות ברכב. זה עולם חדש ומרתק שאין סיבה שלא נפרוץ בו. אפשר להסתכל על תכנית שלמה שתשלב תשתית חשמלית עם רכב אוטונומי ותחבורה שיתופית, במסגרת תכנית לאומית לרכב חשמלי ואוטונומי שאנו יכולים להוביל. מעבר לכך ישנו הבלוקצ'יין, יש אקוסיסטם מפותח, עשרות חברות שפעילות בתחום – והתחום הזה זקוק לרגולציה - התדמית היתה בעייתית, הרגולטורים נתנו לתחום כתף קרה, ויש מבוכה רגולטורים סביב בלוקצ'יין לי לא ברור- זה נכס? זה מטבע? כאן גדולתנו. אנו יכולים לשמש כמעבדה גדולה לתחום בהיבטי רגולציה. וזו הזדמנות שחבל לפספס".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x