ועידות ניו יורק 2022 ועידת ישראל-יוון לונדון 2023 ניו יורק 2024 כלכלה ירוקה כנס מיליון להייטק Power in Diversity הוועידה הלאומית לאנרגיה פינטק 2022 עתיד הרפואה ועידת הנדל"ן 2021 פינטק 2023 TECH TLV שבוע הסטארטאפים 2023 HealthTech משפיעות על הכלכלה The next big thing כנס כלכלת הקנאביס ועידת האנרגיה 2022 פינטק דיסקונט פריפריה טק שבוע הסטארטאפים 2024 Banking AI Mentor Class פורום היוניקורנס 2022 ארכיון הוועידות מקומי.קום The Hi-Tech Effect Meet&Tech ועידה לאומית לתשתיות אי-קומרס 2021 Agrifood Tech כנס הגיוון הכלכלית הלאומית 23 כנס יזמים ותעשיינים פורום היוניקורנס שבוע הסטארטאפים 22 כנס האיקומרס IPM SUMMIT FoodTech2023 שוק ההון 2024 כנס התחדשות עירונית Israeli Climate Awards המוח האוטיסטי איקומרס 2022 כנס הענן והדאטה שוק ההון 22 TechTLV2022 Innovation Cocktail Work after Work הפורום הכלכלי ערבי ניו יורק 2021 כנס השירות 2022 גיימינג 2022 טוקיו 2023 כנס אחריות סביבתית Roadshow Event כנס סייבר 2022 ClimateTech תחזיות 2024 מובילות את ישראל שבוע החדשנות 2022 גיימינג 2023 אקדמיה שעובדת כנס מוסדיים FOODTECH 2022 GeoInt360 שבוע החדשנות Tech@Work לוגיסטיטק Open Banking שש אחרי המלחמה כנס בילינסון לחדשנות PropTech ecommerce 360 Tech on the Beach הייטק 2022 כנס המטרו 2023 ועידת האנרגיה 2021 RoadShow Event 23 Let's Talk Cyber כנס כלכלת המחר הכלכלית הלאומית 22 נגישות בטוחה Early on the spot TechTLV2024 Future of Higher Education לונדון 2022 Work Tech השקעות בראי גלובלי שוק ההון 2023 מפתחים בחזית 2023 +Startup +Startup Let's Talk Fintech ליברליות אונליין ניהול פיננסי

חינוך לעתיד לא ידוע

העשור האחרון לימד אותנו שלא כדאי לחשוב שאנו יודעים לאיזה עולם אנו שולחים את ילדנו כשהם יוצאים מבתי הספר. הכיתות נשארו אותן כיתות, אבל כל היתר עבר מהפך

עו"ד רוית דום עיני 14:5230.08.17

בתי הספר נותרו מאחור. העולם מתקדם בצעדי ענק בכל הקשור לפיתוחים טכנולוגים, הרפואה עושה ניסים שבעבר היו רק חלק מהדמיון, המכוניות כבר נוסעות על דעת עצמן, אך בתי הספר עובדים באותה השיטה בה עבדו לפני מאה ומאתיים שנה: כתה, מורה ותלמידים. את ספרי הלימוד והחוברות מחליפים המחשבים, מסכי מגע ולוחות חכמים למורים. אבל השיטה נותרה אותה השיטה, כשכל העולם מסביב השתנה והתהפך כמה פעמים.

 

אנשי החינוך מתמודדים עם תלמידים שיודעים הכל, לומדים לבד, סקרנים, מחפשים תשובות בגוגל וצופים בסדרות דוקומנטריות על כל נושא ומכל מקום העולם. אז מה נשאר למורה לעשות? איך יצליח מורה לגרום לתלמידים להקשיב לו ולהתעניין במה שנאמר בכתה?

 

 לפרטים ולהרשמה לוועידה הכלכלית הלאומית 2017 של כלכליסט - לחץ כאן

 

 

ילדים עם טאבלט (ארכיון) ילדים עם טאבלט (ארכיון)

 

בעשור האחרון מתרחשים תהליכים מהפכניים, לא פחות, בכל הקשור לשיטות הלימוד. הפכנו את הפרדיגמה, מכזו בה המורים הם הסמכות והידע לכזו של שותפות, יוזמה ודרך משותפת. תהליך הלימוד הפך לחווייה, למסע משותף.

 

אם בעבר הייתה תעודת הבגרות למטרת העל של מערכת החינוך, היום התעודה היא כלי עבודה. נכון שזו עדיין אחת משיטות המדידה הנהוגות במערכת החינוך (אחוז הזכאים לבגרות) אך את השנים שהתלמיד עובד בבית הספר אנו מנצלים היום לפיתוח יזמות, כיבוש יעדים ומימוש אתגרים.

 

אם בעבר היה מספיק לתלמיד מצטיין לקבל תעודה עם ציונים גבוהים במקצועות ריאלים, אותו התלמיד כיום יוצא ממערכת החינוך עם נסיון מעשי, היכרות עם העולם העסקי ועם התעשייה המתקדמת. הציונים והתעודה הם כלי חשוב, אך לא היעד המרכזי.

 

ישנו היום דגש גדול יותר על עבודה בקבוצות מחקר. התלמידים מנהלים בעצמם את התהליך, שנמשך על פני כמה שנים. הם מגדירים בעצמם את המטרה, בין אם זה מוצר חדשני, מודל עסקי מעניין או אפילו פיתוח טכנולוגי שיעזור לאנשים עם מוגבלויות.

 

לפני כ-10 שנים נכנסו לחיינו מסכי המגע בטלפונים והרשתות החברתיות. השפעתם על הכלכלה והחברה בכלל מורגשת בכל רגע בחיינו. האם היינו ערוכים לזה? האם מישהו ידע בשנת 2005 לתכנן את מהלכיו ולהתחשב בשינויים הדרמתיים? הרי כל עולם השיווק עבר שינויים כתוצאה מכך, התקשורת שינתה מודלים עסקיים, חברות התעופה, ענף הקמעונאות והאלקטרוניקה – כל אלו ואחרים התמודדו עם עולם שמשתנה במהירות.

 

העשור האחרון לימד אותנו שלא כדאי לחשוב שאנו יודעים לאיזה עולם אנו שולחים את ילדנו כשהם יוצאים מבתי הספר. ולכן, אנו מנהלים כיום מערכת חינוך בעידן של חוסר ודאות, והדבר הביא לשינויים מרחיקי לכת בשיטות החינוך ובתפיסת מקומו בחברה. הכיתות נשארו אותן כיתות, אבל כל היתר עבר מהפך.

 

תלמיד תיכון בשנת 2017 הוא יחידת ידע עצמאית שחוקרת ומתקדמת, בשיתוף פעולה עם תלמידים אחרים, שכל אחד מהם הוא יחידת ידע ומחקר. הם עובדים ביחד ולחוד, בליווי מנטורים מהתעשייה וצוברים נסיון בחיים האמיתיים. כי לא יעזור להם ללמוד בעל פה את הפרק בהיסטוריה. הידע בהיסטוריה יעזור להם לחזות ולפתח רעיונות וכיוונים חדשים, ולכן ההסטוריה לעד תשאר חשובה בתהליך הלימוד, אך לא בשינון וזכרון אלא ביכולת להשתמש בצורה חכמה בנסיון העבר על מנת להשתפר בעתיד.

 

רוית דום עיני היא מנכ"לית רשת עמל

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x