סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

שיא בהשקעות היפניות בחברות ישראליות ב-2021 - 2.945 מיליארד דולר

מדובר בזינקו של 190% לעומת 2020. גם מספר ההשקעות עלה משמעותית: אשתקד הושלמו 85 השקעות לעומת 63 ב-2020. משקלן של ההשקעות היפניות עמד על 15.8% מכלל ההשקעות הזרות. החל מ-2000 השקיעו חברות יפניות בישראל סכום כולל של 13 מיליארד דולר

שנת2021 מסתמנת כשוברת שיאים בכל נושא ההשקעות, והיום נחשף שגם ההשקעות של חברות יפניות בחברות ישראליות הגיעו לשיא של כל הזמנים.
על פי מחקר שערכה חברת הייעוץ "הראל-הרץ אינבסטמנטס האוס" הסתכמו ההשקעות היפניות בחברות ישראל ב-2021 בסכום שיא של 2.945 מיליאד דולר, גידול של 190% לעומת 2020. גם מספר ההשקעות עלה בצורה משמעותית: אשתקד הושלמו 85 השקעות לעומת 63 ב-2020. בשנת 2019 עמד מספר ההשקעות היפניות על 70.
משקלן של ההשקעות היפניות מסך כל ההשקעות הזרות והישראליות עמד על 12% ועל 15.8% מכלל ההשקעות הזרות.
מאפיין חיובי נוסף בהשקעות היפניות הוא הגיוון בתחומי העניין. בעוד שבשנת 2015 רוב המכריע של ההשקעות – 61% - התמקדו בתקשורת ואינטרנט, הרי שתחום זה ירד ל-13% על חשבון גידול ניכר במדעי החיים, הרפואה, פודטק, סייבר, אוטומוטיב, פינטק וקלינטק.
3 צפייה בגלריה
מוסף שבועי 15.11.18 מסיושי סאן מייסד סופטבנק
מוסף שבועי 15.11.18 מסיושי סאן מייסד סופטבנק
מסיושי סאן, מייסד סופטבנק
(צילום: אי פי איי)
13 מיליארד דולר משנת 2000
החל משנת 2000 השקיעו חברות יפניות בישראל סכום כולל של 13 מיליארד דולר, תנופת ההשקעות היפניות בישראל נסקה החל מ-2015 לאחר חילופי הביקורים בין ראשי הממשלות דאז. מגמה זו קיבלה חיזוקים נוספים בעקבות חתימת הסכמי השקעות ומזכר ההבנות הביטחוני ושיתופי הפעולה בתחום הסייבר, החלל , המחקר האקדמי והחקלאות.
בעוד שב-2020 התאפיינה בכניסתם של המשקיעים המוסדיים היפנים (חברות הביטוח והבנקים) אשר הגבירו נוכחותם כאן, באמצעות משרדים עצמאיים ושיתופי פעולה עם מקביליהם הישראלים, הרי 2021 מאופיינת בשני צעדים חשובים הראשון היה כניסה של קרנות הון סיכון יפניות באמצעות שלוחות ישראליות – כיום פועלות בישראל 18 קרנות יפניות בעלות משרדים ושותפויות ישראליות. בנוסף, מדובר בכניסתן הפומבית והפעילה של שתי חברות הטכנולוגיה המובילות ביפן – NTT וסופטבנק. חברות אלו הן ראש החץ בפעילות הבינלאומית של יפן ומובילות דעה בקרב הקהילה העסקית היפנית. שתי חברות הענק הללו מצטרפות ל-95 חברות טכנולוגיה, השקעות, תעשייה, תקשורת ואחרות היוצרות קהילה יפנית פעילה ומשפיעה על מרחב ההייטק הישראלי. לקהילת החברות היפניות המשקיעות בישראל הצטרפו השנה 9 חברות חדשות להן זו ההשקעה הראשונה בישראל.
3 צפייה בגלריה
ענקית ה שבבים היפנית רנסאס
ענקית ה שבבים היפנית רנסאס
ענקית השבבים היפנית רנסאס
(צילום: שאטרסטוק)
מאפיין נוסף המוכיח את בשלות ההשקעות היפניות כאן הוא המעבר להשקעות בשלבים מתקדמים יותר. לפני מספר שנים רוב ההשקעות היו בשלבי הפיתוח הראשוניים, ואילו השנה גבר חלקן של ההשקעות בשלבים מאוחרים יותר.
תרומה נוספת לגידול המרשים היתה לשלוש רכישות משמעותיות שהושלמו במהלך השנה – איתמר מדיקל ע"י אסאי-קאסיי (צול), מדיטייט ע"י אולימפוס וסלנו ע"י חברת המוליכים רנסס.
אלחנן הראל מנכ"ל חברת הראל-הרץ מציין כי נתוני הגידול בהשקעות מרשימים פי כמה בהתחשב בכך שכולן " השקעות דיגיטליות" , אשר בוצעו באמצעות מפגשי זום, תהליכי בקרה ובחינה אינטרנטים, ללא יכולת ביקור ומפגש, אשר היו אבן הבוחן המרכזיות בטרם מגפת הקורונה. זוהי עובדה משמעותית ביותר המצביעה על בגרות ואמינות ביחסים שבין אנשי העסקים היפנים ועמיתיהם הישראלים.
3 צפייה בגלריה
יפן אולימפוס olympus Haruo Ogawa הארו אוגאווה
יפן אולימפוס olympus Haruo Ogawa הארו אוגאווה
הארו אוגאווה, אולימפוס
(צילומים: אתר החברה, רויטרס)
מחברת הראל-הרץ נמסר שנוכח ההסלמה ב"מלחמת הסחר" בין ארצות הברית לסין. ונוכח עליית המתח בין מדינות מזרח אסיה השכנות לסין, גוברת הנטיה של חברות הטכנולוגיה הישראליות לראות ביפן כמרכז העסקי באסיה. חברות ישראליות רבות מבעבר, בוחנות בענין פתיחת שלוחות ומשרדים ביפן וממנות מנהלים יפנים כמנהלי הנציגות המקומית, מתוך הכרה בחשיבותה הכלכלית ובהיותה מרכז מתקדם ונוח לפעילות במדינות אסיה אחרות.