סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

כלכליסט-טק
ינון קוסטיקה, מייסד-שותף ב-Wiz: "הייתי משקיע בשקל – הכלכלה הישראלית בהמראה היסטורית"

קוסטיקה, שאמר את הדברים בכנס של בוגרי יחידה 8200, קרא לנשים להצטרף להייטק והדגיש כי זו כבר אינה התעשייה המצ'ואיסטית שהיתה. עוד ציין את העלייה במוכנות לממן חברות והביע חשש אמיתי ממתקפות הסייבר

השותף-המייסד הבולט בחברת הסייבר הישראלית Wiz הוא אסף רפפורט, כאשר לצדו שלושה שותפים נוספים. אמש השתתף בכנס של בוגרי יחידה 8200 השותף-המייסד ינון קוסטיקה ואמר: "הייתי משקיע היום במטבע השקל – כי ישראל נמצאת בהמראה היסטורית. יזמים לא יכולים לעשות אאוטסורסינג לבעיות הקשות שלהם". עוד נשאו דברים בכנס שני היוניקורנים מייסד פיוניר וכיום שותף ב-Team 8 יובל טל, ומייסדת ומנכ"לית פאפאיה גולבל עינת גז.
קוסטיקה התייחס לאתגרים המשמעותיים במעבר מסטארט-אפ ליוניקורן: "האתגרים האמיתיים הם טאלנט - היכולת לשמור על הרמה; תרבות - היכולת לשמור על החדות ואיכות הביצוע; ו-scale up - לעשות את זה בגדול וביעילות". לדבריו, הפער העיקרי בשוק כרגע הוא הטאלנט: "אם דיברנו על ישראל כמעצמה טכנולוגית בשורה הראשונה, זה אומר שצריך לא רק את המפתחות הכי טובות, אלא גם את מנהלות המוצר הכי טובות, וגם את הכותבות הטכניות הכי טובות בעולם, ואת ה-customer success הכי טובות בעולם ואת המגייסות הכי טובות בעולם וכן הלאה. ואני בכוונה מדבר לנשים, כדי שכל אשה, סטודנטית או ילדה תדע שאנחנו מחכים לה בהייטק, וכל מי שמצוינת תמצא את מקומה. זו כבר לא התעשייה הגברית המאצ'ואיסטית שהיתה פעם, ויש מקום לכולם. אנחנו צריכים את כל מי שיכולה לתרום".
3 צפייה בגלריה
ינון קוסטיקה ממייסדי חברת WIZ
ינון קוסטיקה ממייסדי חברת WIZ
ינון קוסטיקה ממייסדי חברת WIZ
(צילום: נתנאל טוביאס)
"אני חושב שהשוק בארץ עבר התבגרות מרשימה מאוד ביחסו לעולם הזה", הסביר קוסטיקה. "אנחנו רואים את זה בתוצאות, אבל זה מורכב מהרבה מאוד טרנדים קטנים יותר. לקוחות מעדיפים לעבוד עם חברות שיגדלו, ולא עם סטארט-אפ שיימכר מחר. הרבה יותר אנשים שרוצים להכין את עצמם לסטארט-אפ, ילכו קודם לכן לרכוש ניסיון רלוונטי בחברה אחרת. הם מבינים שלא מדובר בהזדמנות אחת וזהו, אלא שזה משחק ארוך טווח. יש כיום בארץ הרבה יותר ניסיון, וזה עוזר לבנות חברות בצורה נכונה. יש גם הרבה יותר מוכנות לממן בנדיבות - שזה כמובן נדרש".
קוסטיקה: "אני בכוונה מדבר לנשים, כדי שכל אשה, סטודנטית או ילדה תדע שאנחנו מחכים לה בהייטק"
עוד התייחס קוסטיקה לאתגרים שצפויים בתחום אבטחת המידע בשנים הקרובות: "החוב האבטחתי שנפתח בעולם הוא פשוט עצום. המעבר לענן נתן הרבה מאוד כוח לצוותים עצמאיים לרוץ מהר, אבל מי שעשה את זה בלי מודעות יצר חוב שנצטרך לשלם עליו או לסגור אותו". הוא הוסיף: "במקביל אני חושב שבעולם התקיפה קרו שני דברים מאוד משמעותיים - מונטיזציה ואוטומציה. זה מפחיד וזה מעולם לא היה ככה. תשלבו את הכל יחד, והתמונה שמתקבלת היא די קודרת. ה-World Economic Forum מפרסם את תמונות הסיכונים העולמיים, ומיד אחרי ההתחממות הגלובלית מופיעות כסיכון התקפות הסייבר, בגלל יכולתן לערער את היציבות בכל דבר שאנחנו עושים. בלי ציניות, כשאני חושב על העתיד, המטרה שלי היא ליצור עולם טכנולוגי יותר בטוח לכולנו, כי אני באמת מפחד בהיבט הזה".
עינת גז: "חוסן נפשי הוא הדבר החשוב ביותר בהקמה של סטארט-אפ"
מייסדת ומנכ"לית פאפאיה עינת גז גלובל אמרה בכנס כי "אני לא חושבת שהנפקה היא היעד. המטרה שלנו היא להמשיך לגדול ולהוביל בשוק שלנו. אני בהחלט חושבת שלבסוף ננפיק את החברה - זו תהיה אחת התחנות". עוד ציינה גז את הדבר, שלדעתה, הוא החשוב ביותר בהקמת סטארט-אפ: "חוסן נפשי הוא החשוב ביותר. כל יזם יכול לספר על התקפי החרדה שהוא עבר בדרך, וזה גם לא חולף. צריך ללמוד לעבור הלאה ולא לוותר".
3 צפייה בגלריה
עינת גז מנכלית חברת פפאיה
עינת גז מנכלית חברת פפאיה
מייסדת ומנכ"לית פאפאיה גלובל עינת גז
(צילום: אוראל כהן)
בהמשך התייחסה גז גם לסוגיית מיעוט הנשים בתעשיית ההייטק בישראל. היא פנתה לנשים שהשתתפו בכנס ואמרה: "החיים שלכן יהיו קשים יותר, לכן כשאתן בוחרות את המקום שבו תרצו לעבוד, תבחרו אותו מהסיבות הנכונות. תבחרו במקום שבוחר בכן בשל הכישורים שלכן ובשל מה שאתן מביאות". כשנשאלה בסוף אם היא מעדיפה הנפקה או אקזיט, השיבה כי היא מעדיפה הנפקה, וכי היא רואה את עצמה בעתיד מקימה סטארט-אפ נוסף.
יובל טל: ההחלטה לאיזה סטארט-אפ להצטרף יכולה להשפיע על גורל חייכם"
מייסד פיוניר וכיום שותף ב-Team8 יובל טל אמר כי הנפקת חברה אינה ערך עליון: "ההמלצה שלי היא להבין טוב את חוקי המשחק. מאחורי כל הנפקה יש הסבר שמצדיק את הסכומים האלה. מדובר במשחק למרחק ארוך. צריך להבין את החוקים". הוא הסביר לצעירים שהשתתפו בכנס כי ההחלטה הכי משמעותית שיקבלו בחייהם היא לאיזו חברה או סטארט-אפ להצטרף: "זו החלטה שתשפיע על גורל חייכם, ואולי גם על חיי משפחתכם. לכן תשקיעו המון מחשבה".
3 צפייה בגלריה
יובל טל פיוניר כנס חדי קרן
יובל טל פיוניר כנס חדי קרן
מייסד פיוניר יובל טל
(צילום: אוראל כהן)
לשאלה מה היה מעדיף, אקזיט או הנפקה, השיב טל: "היום, בדיעבד, הייתי מעדיף אקזיט, למרות שהייתי שותף פעמיים להנפקה. אדם שמקים משהו עושה זאת מתוך מטרה להרוויח כסף ולהשיג מטרות נוספות ורבות, ולכן אני הייתי בוחר במכירה". עוד אמר טל כי בכוונתו להקים סטארט-אפ נוסף: "להקים דבר יש מאין זה אחד הדברים המספקים ביותר".
האירוע אורגן בידי עמותת פסגות בשיתוף עם קרן ההון סיכון האמריקאית Merlin Ventures ופירמת עורכי הדין גורניצקי. שי מישל, שמנהל את הפעילות של Merlin Ventures בישראל, הסביר מדוע, לדעתו, יש צמיחה דרמטית במספר החברות הישראליות המונפקות: "עברנו את הגל הראשון של האקזיטים, והדור הצעיר היום יודע לקחת מוצר טכנולוגי מתקדם ביותר ולהפוך את זה לחברה. החברות הישראליות יודעות להגיע למכירות גדולות מאוד, וזו אחת הסיבות המשמעותיות ביותר לצמיחה הגדולה של התעשייה הישראלית".