סגור
גג עמוד techtalk דסק

TechTalk
ב-Fitaverse, גרסת הבריאות ואיכות החיים של המטאוורס, ישלמו לנו ב-NFT כדי שנעשה כושר

חברות רבות בתחום ה-Wellness החלו לרתום את היקום הווירטואלי לצרכיהן וכעת הן מנסות לתמרץ אותנו, בעזרתו, לחיות בריא יותר בעולם הפיזי. גלית הורוביץ, ממיסדי קרן Welltech Ventures, סבורה שתהיינה לכך השפעות מרחיקות לכת על אורח החיים האנושי

המהלך האחרון של חברת נייקי - רכישת חברה של נעלי הספורט ופרטי אספנות וירטואליים - היא חלק מתהליך מרגש שקורה בעולמות הכושר והוא יצירת מטאוורס לתחום ה-fitness המכונה Fitaverse. מה שהחל כגל של גיימיפיקציה (משחוק) ששטף את ענפי הכושר והבריאות בעשורים האחרונים, החל מאינספור אפליקציות ספורטיביות וכלה במשחקי וידאו מרקידים, עלה השנה מדרגה עם כניסתו לעולם הלוהט של ה-NFT, האסימון הווירטואלי שמבוסס על טכנולוגיית בלוקצ'יין.
עד כה השימוש העיקרי ב-NFT - Non-Fungible Token, היה בתחום האמנות והאספנות, בשל הייחוד של טכנולוגיית ההצפנה שמאחוריו שמאפשרת רישום בעלות על נכסים דיגיטליים. אך השנה החלו לצוץ סטארטאפים שממנפים את ה-NFT לתחומי ה-wellness והכושר, בתהליך טוקניזציה (Tokenization).
החידוש הזה מאפשר לחצות גבולות בין אפליקציות ומוצרי כושר שונים אשר מודדים ורושמים את הפעילויות הספורטיביות של המשתמש. למשל, רצים 5 ק"מ תוך שימוש באפליקציה אחת, ומרוויחים על ההישג הזה NFT או אסימונים קריפטוגרפיים באפליקציה אחרת, כדי להשתמש בהם לתשלום על נעליים חדשות, משקולות או ציוד אחר.
3 צפייה בגלריה
אופני כושר של פלוטון
אופני כושר של פלוטון
אופני כושר. בעוד 10 ק"מ תגיעי לקוף משועמם
(צילום: peloton)
חברת Health Hero, למשל, השיקה אפליקציה שמתגמלת אנשים על בריאותם. משתמשיה מבצעים רישום של הפעילויות הבריאותיות שהם עושים מדי יום. המידע הפרסונלי, שכולל פעילויות מתחום התזונה, הרוחניות והכושר, נרשם על גבי כרטיסים דיגיטליים, ובתמורה החברה מזכה אותם ב-W-NFT (NFT של well-being) ייחודיים להם שהחברה מטביעה. המשתמשים יכולים לסחור ב-W-NFT או להשתתף באמצעותם באתגרים ותחרויות גלובליות בתחום הבריאות.
לכאורה מדובר בצעד פשוט: חברות החלו לרתום את היקום המקביל הוירטואלי, המטאוורס, כדי לתמרץ אותנו לחיות בריא יותר בעולם הפיזי שלנו. אך ההתפתחות דווקא של עולם ה-wellness בכיוון זה, מעניינת בעיקר בשל המורכבות של תחום הבריאות והרגישות הרבה של הדאטה האישי. תעשיית הבריאות ואיכות החיים בעצם עושה שימוש לטובתה בשלושה רכיבים מהותיים מהעולם הדיגיטלי: האחד הוא ה-NFT שנועד להוות תמריץ מרכזי, באמצעותו "משלמים" למשתמש על התנהגותו הרצויה ; השני הוא טכנולוגיית הבלוקצ'יין שמאחורי ה-NFT שמאפשרת שמירה מוצפנת על המידע האישי שהמשתמש משתף עם האפליקציה ; והשלישי הוא אופי הפעילות בגיימינג, והוא קהילות. כל פעילות ברמה קהילתית מהנה יותר, מתמרצת יותר, תחרותית ומפחיתה את סיכויי הפרישה מהפעילות.
3 צפייה בגלריה
אינטל מטאוורס
אינטל מטאוורס
המטאוורס של אינטל. יחוס על בריאותנו?
(צילום: אינטל)
עם הופעת טכנולוגיית הבלוקצ'יין נשמעו מיד קולות שניבאו את שיבוש שוק הבריאות, בהסתמך על היכולת החדשה להעביר את השליטה על הדאטה הרפואי הדיגיטלי אל האדם הפרטי תוך הצפנתו. מדובר, בין השאר, על שינוי מערך הכוחות בין מטפלים למטופלים ופתיחת אינספור אפשרויות לשימוש ומינוף הדאטה לקידום ענף הבריאות. השינויים הללו מתחילים לקרות אך לאט, ובינתיים ההתפתחות הקריפטוגרפית הגיעה ונתנה דחיפה משמעותית בעולם ה-wellness.
3 צפייה בגלריה
גלית הורוביץ
גלית הורוביץ
גלית הורוביץ. פרדיגמת הבריאות משתנה
(צילום: סטודיו פולה)
חברת Genopet, שמפעילה אפליקציה משחקית שמעודדת אורח חיים אקטיבי, קוראת לעולם החדש הזה: כלכלת move-to-earn (תנועה לצורך רווח). עד כה, עולם הגיימינג ה"בריאותי" השתמש בגישת ה-move- to-play, אך היא היתה מוגבלת. כאשר קנו דמות במטבע הספציפי של המשחק, המאמצים וההצלחות של המשתתף נשארים "כלואים" בתוך המשחק. ברגע שעוברים לזירת הבלוקצ'יין וה-NFT הפרדיגמה משתנה ושחקנים יכולים לסחור במטבעות שהם מרוויחים במרקטפלייס רלוונטי ונוצרות כלכלות שלמות חדשות. כך לא מבזבזים זמן וכסף לכאורה במשחק בחלל וירטואלי, אלא מקבלים ערך ממשי משולש – פיננסי ב-NFT, גופני ונפשי בזכות שיפור הכושר, וחברתי.
המטאוורס, על כל נפלאותיו, ממשיך להתפתח בקצב מסחרר ויהיה מרגש לראות את ההשפעות החיוביות הבאות על אורח החיים האנושי.

גלית הורוביץ היא ממייסדי Welltech Ventures - קרן ההשקעות הישראלית הראשונה לסטארטאפים בתחומי הוולנס