סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

מאנדיי ו-Wix כמשל: חברות החלום מפנות את מקומן לסוסים הזקנים

בעקבות המפולת במניות הטכנולוגיה הנציגות הישראליות בוול סטריט שינו את הטון והחלו לדבר על רווחיות ועל התייעלות במקום לקדש את הצמיחה. בשלב הראשון חותכים בתקציבי השיווק שהתנפחו ועובדי המחלקות האלה יהיו הראשונים לשלם את המחיר

המוזיקה במגזר ההייטק לא נגמרה, אבל היא השתנתה, והדבר מורגש היטב בדו"חות הכספיים של החברות. "התייעלות תפעולית" הפכה לפזמון החם ביותר והדיחה מהצמרת את פזמון ה"צמיחה".

וויקס (Wix), שמאז ההנפקה שלה ב־2013 לא התמקדה מעולם יותר מדי בשורת הרווח, מלבד הבטחות כלליות ולא סדירות על כך שבשלב כלשהו היא תגיע לשם, שינתה אתמול את הפרדיגמה. אצל וויקס זה קרה רק אחרי שהצמיחה החלה להראות סימני בלימה משמעותיים, אבל זה קורה גם בחברות שעדיין צומחות ומהר.

3 צפייה בגלריה
מטה חברת Wix וויקס תל אביב
מטה חברת Wix וויקס תל אביב
מטה חברת Wix בתל אביב
(צילום: שאטרסטוק)
מאנדיי, שמייסדיה יצאו מוויקס ובנויים מהדנ"א שלה, עברו לדבר על שיפור ברווחיות תפעולית אף שהחברה עדיין צומחת בקצב גבוה של יותר מ־50% בשנה. וויקס ומאנדיי הן לא הראשונות ולא האחרונות, גם נציגות ישראליות אחרות בוול סטריט ובהן חברות האינשורטק למונייד והיפו שינו את הטון בדו"חות הכספיים האחרונים והחלו לדבר בקול רם יותר על חתירה לרווחיות ועל הצורך להגיע לשם, אם כי עדיין מבלי להתחייב על המועד.
מאז תחילת המפולת במניות הטכנולוגיה, משקיעים בוול סטריט מגלים מחדש את החברות הוותיקות וה"משעממות" לכאורה שאמנם לא צמחו בקצבים פנומנליים של 80% ו־150% בהכנסות בשנתיים האחרונות, אך מצד שני הצליחו לייצר רווחיות כשהן צומחות בקצב דו־ספרתי צנוע. לפתע החברות הצעירות והסקסיות מוצאות את עצמן נדחקות הצידה, כאשר המשקיעים נפטרים מהמניות שלהן וקונים מניות של הסוסים הזקנים. יש לכך אינספור דוגמאות בעולם אך גם בביצה המקומית, כאן מככבות לפתע חברות כמו צ'ק פוינט ואמדוקס.

3 צפייה בגלריה
מוסף שבועי 7.3.19 ניר זוהר נשיא וויקס
מוסף שבועי 7.3.19 ניר זוהר נשיא וויקס
נשיא וויקס ניר זוהר. "בתקופה כזאת אנחנו רוצים להיות יותר מחושבים"
(צילום: עמית שעל)
עד כמה רחוק ועמוק יגיעו מהלכי ההתייעלות התפעולית? בשלב זה לחברות יש הרבה שומנים מצד אחד ומצד שני הן זוכרות את גרזן הפיטורים שהונף מהר מדי בתחילת המגפה ב־2020. חברות שמיהרו לפטר אז, מצאו את עצמן חודשים ספורים לאחר מכן מתאמצות לגייס בחזרה את העובדים, רק ברמות שכר גבוהות יותר. בינתיים הקיצוצים מתמקדים בעיקר בהשקעה בשיווק שהפכה למפלצתית בתקופה שקידשה את הצמיחה.

"אלמלא המשבר הצמיחה היתה 20%"

וויקס, שבנתה פלטפורמה להקמת אתרי אינטרנט וחנויות אונליין, הפתיעה אתמול את המשקיעים כאשר לראשונה דיברה על התמקדות בצד ההוצאות והצבת יעדי רווחיות. "תנודתיות וחוסר ודאות נותרו ברמות גבוהות וזה מייצר סביבה קשה לצמיחה בהכנסות. אנחנו ממוקדים בניהול קפדני של עלויות שיוביל ליעילות תפעולית, ואנחנו כבר מתחילים לראות את התוצאות בשטח", צוטט ליאור שמש, סמנכ"ל הכספים של וויקס, בפרסום הדו"חות הכספיים לרבעון הראשון של החברה.
בשלב זה בחברה לא מוכנים לפרט מה בדיוק תכלול התוכנית, אך ניר זוהר, נשיא וויקס, מתעקש בשיחה עם "כלכליסט" כי לא מדובר במהלך של פיטורי עובדים, אלא בקיצוצים מינוריים יותר ובעיקר הפחתה בהשקעה בשיווק. "מתחילת השנה פקד את העולם משבר כלכלי וראינו את התוצר בארה"ב יורד ללא צמיחה", אומר זוהר, "זה משפיע על העסקים שלנו משום שהאינטרנט לא צומח ואנחנו לא יכולים להישאר אדישים לכך בטווח הקצר, גם אם אנחנו בטוחים שהמגמות ארוכות הטווח יימשכו. אם יש פחות טראפיק באינטרנט, וויקס תוציא פחות על שיווק. בתקופה כזאת אנחנו רוצים להיות יותר מחושבים. אנחנו נעלה בכמות העובדים בשנה הקרובה, אבל זה יהיה בעשרות או במאות, כמובן שלא נכפיל את כוח האדם כפי שעשינו בשלוש השנים האחרונות".

בוויקס החלו לעסוק יותר ברווחיות לא רק על רקע ההאטה, אלא כמובן גם בעקבות איתות ברור שמתקבל מהמשקיעים המאוכזבים שהפילו את מניית החברה ב־ 56% מתחילת השנה. התוצאות שפרסמה וויקס אתמול חשפו תמונה לא מעודדת במיוחד של בלימה משמעותית בצמיחה ולצידה הפסדי עתק. דו"חות אלה מגיעים לאחר הפיאסקו של פרסום הדו"חות השנתיים ל־2021, שבהם לא סיפקה וויקס תחזית שנתית ל־2022 וייחסה זאת לרמה גבוהה של חוסר ודאות. עם זאת, בינתיים הסביבה המאקרו־כלכלית רק הפכה למורכבת יותר, ואף שהפעם החברה נותנת תחזית קדימה, היא מדברת על קצב צמיחה הנמוך משמעותית מזה שהרגילה אליו את המשקיעים.
הפלטפורמה להקמת אתרי אינטרנט צופה כעת צמיחה שנתית של 13%-10% בהכנסות ומסייגת זאת במשפט "וזאת בתנאי שלא נראה הידרדרות נוספת בסביבת המאקרו".
בצד קצב הצמיחה שהואט דרמטית לאחר תקופת הקורונה, בולטים במיוחד ההפסדים הכבדים שעדיין רושמת וויקס. ברבעון הראשון היא הפסידה 227.3 מיליון דולר או 3.95 דולרים למניה, כאשר ההפסד כולל הכרה בהפסד של 116 מיליון דולר שנובע ברובו מצניחת מניות מאנדיי, שבהן מחזיקה וויקס. אך גם בניכוי הסעיפים החד־פעמיים רשמה וויקס הפסד של 41.4 מיליון דולר ברבעון הראשון ושרפה 33.6 מיליון דולר, 13.7 מיליון דולר מתוכם מפעילות שוטפת ו־19.9 מיליון בגין השקעות הוניות.
זוהר מסביר את ההאטה בכך שהעסקים הקטנים שהקימו חנויות על הפלטפורמה של וויקס מוכרות פחות וזה משפיע על הכנסות החברה הישראלית. "אם לא היה משבר כלל עולמי, היינו נותנים תחזית לצמיחה של 20%", הוא אומר.

עדיין צומחת אך גם מדממת מזומנים

מאנדיי, בשר מבשרה של וויקס, שהחלה את דרכה בחדר צדדי בוויקס ואז התפצלה מהחברה־האם, סובלת מחלק מהסימפטומים של וויקס, אך היא נמצאת בשלב מוקדם יותר בחיים. מאנדיי, שפיתחה מערכת הפעלה ארגונית, צומחת מהר ואף עברה ברבעון הראשון של 2022 את רף ההכנסות של 100 מיליון דולר. אך גם היא מדממת מזומנים.
הכנסות מאנדיי צמחו ב־84% לשיא של 108.5 מיליון דולר ברבעון הראשון ועלייה נאה גם מול ההכנסות של 95.5 מיליון דולר ברבעון האחרון של 2021. לצד העלייה בהכנסות ניכרת גם הקפיצה בהפסדים: ההפסד התפעולי ברבעון הראשון הגיע ל־67.5 מיליון דולר ובשורה התחתונה רשמה מאנדיי הפסד של 66.7 מיליון דולר. בניכוי סעיפים חד־פעמיים הסתכם ההפסד התפעולי של מאנדיי ב־43.8 מיליון דולר. הסיבה המרכזית להפסד הכבד טמונה בעובדה שמאנדיי הוציאה את כל הכנסותיה על תקציב השיווק והמכירות והוא הסתכם ב־116 מיליון דולר. בתוך השורה הזו כלולה גם הוצאה של 11 מיליון דולר על הפקה ושידור של פרסומת לסופרבול. עם זאת, גם במאנדיי מתחילים לדבר, ולו במקצת, במושגי חיסכון ומציינים כי לקראת סוף השנה, שיעור הוצאות השיווק וההכנסות ירד ל־80%.
חרף ההפסד ובניגוד למספר לא קטן של מונפקות טריות, מאנדיי מצליחה לשמר את קצב הצמיחה המהיר וגם מציגה שיעור גבוה של שימור לקוחות. מספר זה שהגיע במאנדיי ל־125%, מה שאומר שהם לא רק לא נוטשים אותה, אלא מגדילים את היקפי העבודה עם החברה הישראלית, יכול ללמד על מסלול אפשרי למעבר לרווחיות. כרגע זה אמנם לא נראה באופק, אבל אם קצב הצמיחה הדו־ספרתי הגבוה יימשך כאשר חלקו מגיע מהגדלת הכנסות מלקוחות קיימים, מבלי הצורך להשקיע משאבים נוספים בשיווק, הרי שמאנדיי יכולה להגיע לאיזון בשנים הקרובות.
בינתיים מאנדיי מעלה את התחזית השנתית וצופה הכנסות של 492-488 מיליון דולר, מה שישקף קצב צמיחה שנתי של 60%-58% והפסד של 139-135 מיליון דולר לפני השפעת סעיפים חד־פעמיים וחשבונאיים. "הרבעון הראשון היה חריג בהיקף ההוצאות משום שהשקענו בסופרבול וגם בגיוס עובדים שאמורים לטפל בלקוחות, אבל זה השיא ומכאן נפחית את ההוצאות על שיווק", אומר אלירן גלזר, סמנכ"ל הכספים של מאנדיי, "אני בוגר 2001 ואנחנו לא הולכים על גידול בכל מחיר, אלא מתמקדים במדדי יעילות. מאנדיי לא מרגישה האטה בשוק שלה בשלב הזה, משום ש־70% מהלקוחות שלנו לא מגיעים מתחומי הטכנולוגיה, אלא מאוד מגוונים ללא תלות בסקטור מסוים".
אחת הסיבות לכך שוויקס ומאנדיי לא ממהרות לפטר עובדים בשלב זה היא נטישה טבעית שנרשמה בחודשים האחרונים משתי החברות. לאחר צניחת החברות משווי של כ־10 מיליארד דולר כל אחת לפחות מ־5 מיליארד דולר היום, עובדים רבים שמצאו את האופציות שלהם מחוץ לכסף עזבו לסטארט־אפים בחיפוש אחר פוטנציאל רווח גבוה יותר.
עם זאת, בשבועות האחרונים מורגש בתעשייה המקומית שינוי מגמה והעובדים נוטים "להיאחז בכיסא" יותר מאשר בשנים האחרונות של שוק חזק. "בתקופה כזו נחמד לעבוד בחברה שיש לה 1.5 מיליארד דולר בקופת המזומנים", אומר זוהר מוויקס. "אמנם ראינו ירידה חדה במניות של חברות טכנולוגיה וגם במניה של וויקס, אבל עכשיו רואים גם ירידה ניכרת בגיוס הכספים של סטארט־אפים. במצב כזה העובדים מעדיפים חברות יציבות, אך חדשניות. בסופו של דבר מהלכי עצירת גיוסי עובדים של פייסבוק ואפל יחלחלו גם לשוק התעסוקה ומשם גם לשוק הנדל"ן, אנחנו חווים כרגע תחילת הגלגול של כדור שלג", הוא מסכם.