סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

חברות הסלולר מסרבות להיפרד מה־SIM המיתולוגי, והצרכן נפגע

המעבר לסים וירטואלי מקל על הצרכן ומוזיל שירותי נדידה בחו״ל, אך החברות בארץ לא ממהרות לאמץ את הטכנולוגיה

צרכן שקנה מכשיר טלפון חדש בשלוש השנים האחרונות, כנראה קיבל אותו עם סים מובנה (eSIM), שיכול לאפשר לו לשלם הרבה פחות על חבילות גלישה בחו"ל ולעבור בקלות בין מפעילות הסלולר. אבל גם אם מכשיר הטלפון החדש שלו מאפשר את הטכנולוגיה הזו, אין לו שום אפשרות להשתמש בה, מכיוון שמפעילות הסלולר בארץ אינן מספקות שירות המותאם אליה.
הסיבה היא לא בעקבות הקושי בפיתוח הטכנולוגי, שכן למעשה כבר עכשיו הן מספקות שירות לסים מובנה שנמצא בתוך שעונים חכמים. לספקיות התקשורת פשוט אין אינטרס להעביר את לקוחותיהן להשתמש ב־eSIM, מכיוון שהוא עלול לפגוע ברווחיות שלהן ולהגביר את התחרות בשוק.
4 צפייה בגלריה
טים קוק מנכ"ל אפל
טים קוק מנכ"ל אפל
מנכ״ל אפל טים קוק. החברה צפויה לבטל סופית את הסים באייפון 15, שיושק באמצע 2023
(צילום: גטי)
כרטיס הסים הווירטואלי מבוסס על טכנולוגיה שצפויה להיכנס לשימוש יותר ויותר בשנים הקרובות. מאז הושקה הטכנולוגיה ב־2016 במכשירי אפל, לפי הערכה של חברת המחקר MarketsandMarkets, היקף השוק של ה־eSim צפוי להגיע לכמיליארד דולר בשנה הבאה. מחקר בריטי מפברואר 2021 מצא שכמעט 78% מהמשתמשים בבריטניה מתכננים לעבור ל־eSim או משתמשים בו כבר כיום. הערכה משנה שעברה של ספקית הסלולר הבריטית Truphone מצאה שעד 2025, כמעט 90% מהקווים הסלולריים יופעלו דרך כרטיסי סים וירטואליים.

רווחיות גבוהה בחו”ל

רוב היצרנים המערביים כיום, כמו סמסונג, אפל, מוטורולה, מיקרוסופט וגוגל, תומכים בטכנולוגיה. חלק ניכר מהיצרנים הסיניים גם צפויים להצטרף למגמה בשנים הקרובות, גם אם בינתיים רוב המכשירים מתוצרתם לא תומכים בה, למעט חלק ממכשירי הדגל של Oppo או שיאומי. אבל עבור ספקיות הסלולר מדובר במהלך שלא מיטיב עמן, ואחת הדרכים להקשות היא להשית עלויות נוספות על הצרכן בעת המעבר. כך, למשל, באירופה שימוש בסים וירטואלי עולה בין 4 ל־10 יורו תוספת חד־פעמית ביחס למחיר מינוי רגיל. באוסטרליה מדובר בתוספת של 5 דולר אוסטרלי לחודש. בארה"ב זה משתנה בין הספקיות, אם כי העלות פעמים רבות מקוזזת כדי לעודד מעבר של לקוחות מאחת לשנייה.
הסיבה שחברות הסלולר, גם בארץ, אינן ששות לספק שירות זה, היא הרווחיות הגבוהה שלהן ממגזר שירותי הנדידה לחו"ל, שהצליח להישאר הרחק מהישג ידה של התחרות שיצרה רפורמת הסלולר של משה כחלון. לפי דו"ח של איגוד הרגולטורים האירופי BEREC, חברות הסלולר מוכרות חבילות גלישה לחו"ל במחיר הגבוה מפי 5 לפי 10 ויותר מהעלות שהן משלמות על השירות, מה שהופך מגזר זה לרווחי ביותר עבורן. הכנסות חברות הסלולר משירותי נדידה בלבד נעות בין 100 ל–200 מיליון שקל בשנה, ורק הירידה בכמות הטיסות לחו"ל בשנת 2020 כתוצאה מהנחיות הקורונה נגסה 60 מיליון שקל מסכום ההכנסות של החברות. רווחיות המגזר היא לא דבר שחברות הסלולר בישראל ימהרו לוותר עליו. אחד היתרונות הבולטים של הטכנולוגיה החדשה היא שניתן להשתמש בסים המובנה החדש כדי לרכוש חבילות תקשורת זולות פי כמה מספקיות התקשורת המקומיות בארצות השונות, מבלי להסתבך עם רכישת סים מקומי.

4 צפייה בגלריה
כרטיס סים
כרטיס סים
כרטיסי סים
(צילום: Daily Mail )


סיבה נוספת שהטכנולוגיה החדשה מעיבה על ספקיות התקשורת בישראל היא שהסים המובנה יקל בהרבה את תהליך הניוד מחברת סלולר אחת לאחרת. כיום כדי לעבור בין חברות סלולר, עלינו להחליף את כרטיס הסים במכשיר שלנו, שלעתים כרוך בתשלום. לאחר המעבר לטכנולוגיה החדשה ניתן יהיה לעשות זאת דרך האינטרנט מבלי לחכות למשלוח או לפרק את המכשיר. שינוי זה יעודד את הצרכן לעבור בקלות לחברה אחרת עם תנאים טובים יותר, דבר שחברות הסלולר בשוק הישראלי רווי התחרות חוששות ממנו.

אפל מציבה את הסטנדרט

המעבר ל־eSim הוא יוזמה של אפל, שמנסה כבר שנים להיפטר מכרטיס הסים הפלסטי. הסיבה העיקרית היא שסמארטפונים ומוצרי מובייל הם מכשירים מורכבים שדורשים אופטימיזציה של הרכיבים, וכל רכיב שניתן לוותר עליו מביא לחיסכון במקום. זו היתה הסיבה המקורית לזניחת שקע האוזניות, למשל, או למעבר לזיהוי פנים במקום שימוש בכפתור לסריקת טביעות האצבעות. אפל רוצה להשתמש במקום של הסים לטובת רכיבים אחרים חשובים יותר מבחינתה. בנוסף, סים וירטואלי גם יעיל, גמיש וירוק יותר, ואפל אוהבת להיות בצד הנכון של המפה החברתית והמוסרית. הוא יעיל כי ניתן להפעיל אותו מכל מקום ללא צורך בחתיכת פלסטיק פיזית, גמיש כי אפשר לעבור בקלות מספק לספק באבחת סריקת קוד QR שמקבלים במייל, וירוק כי תעשיית כרטיסי הפלסטיק אינה ממש סמל לשמירה על איכות הסביבה.





מצד חברות התקשורת עולות שלל סיבות לשאלה מדוע הן לא מספקות את השירות החדש. הבולטות בהן הן הטענה שאין לו ביקוש בשוק ושמדובר בטכנולוגיה חדשה שנמצאת כעת בפיתוח. אלא שמבחינה טכנית, אין קושי מהותי בהפעלה של סים וירטואלי לעומת סים רגיל. מדובר, בסופו של דבר, באותה השיטה רק עם תשתית שונה. במקום שמספר המנוי מקודד בשבב על כרטיס סים פיזי, הוא מקודד בשבב שנמצא בתוך המכשיר. מבחינת הספקית אין הבדל בין זיהוי המנוי בסים רגיל או "וירטואלי". הספקיות אולי יצטרכו להוציא כסף על שדרוג תוכנה והכשרה של כוח אדם, אך מדובר במהלך שהן מבצעות כל הזמן בהתאם לכניסת טכנולוגיות חדשות לשוק.
דור 5 הוא דוגמה טובה לכך. מדובר בטכנולוגיה שכבר כוללת בתוכה תמיכה מובנית בסים וירטואלי, כך שכל ספקית שלה מערכות תומכות דור 5 אמורה, תיאורטית לפחות, להיות מסוגלת לספק חיבור מבוסס eSim. גורם בתחום אומר שניתן כבר כיום לקבל סים וירטואלי דרך מנוי דור 5 בעלות נוספת של 5 שקל בחודש. בנוסף, החברות מציינות שה־eSIM יקל עליהן בכך שייתר את הצורך בהתקנת ומשלוח סים פלסטיק ללקוח, שירות שמתבצע לרוב בחינם.
הגרסה הווירטואלית של הסים, שמאפשרת לנתק את הזיקה המועטה שנותרה בין המכשיר למנוי, צפויה להפוך לסוג של חובה שכן על פי הדיווחים אפל תבטל סופית את מגירת הסים במכשירי האייפון 15 שאמורים להגיע לשווקים באמצע 2023. קשה להאמין שספקיות הסלולר יוותרו על מנויי אייפון כדי לחסוך כמה אגורות נוספות. עם זאת, חבל שהן לא יפעלו בטרם יידרשו לכך בכוח מצדם של אפל או משרד התקשורת. לפי המשרד, היום שבו הוא יתערב בנושא כרגע עוד רחוק – הנושא כעת נבחן באגף ההנדסה והמשרד מחכה לבחון את השפעת כניסת המכשירים החדשים עם הטכנולוגיה על ספקיות תקשורת.