סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
טל בר נוח מייסד דיסרפטיב 14.9.19
טל ברנוח מייסד דיסרפטיב (צילום: אוראל כהן)

אחרי פאפאיה - קרנות דיספרטיב שמנהלות 250 מיליון דולר מוציאות את כספיהן מישראל

קרנות ההון סיכון של טל ברנח מצטרפות להודעה של פאפאיה גלובל כי החברה תוציא את כספיה מישראל בעקבות המהפכה המשפטית המתגבשת. "המסר הוא שגם הפעילות הבנקאית בישראל תיפגע והבאים בתור להיפגע יהיו אזרחי ישראל", אמר ברנח לכלכליסט

קרנות הון סיכון דיסרפטיב ודיסרפטיב AI של טל ברנח הודיעו הבוקר למשקיעים שלהם על הכוונה להוציא את כספי הקרן מישראל והעברתם לחו"ל. הקרנות מנהלות יחד 250 מיליון דולר. בכך הן מצטרפות להודעתה מהבוקר של עינת גז, מפאפאיה גלובל כי החברה תוציא את כספיה מישראל בעקבות המהפכה המשפטית המתגבשת.
ברנח הוא אחד המשקיעים המוכרים והמוערכים בישראל שהשקיע בעבר בחברות כגון איירון סורס, אנודוט, טיילור ברנדס ונוספות. בין המשקיעים בקרנות שלו איל וולדמן, מייסדי WIX וגם היזמים של איירון סורס.
לשאלת כלכליסט מדוע החליט להוציא את הכסף, אמר ברנח, "בהנחה והרפורמה שהיא הפיכה משפטית קורית, תיווצר אי יציבות כלכלית במדינת ישראל כשבפועל תהיה רשות אחת שתעשה מה שהיא רוצה כולל תיקונים ושינויים במיסוי ובצורת העבודה של החברות. כלכלה בנויה על יציבות. אני עכשיו בלונדון, פגשתי משקיעים שלי והם מאוד מודאגים. הם אומרים שאם הרפורמה תעבור, לא ברור להם אם ימשיכו להשקיע בישראל ויכול להיות שיצטרכו לעשות שינוי כי לא רוצים להיות נתונים לחסדי רשות אחת".
מה המשמעות האופרטיבית של הצעד שלכם, הרי קרנות הון סיכון לא מחזיקות כל הזמן את כספי המשקיעים בחשבון?
"משמעות הדברים היא שבקריאה הבאה לכסף מהמשקיעים, הוא יישב בבנק בחו"ל ולא בארץ. המסר פה שהוא גם הפעילות הבנקאית בישראל תיפגע וזה מה שלא מבינים שהבאים בתור להיפגע יהיו אזרחי ישראל ופחות כסף לאנשים שזקוקים".
חברות הייטק מגייסות את הכסף שמממן את פעילותן בדולרים וממירות אותו לשקלים לצרכי תשלומי שכר בישראל ותשלום עבור המשרדים. בשלוש השנים האחרונות גייסו רק החברות הפרטיות, כלומר הסטארט-אפים הישראלים יותר מ-50 מיליארד דולר ממשקיעים בחו"ל, עשרות מיליארדי דולרים זרמו לחברות שהונפקו בוול סטריט ובמקביל יש זרימה קבועה לישראל של דולרים למימון פעילות החברות הבינלאומיות שפועלות כאן.
החלטה של חברות הייטק להוציא את יתרות המזומנים שלהן מבנקים בישראל עשויה להשפיע גם על השקל וגם על הבנקים הישראלים, אם תהיה מסה מצטברת של פעולות כאלה בזמן קצר. חברה כמו פאפאיה, אמנם מפזרת את יתרות המזומנים שלה במדינות שבהן היא מחזיקה משרדים, אך מרביתם יושבים בישראל. לפאפאיה כ-600 עובדים ברחבי העולם. החברה שהוקמה ב-2016 על ידי עינת גז, ראובן דרונג ועופר הרמן, מפתחת מערכת לניהול גלובלי של עובדים, שכר והטבות - בין אם הם עובדים ישירים, עובדי אאוטסורסינג, קבלני משנה או עובדים גלובליים שמועסקים על ידי חברות העסקה מטעם חברות האם. המערכת של החברה כבר מטפלת בעובדים ביותר מ-140 מדינות ברחבי העולם.