סגור
הפגנת מורים ברחבת מוזיאון תל אביב
הפגנת מורים ברחבת מוזיאון תל אביב (צילום: מוטי קמחי)

משרד החינוך: 1.5 מורים חסרים בממוצע לבית ספר

משרד החינוך פרסם לראשונה נתונים רשמיים, לפיהם חסרים כ־5,700 מורים וגננות במערכת. הנתונים נמוכים מהערכות קודמות, אך מצביעים שיש בעיית מחסור חמורה באזור המרכז וכן בבתי הספר היסודיים

משרד החינוך מפרסם לראשונה את נתוני המחסור במורים במערכת החינוך, לפיהם חסרים כ-5,700 מורים וגננות. שרת החינוך יפעת שאשא ביטון טוענת שהנתונים מוכיחים את המשבר החמור. בפועל, המספר נמוך בהרבה מהערכות קודמות שפורסמו ומעיד שקיימת בעיה, אך שהמשבר פחות חמור משחשבו. מעבר לכך, כ-1,500 מהתקנים החסרים הם של מחנכי כיתות, וזהו תפקיד שלפחות בחלק מהמקרים יכול להתבצע יחד עם הוראה מקצועית.
עד עכשיו התנהל הדיון על קמפיין המחסור במורים של הסתדרות המורים ללא נתונים בדוקים. הנתון המשמעותי ביותר היה מספר הבקשות של מורים ליציאה לשבתון או חל"ת בשנת הלימודים הבאה. הוא גדל ב־50% מ־4,900 בתשפ"א (2020/21) ל־7,300 בתשפ"ב (2021/22). אלא שזה נתון דומה למספר הבקשות שלפני הקורונה. כן היו עדויות רבות של מנהלים מהשטח על מחסור במורים וכן דיונים ברשתות סביב הודעות של מורים על פרישה או כוונה לפרוש.
משרד החינוך מתגאה כי הוא מפרסם לראשונה את הנתונים. זאת לאור הנחיית שאשא ביטון לאסוף אותם "לצורך גיבוש תוכנית לאומית-אסטרטגית להתמודדות עם המחסור והשבחת איכות ההוראה". בפועל מדובר בנתון בסיסי שהיה ראוי שהמשרד יאסוף ויפרסם על בסיס קבוע.
הנתונים מתייחסים רק למערכת החינוך היהודית הממלכתית (ממלכתי וממלכתי דתי). הם אינם כוללים את מערכת החינוך חרדית הפרטית ואת מערכת החינוך הערבית, שבה יש עודף גדול של מועמדים להוראה. הם מתייחסים ל-3,663 בתי ספר, כלומר בכל בית ספר חסרים 1.5 מורים בממוצע.
ואלה הנתונים: במערכת החינוך חסרים 5,671 מורים וגננות. המחסור במורים וגננות על פי שכבת גיל – 41.5% שהם 2,351 תקנים מהמורים החסרים הם בבתי הספר היסודיים, זאת לעומת 37% בחטיבות הביניים (855) ובתיכונים (1,245). סביר להניח שהדבר נובע מתנאי השכר העדיפים בתיכונים. כמעט 20% מהמשרות הפנויות הם בחינוך המיוחד (1,103). כן חסרות 117 גננות.
יותר מחצי מהמורים החסרים בבתי הספר היסודיים הם מחנכי כיתות. מחסור חמור מאוד יש גם במורים לאנגלית. חסרים ביסודי: 1,295 מחנכים, 424 מורים לאנגלית, 251 מורים למדעים, 203 מורים לחינוך גופני ועוד. גם בחטיבות הביניים המחסור הקשה ביותר הוא במורים לאנגלית (247) ולמדע וטכנולוגיה (214), וכן חסרים 196 מורים למתמטיקה.
בתיכונים המחסור מתחלק להרבה יותר מקצועות. לפי הנתונים של משרד החינוך, חסרים 200 מחנכים, 200 מורים לאנגלית, 156 מורים למתמטיקה, 131 מורים ללשון עברית, 82 מורים למדעי המחשב ועוד. 61.5% מהמורים החסרים מתרכזים במחוזות תל אביב (1,847 מורים) והמרכז (1,642). יכול להיות שהריכוז הזה של מחסור באזורים שבהם אלטרנטיבות העבודה מגוונות יותר מחמיר את תחושת המשבר.
שרת החינוך יפעת שאשא ביטון טענה בתגובה: "הנתונים מוכיחים מעל לכל ספק שאנחנו בשיאו של משבר חמור בכוח אדם שהתעצם בשנים האחרונות ומסכן את עתידה של מערכת החינוך. המשבר אינו נקודתי, או במקצועות בודדים, אלא מקיף ועמוק בכלל המקצועות במערכת. הסכם שכר משמעותי עם המורים הוא מעל הכל אינטרס של המדינה".
ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "הנתונים שמפרסם היום משרד החינוך מדגישים את הצורך בתגמול משמעותי של המורים הצעירים, במתן אפשרות לחוזים אישיים במקצועות מבוקשים ובהסכם שיצעיד קדימה את מערכת החינוך".
יו"ר ועדת החינוך לשעבר, ח"כ רם שפע מהעבודה, אמר בתגובה: "המחסור החמור במורים הוא תוצאה של ייבוש מתמשך של המערכת ואי הסכמה להגדיל את שכר המורות".