סגור
כרטיסי אשראי כרטיס אשראי ויזה ישראכרט
כרטיסי אשראי (צילום: שאטרסטוק)

ישראכרט לקראת הסכם חדש עם בנק הפועלים - עלויות התפעול יקפצו

לפי ההסכם המתגבש, ישראכרט תנפיק כרטיסי אשראי עבור לקוחות הבנק ותשלם לבנק 0.29% מהמחזור, לעומת 0.17% ששילמה עד כה; ההסכם צפוי לעלות את הוצאות ישראכרט ב-50 מיליון שקל ברבעון

ההסכם שמסמל את הפרידה הסופית של ישראכרט מבנק הפועלים: שתי החברות דיווחו הבוקר (ב') שהגיעו להבנות עקרוניות לפיהן ישראכרט תנפיק ותתפעל כרטיסי אשראי עבור לקוחות בנק הפועלים.
ההבנות, שאליהן הגיעו כחצי שנה לפני שפג ההסכם הנוכחי, עתידות להפוך להסכם לשמונה שנים. לפי ההערכות בשוק, ישראכרט צפויה להיות המנפיקה הגדולה של בנק הפועלים ולהחזיק בנתח של כ-70% מהכרטיסים הבנקאיים של הבנק.
במסגרת ההבנות החדשות, ישראכרט תשלם לבנק הפועלים 0.29% ממחזור המנפיק שלה, בעוד בהסכם הקודם שיעור זה עמד על 0.17%.
בכך ישראכרט מיישרת קו עם העמלה הנהוגה בשוק. כאל שבשליטת בנק דיסקונט משלמת 0.33% ואילו MAX משלמת 0.29% גם כן. ב-2021 המחזור הבנקאי של ישראכרט עמד על 148 מיליארד שקל והיא שילמה לבנקים 257 מיליון שקל. על בסיס אותם נתונים, ישראכרט תשלם עוד כ-200 מיליון שקל.
לפי הדיווח של ישראכרט, ההוצאות שלה יגדלו ב-50 מיליון שקל ברבעון החל מהרבעון השני של השנה הנוכחית בשל ההסכם, אולם לדברי החברה, הדבר יוביל לצמיחה בטווח הארוך. המשקיעים, בינתיים, פחות השתכנעו והמניה של החברה יורדת ביותר מ-7% בשעה זו. מניית הפועלים, לעומת זאת, עולה ב-2%.
במידה רבה, ההסכם מסמל את הפרידה הסופית של ישראכרט מבנק הפועלים. לפי החוק להגברת התחרות בבנקים, בנק הפועלים ובנק לאומי נדרשו למכור את חברות כרטיסי האשראי שבבעלותן – ישראכרט ולאומי קארד (ששמה שונה לאחר המכירה ל-MAX) בהתאמה. ישראכרט הונפקה בבורסה לפי שווי של 2.7 מיליארד שקל, והפכה לחברה ללא גרעין שליטה. מאז המניה ירדה וכיום החברה נסחרת לפי שווי שוק של 2.2 מיליארד שקל.
ההסכם הנוכחי בין ישראכרט לבנק הפועלים נחתם כשישראכרט הייתה חברה בת, ואילו ההסכם הנוכחי עתיד להיחתם כשישראכרט היא חברה עצמאית. ומשום כך הוא משקף את תנאי השוק.