סגור
איסטנבול טורקיה קניית אזרחות
איסטנבול, טורקיה (צילום: גטי )

15 שנה אחרי שהופסקו: הסכם תעופה הדדי צפוי להחזיר את הטיסות הישראליות לטורקיה

לפי ההסכם החדש עליו יחתמו המדינות היום, חברות התעופה הטורקיות יוכלו להמשיך לטוס לישראל באותם היקפים, אך אם ירצו להגדיל את הקיבולת הן יאלצו לבצע התאמות ביטחון בטורקיה שיעמדו בסטנדרט הישראלי – מה שיאפשר גם לחברות ישראליות לטוס לטורקיה. ברשות התעופה האזרחית סבורים כי ההסכם החדש הוא "טוב מאוד ביחס למה שיש"

ישראל וטורקיה יחתמו היום (ה') על הסכם תעופה הדדי חדש שיאפשר לחברות התעופה הישראליות ארקיע, ישראייר ואל על לטוס לטורקיה. בעבר התאפשרו טיסות ישראליות לטורקיה, אך ב-2007 הן הופסקו לאחר שהממשלה הישראלית לא הייתה מוכנה לספוג את עלויות הביטחון, וטורקיה מצידה לא הסכימה לסייע.
לשכת שרת התחבורה מיכאלי פרסמה הבוקר כי "בעקבות דיונים בין רשות התעופה האזרחית הישראלית ומקבילתה הטורקית ובהמשך לפגישת שרת התחבורה, מרב מיכאלי, עם מקבילה הטורקי לפני מספר חודשים, צפוי להיחתם הסכם תעופה בין המדינות, שיחזק את הקשרים האוויריים בין ישראל לטורקיה. ההסכם צפוי לייצר את התשתית שתאפשר את חזרתן של טיסות חברות ישראליות למגוון יעדים בטורקיה, בנוסף לטיסות של החברות הטורקיות לישראל, במסגרת הסכמות הדדיות בין הצדדים".
הסכם התעופה הקודם בין המדינות נחתם ב-1951, וההסכם החדש דומה להסכם שנחתם לאחרונה מול האמירויות כתוצאה מהסכמי אברהם. לפי ההסכם החדש, חברות התעופה הטורקיות יוכלו להמשיך לטוס לישראל באותם היקפים, אך אם ירצו להגדיל את הקיבולת הן יאלצו לבצע התאמות ביטחון בטורקיה שיעמדו בסטנדרט הנדרש מישראל – מה שיאפשר גם לחברות ישראליות לטוס לטורקיה.
בחברות התעופה הישראליות מתלוננים זה שנים על חוסר הסימטריה בין חברות התעופה הישראליות לבין חברות התעופה הטורקיות פגסוס וטורקיש, וזאת מפני שהקו נשלט אך ורק על ידי האחרונות עקב דרישות ביטחון ישראליות שלא מולאו. מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס כתב כי מדובר ב"פריצת דרך".
טורקיה היא היעד הפופולרי ביותר לתייר הישראלי, וביוני האחרון טסו אליה כ-214 אלף נוסעים, 12.2% מסך הטיסות מנתב"ג. היעד השני הכי פופולרי בנתב"ג הוא ארה"ב, שאליה טסו כ-184 אלף איש בחודש שעבר.
ברשות התעופה האזרחית, הגוף המקצועי שהוביל את המגעים, סבורים כי ההסכם החדש הוא "טוב מאוד ביחס למה שיש". בעקבות ההסכם החדש חברות התעופה הישראליות יוכלו לטוס לטורקיה, אך פתיחה של קווים חדשים צפויה לקחת מספר חודשים וההסכם דורש את אישור הממשלה.
לפני מספר ימים הודיעה שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי על חידוש פעילות הנספחות הכלכלית של ישראל באיסטנבול, וזאת לאחר שפעילותה גוועה בשנים האחרונות ונוהלה במתכונת מצומצמת מאוד.