סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

בלעדי
סימני משבר בהייטק? AVO שולחת הביתה 500 עובדים, 350 מהם בישראל

הפלטפורמה למשלוחים משותפים ויתרה על גיוס של 100 מיליון דולר ומקטינה את פעילותה רק לבנייני משרדים בישראל ובארה"ב. לאחר בועת הגיוסים משקיעי ההייטק החלו לדרוש הצגת פעילות כלכלית מוכחת

חברת AVO הישראלית מפטרת מאות מעובדיה, כך נודע ל"כלכליסט". החברה שמעסיקה 750 עובדים בישראל ובארה"ב תפטר כ־500 עובדים, מתוכם 350 עובדים בישראל. היא תזמן היום לשימוע מאות עובדים בישראל.


החברה שפיתחה פלטפורמה טכנולוגית למשלוחים משותפים החליטה לסגור חלק משמעותי מפעילותה בבנייני המגורים ולהתמקד רק בפעילות המשרדים בארה"ב ובישראל. בין המפוטרים מספר רב של עובדי אופרציה שאחראים על תפעול המשלוחים, עובדי מו"פ, שיווק ומכירות ועוד.
מצבה של AVO מעיד לא רק על הקשיים שבהם נמצאת החברה אלא גם על רוח התקופה החדשה של 2022. אם בשנה שעברה חברה כמוה היתה מגייסת סכומים נאים ללא כל קושי, הרי שהשנה הסיפור הוא אחר לגמרי. חברות רבות עדיין מגייסות סכומי כסף גבוהים אבל הן נדרשות להציג פעילות כלכלית מוכחת. יותר מכך, משקיעים מבקשים בעיקר מחברות שנמצאות בסיכון הוכחות להמשכיות עסקית, רווחיות אפשרית, מיקוד עסקי וצמצום משמעותי של כל "מצבורי השומן" האפשריים.

"התאמה להוצאות"

בשיחה עם "כלכליסט" הסביר דקל ולצר, מנכ"ל החברה ואחד ממייסדיה, מדוע הם עושים את המהלך הכואב. "לצערי, דחינו את ההחלטה על גיוס משמעותי לתחילת 2022. כאשר התחילה השנה הבנו בהנהלה לאן הרוח נושבת וראינו שגיוס משמעותי של 100 מיליון דולר כבר לא אפשרי, ובעיקר נוכל להסתמך על המשקיעים הנוכחיים שלנו שהבהירו שיתמכו בכל צעד שנעשה. החלטנו לעשות תוכנית אשר תאפשר לנו לצאת לדרך חדשה חזקים יותר גם אם כואבים מאוד".
לדברי ולצר, "בשלב הראשון ביצענו כמה התאמות מהירות של הוצאות בערים שבהן אנחנו פועלים בארה"ב: ניו יורק, שיקגו ויוסטון. בשלב השני כתבנו תוכנית עסקית חדשה לחברה שבה בחנו את כל הפעילויות שלנו. מהר מאוד הבנו שפעילות בנייני המגורים בניו יורק בעיקר היא מעמסה גדולה מדי מבחינת הוצאות לחברת סטארט־אפ צעירה כמונו שחייבת מיקוד. אני מאוד מאמין בפעילות הזו ומאמין שנוכל לחזור אליה בעתיד, אבל בשלב הזה של חיינו היא לא אפשרית. לעומתה הפעילות שלנו עם בנייני המשרדים והחברות בארה"ב היא פעילות מאוד מכניסה ויכולה אף להיות פעילות הליבה שלנו".

1 צפייה בגלריה
דקל ולצר מנכ"ל AVO
דקל ולצר מנכ"ל AVO
מנכ"ל AVO דקל ולצר. "לסגור חלק מהפעילות או למכור אותה לגורם אחר"
(צילום: סטפן קופקו)

ולצר מוסיף כי הפעילות בישראל יצרה מצב קשה עבור החברה. "מצד אחד, הפעילות שלנו עם בנייני המגורים בישראל מאוד מצליחה וקרובה לרווחיות אבל מצד שני, אין לנו היכולת לטפל בה מבחינה בירוקרטית. לאחר שיחות רבות והתנהלות עם הדירקטוריון הבנו שיש שני פתרונות אפשריים למצב: האחד שהוא קשה יותר וכואב הוא לסגור את הפעילות, אף שיש לה פוטנציאל רב. השני הוא למכור אותה כמו שהיא לגוף אחר שינהל ויהפוך אותה לעסק רווחי. אנחנו מנסים מאוד להצליח עם הפתרון השני ויודעים שייתכן מצב שבו ניאלץ בכל זאת לסגור את הפעילות אבל לשמור אותה במצב כזה שניתן להחיות אותה במקרה שתימכר זמן קצר לאחר מכן".
חברת AVO הוקמה ב־2017, בין היתר על ידי ולצר, אלוף ישראל בטניס לשעבר, כחברה לריכוז משלוחים למוצרי תינוקות להורים בפעוטונים בתל אביב. לאחר מכן התפתחה כחברה שמאגדת בנייני דירות, בנייני משרדים וחברות גדולות לרשת צרכנית באמצעות פלטפורמה טכנולוגית, שמאפשרת לכל עובד או דייר להזמין כל מוצר שהם צריכים ללא דמי משלוח. החברה פנתה לחברות ובנייני מגורים שהיו בהם לפחות מאות דיירים או עובדים. באמצעות אפליקציה ייעודית לכל בניין יכלו החברים להזמין מוצרי יסוד, מוצרי תינוקות, פארמה, ניקיון, גאדג'טים, פלאפונים, מחשבים, ירקות ופירות, מתנות, מוצרי מטבח, מוצרים לחיות מחמד, מוצרי ספורט ועוד. החברה היתה מעבירה בכל יום את ההזמנות של דיירי הבית או בניין המשרדים ללא עלות. היום רשומים בחברה אלפי בניינים, תאגידים, אוניברסיטאות ובתי חולים.

"החלטה בלתי נמנעת"

בראיונות שנתן ל"כלכליסט" בעבר הסביר ולצר את התהליך: "אנחנו עושים הכל, את כל האופרציה. אנחנו לא רק המשלח, לא רק המחסן ולא רק הטכנולוגיה. בחרנו ללכת על הכל, כי את המודל שלנו אין בשום מקום, לא בארץ ולא בעולם. אנחנו מפתחים את התוכנה וגם את האתרים". AVO גייסה עד היום כ־80 מיליון דולר ול"כלכליסט" נודע שהיחידה העסקית בישראל מקבלת מיליוני הזמנות בשנה, נמצאת במסלול לרווחיות תפעולית ומגלגלת עשרות מיליוני דולרים בשנה.
מהחברה נמסר ש״מדובר בהחלטה מורכבת מאוד אך בלתי נמנעת, המהווה צעד מכוון כדי להבטיח שנהיה מסוגלים להמשיך ולממש את המטרות האסטרטגיות שלנו. מטרת־העל של המהלך היא להתמקד בשוק המשרדים. ההנהלה הבכירה בחברה לוקחת את הזמן הדרוש לסייע ולעזור לאנשי הצוות שנאלצו לעזוב וללוות אותם לתפקיד הבא. במקביל החברה מציעה למעוניינים קורסי ייעוץ תעסוקתי, סדנת קריירה ועוד״.