סגור

השקעות של 600 מיליון דולר בסכנה: יצרני רכב אירופיים מתריעים על המשבר האוקראיני

יצרני רכב מערביים השקיעו מאות מיליונים בשוק האוקראיני, שמספק חלקי חילוף, אלקטרוניקה ועוד, באמצעות חברות כמו בוש, אפטיב, יורוקאר ואלקטרון. היקף הפגיעה ביצרני הרכב הגרמניים מורגש היטב וכך גם בבריטניה; פסי הייצור של ב.מ.וו בגרמניה הם הראשונים שייעצרו

ענף הרכב העולמי עודנו מתאושש ממשבר השבבים ובתעשיית הרכב העולמית כבר מתריעים על משבר חדש: המשבר האוקראיני.

אוקראינה נחשבת לספקית גדולה של יצרני הרכב העולמיים, במיוחד בכל הקשור בחלקי חילוף. לפי פרסומים בחו"ל, באוקראינה פעילים כיום עשרות יצרני חלקי חילוף.

2 צפייה בגלריה
פליטים מ אוקראינה בגבול סלובקיה בעקבות המלחמה מול צבא רוסיה על המדינה
פליטים מ אוקראינה בגבול סלובקיה בעקבות המלחמה מול צבא רוסיה על המדינה
פליטים מאוקראינה בגבול סלובקיה, בעקבות המלחמה עם רוסיה
(צילום: AP)

היקף ההשקעה בתעשיית החלפים האוקראינית על ידי יצרני הרכב נאמד בכ-600 מיליון דולר עד כה (כלומר מאז שיצרני הרכב המערביים החלו לרכוש תוצרת אוקראינית).
רשימת הספקים האוקראיניים לתעשיית הרכב העולמית כוללת את בוש, אפטיב, יורוקאר, אלקטרון ויצרניות נוספות אשר מתמחות בעיקר ביציקות של מתכת ופלסטיק או לסירוגין ברכיבי אלקטרוניקה - והשפעת הלחימה באוקראינה מורגשת באופן כמעט מיידי ומשמעותי במיוחד אצל יצרני הרכב הגרמניים, אשר נהנים מאספקה מהירה של חלפים מאוקראינה, בדרך כלל באמצעות משאיות.
היקף הפגיעה ביצרני הרכב הגרמניים מורגש היטב לנוכח הודעות היצרנים אשר מפרטות כמה קווי ייצור ייסגרו כתוצאה מהלחימה באוקראינה. כך, ב.מ.וו תידרש לעצור את הייצור בכמה מפעלים אשר מייצרים דגמים של מיני ושל ב.מ.וו, גם בגרמניה ספציפית וגם במפעלים נוספים באירופה שהיצרנית אינה מפרטת. פסי הייצור הראשונים שייעצרו בשבוע הבא ממוקמים במינכן ובדינגולפינג.

2 צפייה בגלריה
מפעל סקודה קבוצת פולקסווגן בצ'כיה
מפעל סקודה קבוצת פולקסווגן בצ'כיה
מפעל סקודה מקבוצת פולקסווגן בצ'כיה
(צילום: בלומברג)

גם מפעלי מיני באוקספורד, בריטניה, צפויים לעצירה. יש לציין כי אחד מ"יתרונות" משבר הקורונה היה הטמעה של הבנה בקרב יצרני הרכב - שניתן לעבור במהירות מספק לספק, כלומר לעבור לספק אחר אשר מייצר רכיבים מחוץ לאוקראינה. אבל המעבר בין ספקים גם עולה יותר – גם מכיוון שהשינוי צפוי להיות יותר יקר וגם מכיוון שהספקים שיודעים שהם "הבאים בתור" גובים מחירים יותר גבוהים עקב המשבר.
לצד ב.מ.וו, גם פולקסווגן מודיעה על היערכות להשבתת קווי ייצור במפעל הראשי של פולקסווגן בוולפסבורג, גרמניה. המפעל של פולקסווגן צפוי לצמצם פעילות בשבוע הבא. היקף התלות באוקראינה מורגש גם בסקודה – אשר מודיעה כי תצמצם את ייצורם של הדגמים החשמליים החשובים של היצרנית - אניאק ואניאק קופה, דגמים הנחשבים למקדמי תדמית משמעותיים עבור סקודה. גם במקרה של סקודה הצ'כית, הקרבה לאוקראינה והקלות בהשגת אספקת חלפים במשאיות עומדות בעוכריה של היצרנית.