סגור

בלעדי
מעל 10,000 רכבים חשמליים בישראל, ועדיין אין נוהל כיבוי לסוללות

רשימת נוהלי כיבוי השרפות בישראל לא כוללת התייחסות לרכבים חשמליים. דוברות כבאות והצלה: "אנו ממפים את גורמי הסכנה, כמות וסוגי הרכבים. החל גיבוש נהלים מחייבים, והם יפורסמו בתום גיבושם"

בכבישי ישראל נוסעות כבר מעל 10,000 מכוניות חשמליות, אך עדיין אין נוהל מסודר לכיבוי שרפות בסוללות ליתיום איון המותקנות בהן, כך נודע ל"כלכליסט".
רק בשבוע שעבר פרצה שרפה על סיפון אונייה שנשאה אלפי מכוניות חשמליות מגרמניה לארצות הברית. הכבאים לא הצליחו להשתלט על השרפה שכן סוללות הליתיום איון שהיו במכוניות אינן ניתנות לכיבוי רגיל, אלא דורשות חומרים מיוחדים מדכאי בעירה. כאשר ניסו הכבאים לכבות שרפות מסוג זה נתקלו בתופעה בה הסוללה מתלקחת שוב לאחר מספר דקות, ולא נותר להם אלא להמתין עד שלא נותר דבר מהרכבים.
לפני כשנה שירותי הכבאות במדינת ישראל החלו להיערך לפרסום נוהל כיבוי שרפות ברכב חשמלי, אבל בפועל רשימת הנהלים המעודכנת לכיבוי שרפות שפורסמה בינואר האחרון אינה כוללת כל התייחסות לרכבים חשמליים.
1 צפייה בגלריה
פליסיטי ספינת משא שריפה
פליסיטי ספינת משא שריפה
ספינת המשא נשרפת בשבוע שעבר
(צילום: Marinha Portuguesa)
עוד נודע ל"כלכליסט" כי שירותי כבאות והצלה פנו למשרד התחבורה בשנה שעברה כדי להקים מאגר מידע מיוחד שישמש את הכבאים בבואם לכבות שרפה ברכב חשמלי. מאגר המידע אמור היה לכלול את מספרי הרישוי של הרכבים ואמצעי זיהוי נוספים כגון מדבקה ייעודית במקום בולט ברכב, כדי שהכבאים יידעו כיצד לטפל בשרפה. במשרד התחבורה לא השיבו לפניית שירותי הכבאות.
מדוברות כבאות והצלה נמסר: "עם קליטת הרכבים החשמליים בישראל החלה עבודת מטה סדורה בשיתוף משרד התחבורה לבחינת פוטנציאל הנזק והסכנות לנוסעי הרכב ולסביבה והשפעתם על מענה מבצעי בזמן שרפה. בחודשים האחרונים נערך מיפוי גורמי הסכנה, כמות וסוגי הרכבים, וכן נבחנות תפיסות הפעלה מבצעיות בעולם. לאחרונה החל גיבוש אסדרה רגולטורית ראשונית, בדגש על בטיחות הנוסעים, והיא תפורסם לציבור בתום גיבושה".
ממשרד התחבורה נמסר: "הבקשה לסימון כלי רכב חשמליים היא דרישה של הרשות לכבאות והצלה, שנועדה להציל חיים במקרי חירום. לאחרונה משרד התחבורה והרשות לכבות והצלה טיפלו בסוגיה במסגרת סדרת פגישות של נשות ואנשי המקצוע, במטרה לבחון את אופן סימון כלי הרכב החשמליים, ועל פי בקשת הרשות לכבאות והצלה, הוחלט כי כל רכב חשמלי ימשיך להיות מסומן במדבקה, כפי שנהוג כיום, בהתאם לדרישות החובה הישראליות".

יצוין כי משרד התחבורה מפרסם מאגר מידע לכלל הציבור הרחב, בו ניתן למצוא את סוגי ההנעה של כל כלי הרכב, חשמליים והיברידיים. בנוסף, משרד התחבורה העביר לפני חצי שנה לרשות לכבאות והצלה את דגמי כלי הרכב החשמליים שיובאו לארץ, תוך המלצת המשרד לבצע השתלמויות מקצועיות ללוחמי האש לכל דגם חדש המגיע לארץ.