סגור

אגד ושיכון ובינוי עתרו נגד השתתפות שפיר במכרז הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים

שפיר הודיעה לבורסה כי "אחת המתמודדות" במכרז עתרה נגד השתתפותה בו בשל מעמדה הריכוזי - לכלכליסט נודע כי מדובר בקבוצה של שיכון ובינוי ואגד; שפיר: "דוחים הטענות"


לפני שלושה חודשים נחשף ב"כלכליסט" כי אגד ושיכון ובינוי דורשות מהחשב הכללי באוצר לפסול את שפיר הנדסה מהתמודדות במכרז הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים. הערב דיווחה שפיר הנדסה לבורסה כי היום עתרה נגדה "מתמודדת אחרת" במכרז, ולכלכליסט נודע כי מדובר בקבוצה של שיכון ובינוי ואגד.


שפיר הודיעה כי בעתירה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים דורשת המתמודדת האחרת לבטל את החלטת ועדת המכרזים לפיה היא כשירה להשתתף במכרז, ולקבוע כי שפיר אינה רשאית להשתתף במכרז בשל מעמדה הריכוזי במשק בכלל ובתחום הרכבת הקלה בירושלים בפרט. משפיר נמסר כי החברה דוחה על הסף את הטענות המועלות בעתירה, ותגיש את תגובתה לבית המשפט.
שפיר מתמודדת במכרז יחד עם חברת הרכבות CAF הספרדית במכרז.
דרישת אגד ושיכון ובינוי נולדה בעקבות ההכרזה על שפיר כגוף ריכוזי במרץ 2021 על ידי הוועדה לצמצום הריכוזיות. הקבוצה נכנסה לרשימה מאחר שהיא מחזיקה ביותר מ־10 זכויות בתחומי תשתית חיוניים במשק, בהם חיפושי נפט וגז טבעי, פצלי שמן, חציבת חצץ, גיר, דולומיט ואגרגט, חלוקת גז טבעי, הקמת מסילות ברזל וסלילת כבישים.
למרות ששפיר הוגדרה כגוף ריכוזי, לפני כחודש החליטה הוועדה לצמצום ריכוזיות כי שפיר, כמו גם אלקטרה, הפניקס ואלייד, יוכלו להשתתף במכרז הקו הכחול. ועדת הריכוזיות סברה כי אם שפיר, אלקטרה או הפניקס יזכו במכרז, הדבר צפוי להגדיל את הריכוזיות במשק, אך פסילתן עלולה להביא ל"פגיעה משמעותית ברווחת הצרכנים". הוועדה טענה כי לשפיר יש ניסיון ממוקד בתחום הרכבות הקלות בירושלים, והשתתפותה במכרז צפויה "לשפר את התחרות במכרז".
במכתב ששלחו שיכון ובינוי ואגד לסגן החשב הכללי יובל רז לפני כשלושה חודשים נטען כי שפיר היא ריכוזית במיוחד בכל הקשור לרכבות קלות בירושלים, מאחר שיחד עם חברת CAF הספרדית היא מקימה את הקו הירוק של הרכבת הקלה בבירה ומפעילה ומאריכה את הקו האדום הפעיל. שיכון ובינוי ואגד מדגישות גם כי לשפיר יש "קשרים רבים אצל מקבלי החלטות בעיריית ירושלים ובמשרד התחבורה", וכי החברה מפעילה מחצבות רבות באזור ירושלים – שהחברות המתמודדות יהיו תלויות בהן אם יזכו במכרז. מאז אותו מכתב, שפיר ו-CAF זכו גם במכרז הקו הסגול של נת"ע בגוש דן.

1 צפייה בגלריה
רכבת חשמלית הקו האדום ב ירושלים
רכבת חשמלית הקו האדום ב ירושלים
הקו האדום בירושלים, שמפעילה שפיר
(צילום: שלו שלום)

שיכון ובינוי הוגדרה כגוף ריכוזי עד 2018 כשהיתה בשליטת שרי אריסון שהחזיקה גם במניות בנק הפועלים. לאחר שאריסון מכרה את החברה לנתי סיידוף, רשות ההגבלים העסקיים החליטה להחריגה מרשימת הגופים הריכוזיים. שיכון ובינוי מתמודדת בימים אלו במכרז לרכישת אגד. כמו כן, אגד צפויה להפעיל בעוד כשנה את הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן.
הקו הכחול צפוי לכלול מסילות באורך 31 ק"מ, והוא נמתח בין שכונות גילה ותלפיות בדרום העיר עד לשכונות הצפוניות רמת אשכול ורמות. עלות הפרויקט היא כ־10 מיליארד שקל. מועד ההשקה המשוער הוא סוף 2027 או במהלך 2028. שלוש הקבוצות האחרות המתמודדות במכרז זה הן אלסטום, אלקטרה, מנרב ואלייד; דן, JSC Transmashholding LLC ,Northern Capital Tram, ולפידות; ג'נריישן קפיטל והפניקס.