סגור

ה-FDA מצא סלמונלה בחומוס של שטראוס בארצות הברית: "הפרות חמורות של הנהלים"

בדצמבר שלח ה-FDA מכתב אזהרה לחברה, שבבעלות משותפת של שטראוס ופפסיקו; בעקבות כך יבוצעו התאמות במפעל בווירג'יניה - ופעילות הייצור תקטן באופן זמני; "תיתכן השפעה מהותית על תוצאות סברה"

פעילות הממרחים של שטראוס בארצות הברית נקלטה בכוונת של הרגולטור. מינהל המזון והתרופות (FDA) מצא סלמונלה בחומוס שמיוצר במפעל של סברה, שבבעלות משותפת של שטראוס ופפסיקו העולמית, בווירג'יניה. בעקבות הביקורת של ה-FDA והממצאים שעלו ממנה, קיבלה החברה בדצמבר מכתב אזהרה. במהלך הבדיקות מצאו חוקרי ה-FDA הפרות חמורות של נוהלי הייצור, וקבעו שמוצרי חומוס המיוצרים במפעל הוכנו, נארזו או הוחזקו בתנאים לא תברואתיים, כך שהם עלולים להיות מזוהמים או להזיק לבריאות. סברה ערכה ריקול מרצון למוצרים.

היום הודיעה שטראוס כי בעקבות האזהרה של ה-FDA גובשה תוכנית התאמות למפעל בוורג'יניה, אשר אושרה על ידי דירקטוריון סברה. התוכנית תביא לצמצום כושר הייצור של החברה. כדי לצמצם את הפגיעה, לא תושבת פעילות הייצור באחת, וההתאמות יתבצעו באופן שהייצור של סברה יהיה בהיקף חלקי, ויחזור לכושר ייצור מלא ברבעון הבא.
בנוסף לכך התוכנית תוביל לעלייה בהוצאות ובעלויות הייצור. בשלב זה החברה מעריכה כי ההשפעה הצפויה על תוצאות הקבוצה אינה מהותית, אולם החברה מעריכה כי למימוש התוכנית כאמור תיתכן השפעה מהותית על תוצאות פעילותה של סברה, לרבות קיטון משמעותי בהיקף המכירות וברווחיותה של סברה ב-2022. אלא שמדובר בהערכות בלבד, וההשפעה בפועל תלויה בתגובה של לקוחות סברה לצמצום שיווק המוצרים ולשובם למדפים, מקצב וממידת ההצלחה של ההתאמות שיבוצעו, ולא פחות מדרישות נוספות שיכול ה-FDA להעלות בהמשך.

1 צפייה בגלריה
חומוס של סברה שבבעלות שטראוס ופפסיקו
חומוס של סברה שבבעלות שטראוס ופפסיקו
חומוס של סברה
(גטי)

סברה ואובלה, שבבעלות משותפת של שטראוס ופפסיקו, מייצרות ומפיצות מטבלים וממרחים מצוננים באמצעות סברה בארצות הברית ובקנדה, באמצעות אובלה במקסיקו, אוסטרליה, ניו זילנד ומערב אירופה, וגם באמצעות המותג "פלורנטין".
נכון לתום הרבעון השלישי אשתקד, סברה היא חברת המטבלים והממרחים המצוננים הגדולה ביותר בארצות הברית. על פי IRI, נתח השוק הכספי של סברה בשוק החומוס בתשעת החודשים שהסתיימו ביום 30 בספטמבר 2021 עמד על כ-61.4% (מספר 1 בשוק), בהשוואה לכ-62% בתקופה המקבילה שנה קודם. ברבעון השלישי לשנת 2021 עמד נתח השוק על כ- 61.7% בהשוואה לכ-60.9% בתקופה המקבילה.
מכירות סברה ירדו ב-2020 ב-6.4%, והסתכמו ב-1.28 מיליארד שקל. הירידה נגרמה מהשפעת משבר הקורונה, שגרם בין היתר לצמצום הצריכה של המוצרים מחוץ לבית. הרווח התפעולי ירד ב-20.2% ל-126 מיליון שקל בגלל הירידה במכירות, שינוי בתמהיל המוצרים ועלייה בהוצאות. בשנה החולפת התמודדה החברה עם טלטלה ניהולית בעקבות החלטתו של תומר הרפז, מנכ"ל החברה, להתפטר אחרי 3.5 שנים בתפקיד. את מקומו של הרפז תפס באוגוסט החולף ג'ואי ברגשטיין, שמונה כנשיא ומנכ"ל חברות הסלטים והמטבלים סברה ואובלה. ברגשטיין, שהגיע לתפקיד מחברת Seventh Generation, שהיא חברה-בת של יוניליוור, היה למנכ"ל הראשון של החברה שאינו ישראלי.
תוכנית ההתאמות אותה נדרשת החברה לבצע בעקבות ביקורת שערך ה-DFA במפעל מגיעה בתום שנתיים מאתגרות, גם בפן הביצועי של פעילות הממרחים של הקבוצה.
החברה עדיין התקשתה ברבעון השלישי בשנה שעברה להתאושש ממשבר הקורונה. סברה התמודדה עם עלייה קלה של 1.3% במכירות בדולרים, אשר בתרגום לשקלים הציגה ירידה של 4.3% ל-313 מיליון שקל, לצד ירידה חדה של 29.9% ברווח התפעולי בשל עלייה בעלויות ייצור ושינוע. באובלה הסתכמה הירידה במכירות בשיעור חד יותר של 10.7% ל-40 מיליון שקל, וההפסד התפעולי צומצם ל-1 מיליון שקל.