סגור
financial times

סין שוב מטילה סגרי ענק, והאספקה העולמית בסכנה

מסמארטפונים ועד רהיטים: המאבק חסר הפשרות של סין באומיקרון מאיים לגרום לשיבושים נרחבים עוד יותר של שרשראות האספקה העולמיות."החברות מוכנות בצורה טובה יותר כיום לסגרים קצרים, אך סגר נרחב שיימשך כמה שבועות יזרע הרס גדול", אומר בכיר בחברת ייצור טייוואנית

מנהלי ייצור ואנליסטים מזהירים כי המלחמה של סין לבלימה מוחלטת של התפשטות זן האומיקרון מסכנת את שרשראות האספקה העולמיות הלחוצות גם ככה, ומאיימת על הייצור של מגוון סחורות החל ממכשירי סמארטפון ועד לרהיטים. בייג'ינג נחושה למנוע הדבקות נרחבות של קורונה, במיוחד לקראת אולימפיאדת החורף שתארח בחודש הבא, ולכן מיהרה להטיל מגבלות כדי לשמור על יעד של אפס מקרי קורונה.

הסגר שהוטל בעיר שיאן שבמרכז המדינה נכנס לשבוע השלישי, ופירושו ש־13 מיליון אנשים נדרשים להישאר בבתיהם. בעיר הנמל טיאנג'ין המונה 14 מיליון תושבים ומרוחקת כ־100 ק"מ מבייג'ינג נקטו בצעדים נוספים, ביניהם חובת ביצוע בדיקות. כך עשו גם בכמה ערים במחוז הנאן, שם גם נמצא המפעל הגדול בעולם לייצור אייפונים בניהול פוקסקון הטייוואנית, ובחלקים מהערים ז'ונגשן וז'והאי, שהן מוקדי ייצור הקרובים להונג קונג.

3 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה בעיר הנמל נינגבו סין
בדיקות קורונה בעיר הנמל נינגבו סין
בדיקות קורונה בעיר הנמל נינגבו, סין
(צילום: AFP)

מבחן לחברות הרב־לאומיות
הצעדים וההגבלות מהווים מבחן לחברות הרב־לאומיות ולשאלה האם הן מצוידות היום בצורה טובה יותר להתמודד עם השיבושים ביכולות הייצור שלהן בהשוואה לגלים הראשונים של המגפה.
"השילוב של קורונה עם השנה הסינית החדשה והאולימפיאדה עלולים ליצור סערה מושלמת", אמר אמברוז קונרוי, מנכ"ל Seraph האמריקאית המעניקה ייעוץ בתחום שרשראות הייצור. "החברות מוכנות כיום בצורה מעט טובה יותר לסגרים קצרים, אך סגר נרחב למשך מספר שבועות יזרע הרס". בדומה, בכיר בחברת ייצור טייוואנית הפועלת בשנז'ן, אמר כי סגר בעיר שמהווה מרכז יצור בדרום סין, יהיה "גרוע יותר מ־2020".
לאחר שבחגיגות השנה החדשה לפני שנתיים התפשט הנגיף מווהאן לרחבי סין, הממשלה חסמה את התנועה בחלקים נרחבים במדינה. ההגבלות הללו מנעו ממאות מיליוני עובדים שחזרו הביתה לתקופת החג לשוב לעבודתם, ובהתאם מפעלים נדרשו להיסגר למספר שבועות.


"הפעם אני יותר מודאג, כי שרשראות האספקה ברחבי העולם כבר מאד לחוצות. כבר יש עיכובים ארוכים בתחבורה ובעיית המחסור ברכיבים עדיין שם", אמר דידייה שנבו, אנליסט בפירמת הייעוץ מקינזי.
ההגבלות האחרונות כבר העניקו לחברות הרב־לאומיות אפשרות הצצה לבעיות שעלולות להיווצר בהמשך. כך למשל, יצרניות המכוניות פולקסווגן וטויוטה סגרו בשבוע שעבר את המפעלים שלהן בטיאנג'ין, ואילו בשיאן, סמסונג מתקשה למצוא עובדים שיגיעו לעבוד במפעל שבבים, בגלל הסגר.
טויוטה, שסבלה משיבושים נרחבים בשרשראות האספקה בדרום מזרח אסיה בשנה שעברה, מסרה כי סגירת מפעל המיזם המשותף שלה בטיאנג'ין "לא צפויה להיות בעלת השפעה עולמית על האספקה שלנו שכן הייצור המקומי התקדם משמעותית".
אך ההדבקות עלולות להמשיך ולהתפשט. בבייג'ינג דיווחו שלשום על מקרה ההדבקה המקומי הראשון באומיקרון, כשלושה שבועות לפני פתיחת אולימפיאדת החורף בבירה. הרשויות דיווחו כי האדם המאומת לא יצא מגבולות בייג'ינג בשבועיים האחרונים ולא היה במגע עם מקרים מאומתים אחרים. מתחם המגורים של אותו אדם נסגר לגמרי ו־2,430 אנשים נבדקו, כך לפי כלי התקשורת בסין. בכיר בוועדת הבריאות הלאומית מסר במסיבת עיתונאים בשבת, כי גם בשנגחאי אומת מקרה של אומיקרון, שעליו דווח ביום חמישי.
מסימני הבעיות שעלולות עוד להיווצר: פולקסווגן וטויוטה סגרו לאחרונה את מפעליהן בטיאנג'ין, ואילו סמסונג מתקשה למצוא עובדים שיגיעו למפעל השבבים בשיאן
כמה ממנהלי החברות מאמינים שהתמקדות הממשלה במניעת סיכונים לשם עריכת אולימפיאדת החורף תגן על מקומות בסמוך לבירה ממשבר אומיקרון רחב היקף. "כמובן שזה חוסר מזל להיתקע בסגר", אמר הבכיר מטייוואן. "אך ההתמקדות של הרשויות במקומות כמו טיאנג'ין פירושה שיעשו הכל כדי לסייע לאנשים להתמודד".
גם בנינגבו, שם פועל נמל ספינות המכולות השלישי בגודלו בעולם, דווח על הדבקות, ונאסרה כניסת משאיות באופן שהגדיל את העומס של הספינות.
שנה חדשה בלי חגיגות
בטיאנג'ין הורו לעובדי המפעל של סמסונג אלקטרו־מכניקס, לא לעזוב את העיר בחגיגות השנה החדשה וזאת על מנת להימנע מסכנת הדבקה. "אלו הם צעדי מניעה הגיוניים. אצלנו הרבה פחות מוכנים", הוסיף הבכיר מטייוואן, שעל החברה שלו מופעל לחץ רב לאפשר לעובדים לחזור הביתה לחג לאחר שפספסו את החגיגות בשנתיים הקודמות.
להערכת האנליסטים, אם הקורונה תמשיך להתפשט, היצרנים ייפגעו קשות כפי שקרה להם לפני שנתיים, שכן חברות מעטות בלבד הוציאו חלקים גדולים משרשרת האספקה שלהן מחוץ לסין. "האם חברות באמת צמצמו את הסיכונים לשרשראות האספקה שלהן? האם הן הזיזו את הייצור באסיה בחזרה למדינת המוצא או מיקמו אותו ליד חוף? התשובה היא לא, כיוון שהדברים האלה אורכים הרבה זמן", אמר שנבו.
סקר שערכו במקינזי מצא שרק 60% מהחברות העלו את סף המלאים הקריטיים ומחצית בלבד הגבירו את מיקור החוץ הכפול. מיצובישי אלקטריק בונה פלטפורמה לשיתוף ספקים במידע ממאגרי נתונים הקשור לרכיבים חסרים, אך בנייתה תושלם רק ב־2025.
למעשה, סגרים שהוטלו בכלכלות אחרות על רקע הקורונה הגדילו את התלות של תעשיות רבות בסין, לפחות בטווח הקצר. דוגמה טיפוסית מצויה בייצור של קבלים קרמיים רב־שכבתיים (MLCC), רכיבים לאחסון אנרגיה המשמשים בכל מוצר בעל מעגלים חשמליים. קרוב למחצית מתפוקת ה־MLCC העולמית נמצאת בסין, כך לפי חברת המחקר טרנדפורס. "יש בכל מקרה מחסור ב־MLCC, ולרוב כל מפעל מתמחה במוצר ייחודי אחד, כך שכשמפעל אחד נסגר, אין מפעל אחר שיכול לגבות אותו", אמר פורסט צ'ן, אנליסט בתחום מטרנדפורס. מוראטה, החברה היפנית המייצרת MLCC בונה מפעל בתאילנד במטרה להפחית תלות בסין. אך החברה החלה גם לייצר מוצרים מסוימים במפעל שלה בעיר וושי במזרח סין, זאת לאחר שהמגפה הובילה לסגירת מפעל ביפן שייצר אותם באופן בלעדי.
"כולם מנסים לייצר ספקים נוספים בסין. זה כולל מציאת מקורות חלופיים לרכישת רכיבים וזיהוי מפעלים קיימים שיכולים לשמש כגיבוי", אמר יועץ בתעשיית האלקטרוניקה. אך הצעדים הללו עדיין לא מספיקים. "לוקח בין שלוש לחמש שנים להשיג את הגיוון הגיאוגרפי הנדרש", הוסיף צ'ן.