סגור

דור ה־Z, הודו וברזיל יזניקו את השופינג ברשתות החברתיות

הטרנד שנולד בסין יתפוס תאוצה בהובלת תת־היבשת. בגדים הם הפריט המוביל ברכישות בפלטפורמות החברתיות ואחריהם מכשירי חשמל ואביזרים לבית. השינוי בהרגלי הצריכה ייטיב עם סוחרים קטנים: 60% ממשתתפי סקר ציינו אותם כמועדפים

שוק הקניות המקוונות הפועל ברשתות החברתיות יצמח בשיעור של פי שניים וחצי, מ־492 מיליארד דולר ב־2021 ל־1.2 טריליון דולר עד 2025. כך לפי דו"ח חדש שפרסמה השבוע חברת הייעוץ Accenture.

מדובר בקצב צמיחה מהיר פי שלושה לעומת הקניות המקוונות המסורתיות, מציין הדו"ח, כאשר עד 2025, הקניות המקוונות ברשתות החברתיות צפויות להוות 17% מכלל ההוצאות ברשת, לעומת 10% כיום.

3 צפייה בגלריה
דור ה-Z קניות שופינג
דור ה-Z קניות שופינג
שופינג און ליין
(צילום: גטי)

מסחר ברשתות חברתיות מתייחס לעסקאות המתבצעות באופן בלעדי בפלטפורמה החברתית, ואינו כולל הקלקות דרך מודעות שמעבירות את המשתמש לאתר של מותג מסוים. הטרנד הזה מתעצם בהובלת דור ה־Z ובני דור המילניום, הצפויים להוות 62% מכלל ההוצאות עד 2025.
מזון טרי בעיקר בסין
הדו"ח, שכותרתו 'מדוע צפויות הקניות למהפכה חברתית', התבסס על סקר מקוון שנערך בקרב 10,053 משתמשי רשתות חברתיות בסין, הודו, ברזיל, ארה"ב ובריטניה, מ־12 באוגוסט עד 3 בספטמבר 2021. בנוסף נערכו ראיונות עומק עם צרכנים וסוחרים מחמשת השווקים הללו, במאי וביוני.
הדו"ח מציין כי למרות שסין תמשיך להיות השוק המתקדם ביותר, הן מבחינת גודל והן מבחינת בשלות, הרי שהצמיחה המהירה ביותר תתרחש בשווקים מתפתחים כמו הודו וברזיל. "בשווקים הללו, הקניות ברשתות החברתיות הן בעלות פוטנציאל לבצע זינוק אדיר, כאשר מודלים עסקיים חדשים יאפשרו השתתפות רחבה יותר בקניות הדיגיטליות ברחבי הקשת החברתית", כתבו מחברי הדו"ח.

3 צפייה בגלריה
Facebook Shopping קניות בפיסבוק
Facebook Shopping קניות בפיסבוק
קניות בפייסבוק
(צילום: שאטרסטוק)

שוק הרשתות החברתיות בהודו צפוי לצמוח בקצב שנתי מצרפי של 59% ל־17 מיליארד דולר בשוי סחורות עד 2025. השוק הברזילאי יצמח ב־30% ל־5 מיליארד דולר. לעומת זאת, קצב הצמיחה בשוק הסיני יעמוד על 26%, ליותר מטריליון דולרים, בעוד השוק האמריקאי יצמח ב־25% לכ־100 מיליארד דולר, פחות מעשירית גודלו של השוק הסיני.
הצרכנים ברשתות החברתיות ירכשו בעיקר פריטי ביגוד, שיעמדו על 18% מכלל הקניות. הבאים בדירוג הם מכשירי חשמל ופריטי עיצוב לבית, כאשר מזון טרי וחטיפים יהוו גם כן נתח משמעותי, עם 13% מנתח השוק, אף כי רוב הקטגוריה הזו תתרכז בסין.
לפי תחזיות מחברי הדו"ח, מוצרי יופי וטיפוח, למרות שיהיו אחראיים לנתח קטן מכלל הקניות ברשתות החברתיות, צפויים להגיע ללמעלה מ־40% מכלל ההוצאות בקטגוריה הזו בשווקים המרכזיים.
סין, כאמור, תמשיך להוביל, כאשר שמונה מתוך 10 משתמשי הרשתות החברתיות במדינת הענק משתמשים בקניות המקוונות בפלטפורמות הללו בכל הקטגוריות המפורטות. לעומת זאת, בבריטניה ובארה"ב, עיקר הקניות מתבצעות עדיין בפלטפורמות המקוונות המסורתיות.
הצעירים אוהבים סטרימינג
בעוד הצרכנים בסין, הודו וברזיל מעוניינים יותר בפיצ'רים המסייעים להם לגלות אופציות רכישה עתידיות, הצרכנים בבריטניה ובארה"ב מייחסים חשיבות רבה יותר לעניין המחירים וההנחות.
הדו"ח מביא בשורה לסוחרים עצמאיים, כאשר לפי הנתונים שנאספו, כמעט 60% מהצרכנים ברשתות החברתיות צפויים יותר לרכוש מעסקים קטנים כשהם מבצעים את הקניות שלהם בפלטפורמות הללו. 44% אמרו כי הם צפויים יותר לרכוש מותג שלא נתקלו בו בעבר.

3 צפייה בגלריה
מרכז קניות ב בייג'ינג
מרכז קניות ב בייג'ינג
מרכז קניות בבייג'ינג. אמון הוא המכשול המרכזי במעבר לקניות ברשתות החברתיות
(צילום: EPA)

המכשול העיקרי העומד בפני ביצוע רכישות ברשתות החברתיות הוא עניין האמון, כלומר, האם הרוכשים יקבלו זיכוי במקרה הצורך. תופעה זו, מציינים המחברים, אפיינה גם את תחילת עידן הקניות המקוונות המסורתיות. סוגיית האמון מקבלת משנה חשיבות בקרב קבוצות הגיל המבוגרות יותר, המדגישות את בטיחות הרכישה ומידת ההיכרות עם המותגים, לעומת הצרכנים הצעירים יותר שנמשכים לסטרימינג חי ונוטים להאמין לביקורות של הרוכשים המצלמים את הסרטונים.