סגור

גוברים הסיכויים ששיכון ובינוי, אגד ו-CRCC הסינית ייפסלו ממכרזי הקו הירוק והסגול

הסיבה לפסילה המסתמנת מהשתתפות החברות המאוגדות בשם אורבניקס היא "אי-היתכנות כלכלית" של ההצעה, שלפי גורמים בנת"ע הוגדרה כזולה באופן בלתי סביר. זאת בשל שימוע שערכה נת"ע, שלאחריו הוגשה לוועדת המכרזים חוו"ד של מומחים בינלאומיים

בשבוע הבא תקיים ועדת המכרזים של נת"ע דיון בנושא מועמדותה של קבוצת "אורבניקס" המורכבת משיתוף הפעולה של שיכון ובינוי, אגד ו-CRCC הסינית.
אם לא יהיו הפתעות חריגות, הוועדה צפויה לקבל בדיון החלטה סופית בנוגע להשתתפות אורבניקס במכרז – ומסתמן שההחלטה הזו תהיה פסילת הקבוצה מהמכרז. הסיבה לפסילה המסתמנת היא "אי-היתכנות כלכלית" של ההצעה, שלפי גורמים בנת"ע הוגדרה כזולה באופן בלתי סביר.


לפני כשבוע וחצי קיימה נת"ע שימוע לקבוצת אורבניקס ובמסגרתו הציגו נציגי הקבוצה את הצעתם והסבירו את המודל הכלכלי שלה ואת היתכנותו. במהלך השימוע הוצגו חוות דעת של מומחים בינלאומיים והתחייבות מצד בנק לאומי שבדק את התמחור ומתכוון לעמוד מאחורי מימון הצעתם.

2 צפייה בגלריה
הקו הסגול ברמת גן הרכבת הקלה
הקו הסגול ברמת גן הרכבת הקלה
הקו הסגול ברמת גן של הרכבת הקלה
(באדיבות נת"ע)

לאחר השימוע, וועדת המכרזים של נת"ע שלחה את הטענות, החומרים והנתונים שהוצגו על ידי אורבניקס לחברות פרטיות מייעצות שיבחנו שוב את הצעת החברה בהתאם למה שהוצג בשימוע. גורמים המעורים במכרז ושוחחו עם "כלכליסט" טוענים כי החברות השונות בדקו את הטענות והנתונים שהועלו על ידי אורבניקס, והגישו חוות דעת מעודכנות לוועדת המכרזים.
לפי אותם גורמים, הנתונים שהוצגו בשימוע לא שינו באופן משמעותי את חוות הדעת המקוריות שקבעו כי ההצעה בעייתית וצריכה להיפסל - "בגדול כולם החזירו תשובה שהשינויים מהחוות דעת המקצועית המקורית הם ממש ממש מינורים" אמרו ל"כלכליסט". לפיכך, הסיכוי שחוות הדעת של וועדת המכרזים של נת"ע תשתנה נמוכים מאוד, ומכאן הדרך לפסילת קבוצת אורבניקס סלולה.
"נת"ע צריכים להסביר את עצמם"
גורמים בקבוצת אורבניקס אמרו ל"כלכליסט" כי אם נת"ע תחליט לפסול את הצעתם הם מתכוונים לפנות לבית המשפט. לדברי גורם בקבוצה נת"ע הם אלו שצריכים להסביר את עצמם ולא להפך, וכי אם הם פוסלים אותם בגלל השותפות עם הסינים אז הם יאלצו לפצות את הקבוצה כי תנאי זה לא הוצג מלכתחילה.
בחודשים האחרונים התפרסמו מספר ידיעות ב"כלכליסט" על כך שנת"ע מעוניינת לפסול את הצעת אורבניקס בעקבות מחירה הנמוך. כמו כן, דווח כי ממשל ביידן לוחץ על ממשלת ישראל לא לאשר את השתתפות CRCC הסינית במכרז. חברת CRCC הוכנסה לפני מספר חודשים ל"צו איסור ההשקעה" של הנשיא ביידן.

2 צפייה בגלריה
רכבת קלה הקו הירוק נט"ע 1
רכבת קלה הקו הירוק נט"ע 1
הדמיה של הקו הירוק
(הדמיה: נט"ע)

למכרזי הקו הירוק והסגול ניגשו חמש קבוצות, כאשר שלוש מתוכן כוללות חברות סיניות. הרשימה כוללת את CAF הספרדית בשיתוף שפיר; CRRC ו־CRCC הסיניות עם שיכון ובינוי ואגד; אלסטום בשיתוף אלקטרה ודן; CREC הסינית בשיתוף בומברדייה הקנדית, אקסלנס, קרן נוי והפניקס; וצ'יינה הארבור, מנרב, אלייד וכלל.
הזוכות במכרז הקו הירוק והסגול אחראיות בין היתר על הקמה ותחזוקה של מערכות החשמל, האיתות ואספקת הקרונות. עלות המכרז נאמדת בכ־30 מיליארד שקל. הקו הירוק והסגול צפויים להתחבר לקו האדום (פ"ת־ת"א־בת ים) שלפי הצהרות נת"י ייפתח לפעילות מלאה בנובמבר 2022.