סגור

גלגל חמישי
שאלה של עיתוי: למה שווי השימוש של רכב ידידותי לסביבה צפוי להתייקר?

לא משנה כיצד נהפוך את מתווה הטבות שווי השימוש החדש שפרסמה רשות המסים, על הרכבים הצמודים הידידותיים לסביבה: היברידי, פלאג אין היברידי או חשמלי: בכל מקרה נגלה שמי שיבחר בשנה הבאה ברכב כזה יחטוף הרבה יותר מקל - ויקבל הרבה פחות גזר

לתשומת לב מחזיקי הרכב הצמוד: שווי השימוש שלכם עומד להתייקר, ואין הרבה שתוכלו לעשות בנדון - לאחר שבשבוע שעבר רשות המסים פרסמה עדכון של סכומי הפחתת שווי השימוש לרכב צמוד.
כיצד עובדת השיטה של הפחתת שווי השימוש לרכב צמוד? העיקרון מאוד פשוט: כל מי שמקבל בישראל מכונית צמודה בליסינג או מהמעסיק, נדרש לשלם עליה שווי שימוש חודשי. שווי השימוש הוא סכום אשר מגלם את ההטבה שגלומה בשימוש ברכב בשעות הפנאי. גובה ההטבה בשווי השימוש מחושב לפי 2.48% מערך הרכב, והסכום הזה מצטרף לברוטו. כלומר אם פלוני מחזיק מכונית ליסינג שמחיר המחירון שלה הוא 100 אלף שקל, ומרוויח 20 אלף שקל בחודש, אזי לשכר הברוטו של פלוני יתווסף סכום של 2,480 שקל. כלומר, מדובר בכסף קטן כאשר אנחנו מגיעים לנטו.
עד כאן הכול טוב, אבל למדינת ישראל יש כוונות טובות: היא רוצה שמי שבוחר במכונית ידידותית לסביבה ישלם פחות. לכן, מדינת ישראל מעניקה הטבות על שווי השימוש לרכב צמוד וידידותי לסביבה, כלומר היברידי, פלאג אין היברידי או חשמלי. וככה זה עובד: מי שמחזיק מכונית היברידית מקבל 500 שקל הטבת שווי שימוש (אם נשוב לרגע לאותו פלוני עם המכונית ששווה 100 אלף שקל, אזי הסכום שייצטרף לשכר הברוטו שלו לא יהיה 2,480 שקל, אלא 1,980 שקל); אם מדובר ברכב חשמלי או פלאג אין הייבריד, אזי מדובר בהטבה יפה של אלף שקל.
עד כאן הכול טוב ויפה. אבל, כפי שנחשף בכלכליסט לפני חצי שנה, ברשות המיסים החלו כבר בבדיקה של נושא הטבות שווי השימוש לרכבים הירוקים האלה. מחיקה של הטבות שווי השימוש למחזיקי המכוניות ההיברידיות או המכוניות החשמליות היא נושא נפיץ מאוד, ולכן ברשות המיסים מציעים מתווה מרוכך ואפילו טוב יותר לחלק מן המשתתפים: מי שמחזיק רכב חשמלי הולך ליהנות: במקום מ-1,000 שקל הטבה, מ-1,200 שקל. לכאורה יתרון יפה לטובת החשמליות, בעוד שמי שבוחר בהייבריד או פלאג אין הייבריד יפגע בסכום של 100 שקל: כלומר, ההטבה על ההיברידיות תופחת מ-500 שקל ל-400 שקל, וזו על הפלאג אין הייבריד תופחת מ-1,000 שקל ל-900 שקל.
2 צפייה בגלריה
פקק תנועה ב כביש איילון תל אביב עומסי תנועה
פקק תנועה ב כביש איילון תל אביב עומסי תנועה
פקק באיילון
(צילום: טל שחר)
על פניו יש בסידור הזה היגיון: המדינה רוצה שמחזיקי הרכב הצמוד יעברו לחשמלי. אבל בפועל זה לא מדויק, לא ברמת הסכום ולא ברמת היישום. קודם כל נתייחס לסכומים עצמם: מדובר בסכומים מינוריים. מי שבוחר במכונית צמודה היברידית לא בוחר במכונית שעולה 100 אלף שקל, אלא יותר בכיוון של 150 אלף שקל וצפונה. מי שבוחר במכונית פלאג אין הייבריד בוחר במכונית שמחירה הוא 160 אלף שקל וצפונה. כלומר, אנו לא מדברים על מי שמרוויחים שכר מינימום, אלא יותר ברמות של 20 אלף שקל ברוטו ומעלה מעלה מעלה. האם הפסד של 100 שקל בברוטו של מי שמרוויח 25 אלף שקל בחודש ישכנעו לעזוב את המכונית ההיברידית? התשובה היא לא. זה לא ישכנע. אבל לפחות לא מדובר כאן בביטול של ההטבה, ביטול כזה היה מורגש בסקטור העסקי היטב ומייצתר התמרמרות לא רצויה בקרב מגזר ההייטק. וזו בעיה שרשות המיסים לא יכולה להרשות לעצמה בימינו.
אותו סיפור עם רכבי פלאג אין הייבריד: גם כאן נחשף בכלכליסט שהם היו על הכוונת של רשות המיסים, שיודעת היטב שחלק ממחזיקי מכוניות אלה לא באמת נוסעים בכוחו של חשמל, אין להם עמדת טעינה בבית והם לא זוחלים מהרצליה לתל אביב בלי לפלוט זיהום, הם רק נהנים מההטבה. ועם זאת, ברשות המיסים בחרו לגרוע למחזיקי מכוניות פלאג אין הייבריד 100 שקל מגובה ההטבה, בדיוק כמו בהיברידיות.
אבל מדוע ברשות המיסים בכל זאת בוחרים לצמצם את הטבת שווי השימוש דווקא של המכוניות האלה? מדוע לא להעלות למשל את גובה שווי השימוש של מי שבוחר ברכב כביש שטח גדול ומזהם בליסינג? התשובה טמונה לא ברשות המיסים, אלא דווקא ביבואני הרכב ובמה שיש להם לספק לצרכנים. גם כאן, אגב, מדובר במניפולציה מלמעלה, ואחת חכמה במיוחד. וכך היא עובדת: בינואר הקרוב מס הקנייה על המכוניות ההיברידיות יעלה מ-50% ל-83% (מהם ינוכו סכומים של עד 17 אלף שקל כמו כל מכונית רגילה). במכוניות פלאג אין הייבריד המס יעלה מ-30% ל-40%. האפקט של המהלך הזה מורגש כבר בימים אלה: יבואני הרכב שיכולים, מעמיסים מכוניות פלאג אין הייבריד ומכוניות הייבריד על אוניות ואלה ממהרות לישראל כדי לפרוק את המכוניות על קרקע ישראלית עד ה-30 בדצמבר. המכוניות ישוחררו ממכס ויטפטפו לשוק במהלך חודשיה הראשונים של שנת 2022. כך יבואני הרכב יהנו משחרור ממכס בשער דולר נמוך, ובמס קנייה נמוך של 50% על המכוניות ההיברידיות ו-30% על מכוניות הפלאג אין הייבריד. לכאורה – מצב ביש: המדינה מפסידה כאן, כמו בכל שנה, מאות מיליוני שקלים במסים.
2 צפייה בגלריה
רכב חשמלי
רכב חשמלי
רכב חשמלי בטעינה
(רונן טופלברג)
אבל, הפעם למדינה יש טריק: את מס הקנייה המוגדל המדינה תפסיד, אבל המכוניות ההיברידיות ומכוניות הפלאג אין ההיברידיות ימסרו ללקוחות בינואר, כלומר אחרי שההטבה המופחתת בשווי השימוש תיכנס לתוקף. הבנתם נכון: מדינת ישראל יצרה מצב בו חודש וחצי לפני שהמכוניות ההיברידיות והפלאג אין היברידיות ימסרו ללקוחות, שווי השימוש עליהן יעלה. והוא יעלה "בקטנה": מחזיקי הרכב הצמוד בקושי ירגישו - קופת המדינה דווקא תרגיש.
אבל רגע. בנקודה זו יש לשאול: מה עם המכוניות החשמליות? כאן ישראל דווקא נותנת גזר לצד המקל: 200 שקל הטבת שווי שימוש. נכון, יש כאן הטבת שווי שימוש, ובמקרה זה גם היא מינורית בסכום הנטו, אבל על עובדה אחת לא דיברנו: ברשות המיסים בודקים הטלת מס נסועה על המכוניות החשמליות. כלומר, מי שיקבל הטבה של 200 שקל ברוטו בשווי השימוש (כלומר 100 שקל ומטה בנטו) עלול למצוא עצמו לפתע מתמודד עם בעיה אחרת: מס נסועה, תשלום על כל קילומטר שהחשמלית תיסע - שכנראה יפול על המעסיק (ואז על העובד). למרבה האירוניה, דווקא מי שבוחר במכונית היברידית שלוגמת דלק לא יצטרך לסבול מהבעיה הזאת. כך שלא משנה כיצד אנו הופכים את מתווה הטבות שווי השימוש החדשות על הרכבים הצמודים הידידותיים לסביבה: היברידי, פלאג אין היברידי או חשמלי – אנו מגלים שבעצם מי שיבחר בשנה הבאה במכונית ידידותית לסביבה יחטוף הרבה יותר מקל - ויקבל הרבה פחות גזר.