סגור

קוויק חזרה להפסיד: חגי תשרי הובילו לירידה של 30% במכירות

קמעונאית האונליין חתמה את הרבעון השלישי עם הפסד נקי של 8.1 מיליון שקל, בדומה לרבעון השלישי אשתקד; קוויק, שמספקת משלוחים של מוצרי מזון אותם היא מלקטת מהסופרמרקטים, עברה לרשום רווח גולמי ברבעון הרביעי אשתקד וברבעון הראשון השנה, אך רווחיות זו נשחקה ברבעונים השני והשלישי, גם כתוצאה ממצוקת כח אדם

קמעונאית האונליין קוויק הולכת אחורה. החברה, שכבר עברה לרווח גולמי, חזרה לרשום הפסדים, כאשר עיתוי חגי תשרי הוביל לירידה של 30% במכירותיה בחודש ספטמבר וגרם לכך שהעלייה במכירות ברבעון השלישי עמדה על שיעור נמוך של 16.3% ביחס לצמיחה שהציגה עד כה, ושהסתכמה ב-9 החודשים הראשונים של השנה ב-43%. את הרבעון חתמה קוויק עם הפסד נקי של 8.1 מיליון שקל, בדומה לרבעון השלישי אשתקד.
במרץ האחרון השלימה קוויק גיוס של 88 מיליון שקל, לפי שווי חברה של 300 מיליון שקל. מדובר היה בסכום נמוך לעומת כוונתה לגייס 100 מיליון שקל, זאת אחרי שנסוגה מכוונתה המקורית להנפיק את החברה לפי שווי 400-500 מיליון שקל. אלא שמאז שהחלה להסחר, צנחה מניית החברה ב-69.6% והיא נסחרת לפי שווי חברה של 91 מיליון שקל.
קוויק, שבשליטת קוקה־קולה ישראל (16.2%), סופר־פארם ויוניון של ג'ורג' חורש (14.86% כל אחת) היא קמעונאית הפועלת בשוק המזון באונליין ומבטיחה ללקוחותיה משלוחים מהירים של מצרכי מזון שאותם היא מלקטת מסופרמרקטים שונים בארץ. בחברה הסבירו את הירידה במכירות ספטמבר, המוערכת ב-30% ביחס לחודש ממוצע, בכך שהפעילות מבוססת ההזמנות אונליין שלה רגישה למספר ימי האספקה יותר מזו של קמעונאים בעלי חנויות פיזיות, בשל חוסר יכולת שירות האונליין לקלוט כמות לקוחות גדולה בזמן נתון כמו רצפת המכירה הפיזית.
2 צפייה בגלריה
שירות משלוחים של קוויק
שירות משלוחים של קוויק
שירות המשלוחים של קוויק
(צילום: יח"צ)
העלייה במכירות שהוצגה כתוצאה מצמיחה במכירות חנויות זהות ומפתיחת חנויות חדשות, צמצמה את ההפסד הגולמי ל-112 אלף שקל, לעומת 1.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. יחד עם זאת, מדובר בהרעה בתוצאות, שכן ברבעון הרביעי אשתקד וברבעון הראשון השנה עברה החברה לראשונה לרווח גולמי ורווחיות זאת נשחקה ברבעונים השני והשלישי, כתוצאה ממצוקת כח אדם עימה מתמודדת החברה, שנאלצה להגדיל משמעותית את הוצאותיה בתחום. ההפסד הגולמי בתוספת זינוק של 43% בהוצאות הנהלה, שהסתכמו ב-4.3 מיליון שקל כתוצאה מעלייה בהוצאות שכר בעקבות תשלומים מבוססי מניות, הכבידו על שורת הרווח התפעולי. החברה התקשתה למגר את ההפסד התפעולי, שהסתכם ב-8.1 מיליון שקל, בדומה לתקופה המקבילה אשתקד.
קוויק פועלת על בסיס שיתוף פעולה עם קמעונאים בעלי חנויות פיזיות, המשמשים עבורה כמחסנים קדמיים. בשלב זה פועלת החברה באמצעות 29 חנויות, מבאר שבע ועד קריית שמונה. 9 מהחנויות מתופעלות באמצעות הקמעונאים עצמם, אשר מספקים לחברה שירותי ליקוט ואריזה על בסיס טכנולוגיה שהחברה מספקת, ויתר נקודות האספקה מתופעלות באמצעות החברה עצמה, באמצעות מערך תפעול עצמאי הכולל מערך ליקוט, אריזה ושילוח.
החברה סימנה את המגזר החרדי כמנוע צמיחה וחתמה על הסכם לשיתוף פעולה עם חברת הדרן, שעוסקת בפיתוח ושיווק מערכות הגנה וסינון למכשירים חכמים כשרים, ומפעילה מערכות תוכן דיגיטלי לכלל המגזר החרדי. לאחר פיתוח תשתית טכנולוגית, מסחרית ושיווקית מתאימה, וכן פיילוט קצר שערכה החברה במספר מוקדי פעילות, השיקה החודש קוויק מענה למגזר החרדי ב-19 חנויות מתוך ה-29 הקיימות, ותאפשר לכל לקוח לרכוש באתר מוצרי מהדרין בעלי כשרויות מתאימות גם לקהל החרדי. 3 חנויות צפויות להחזיק מגוון מהדרין מורחב ומחלקת פירות, ירקות ובשר בכשרות גבוהה, ושאר החנויות ימכרו מוצרים בהיתר מכירה. כמו-כן, החברה מאפשרת סינון של קטלוג המוצרים עבור לקוח שייבחר לקנות מהדרין, כך שיוצגו בפניו רק מוצרים מאושרים מהדרין, ובכך מאפשרת החברה להגבר על חשש מקניית מוצרים שאינם בכשרות גבוהה.
2 צפייה בגלריה
ליקוט קוויק בסניף ויקטורי בתל אביב
ליקוט קוויק בסניף ויקטורי בתל אביב
ליקוט של קוויק בסניף ויקטורי בתל אביב
(צילום: ליאור באקאלו)
מדובר בהזדמנות לצמיחה, שכן על פי נתוני סטורנקסט שנחשפו בכלכליסט, ב-9 החודשים הראשונים של השנה צמחו המכירות במגזר החרדי ב- 2.1%, לעומת ירידה של 3.1% בחנויות שפונות למגזר הכללי.
מתחילת השנה פתחה קוויק 9 חנויות חדשות בפתח תקוה, חולון, באר שבע, כוכב יאיר, יבנה, עפולה, בית״ר עילית, מגדל העמק וקריית שמונה. פתיחת החנויות שהגדילה את פריסתה הגיאוגרפית ואת יכולותיה התפעוליות של החברה בערים קיימות, נרשמה במקביל לסגירת 6 נקודות אספקה אחרות בחולון, ירושלים, תנובות, מודיעין, ראש פינה והר חומה, בשל חוסר כדאיותן הכלכלית. בכוונת החברה לפתוח בשני הרבעונים הקרובים ארבע חנויות נוספות. בנוסף, כפי שנחשף בכלכליסט החברה נערכת להרחיב בשנה הבאה את פעילותה ולהציע ללקוחותיה לבצע הזמנה מאוחדת של מגוון מוצרי פרימיום כמו יין ואלכוהול, פירות וירקות, בשר, דגים, מוצרי פארם ועוד, באמצעות שיתופי פעולה עם רשתות וספקים מתמחים, עימם היא מנהלת בימים אלו מו"מ.