סגור

בלעדי
אגד ושיכון ובינוי: לפסול את שפיר ממכרז הרכבת הקלה בירושלים

החברות, המתמודדות יחד, דורשות מהחשכ"ל לפסול את התמודדות שפיר הנדסה במכרז על הקו הכחול לאחר שנקבע כי היא "גוף ריכוזי" אך הותר לה להשתתף במכרז

אגד ושיכון ובינוי דורשות לפסול את התמודדות שפיר הנדסה במכרז על הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים. כך עולה ממכתב ששלחו השתיים בשבוע שעבר ליובל רז, סגן בכיר לחשב הכללי באוצר ומנהל חטיבת תשתיות ופרויקטים. לפי החברות, אם לא תתקבל תשובה חיובית עד מחר הן יעתרו על כך לבית המשפט.


דרישת אגד ושיכון ובינוי נולדה בעקבות ההכרזה על שפיר כגוף ריכוזי במרץ השנה על ידי הוועדה לצמצום הריכוזיות. הקבוצה נכנסה לרשימה מפני שהיא מחזיקה למעלה מ־10 זכויות בתחומי תשתית חיוניים במשק, ואלו כוללים: חיפושי נפט וגז טבעי, פצלי שמן, חציבת חצץ, גיר, דולומיט ואגרגט, חלוקת גז טבעי, הקמת מסילות ברזל וסלילת כבישים. למרות ששפיר הוגדרה כגוף ריכוזי, לפני כחודש החליטה הוועדה לצמצום ריכוזיות ששפיר (כמו גם אלקטרה, הפניקס ואלייד) תוכל להשתתף במכרז הקו הכחול. ועדת הריכוזיות סברה כי אם שפיר, אלקטרה או הפניקס יזכו במכרז, הדבר צפוי להגדיל את הריכוזיות במשק, אך פסילתן עלולה להביא ל"פגיעה משמעותית ברווחת הצרכנים". הוועדה טענה כי לשפיר יש ניסיון ממוקד בתחום הרכבות הקלות בירושלים, והשתתפותה במכרז צפויה "לשפר את התחרות במכרז".
במכתב ששלחו שיכון ובינוי ואגד לרז נטען כי שפיר הינה ריכוזית במיוחד בכל הקשור לרכבות קלות בירושלים, מפני שיחד עם חברת CAF הספרדית היא מקימה את הקו הירוק של הרכבת הקלה בבירה ומפעילה ומאריכה את הקו האדום הפעיל. שיכון ובינוי ואגד מדגישות גם שלשפיר יש "קשרים רבים אצל מקבלי החלטות בעיריית ירושלים ובמשרד התחבורה", וכי החברה מפעילה מחצבות רבות באזור ירושלים – שהחברות המתמודדות יהיו תלויות בהן אם יזכו במכרז.


1 צפייה בגלריה
רכבת חשמלית הקו האדום ב ירושלים
רכבת חשמלית הקו האדום ב ירושלים
הקו האדום בירושלים ששפיר הנדסה כבר מפעילה יחד עם CAF הספרדית
(צילום: שלו שלום)

אגד ושיכון ובינוי דורשות מוועדת המכרזים לדחות את המלצת הוועדה לצמצום הריכוזיות עד מחר, ואם לא יעשו זאת אז החברות יפנו לבית המשפט. הפנייה לרז נעשתה באמצעות משרד עורכי הדין הרצוג פוקס נאמן, והוא מלווה בחוות דעת מקצועיות של דרור שטרום שכיהן כממונה על ההגבלים העסקיים ועומד כיום בראש המכון הישראלי לתכנון כלכלי ומרב בארי, לשעבר המשנה לממונה על ההגבלים העסקיים וכלכלנית ראשית ברשות ההגבלים. בחוות הדעת של שטרום מצוין כי זכייה של שפיר במכרז הקו הכחול תהיה "פיגוע ריכוזיות".
שיכון ובינוי הוגדרה בעצמה כגוף ריכוזי עד 2018 כשהיתה בשליטת שרי אריסון שהחזיקה גם במניות בנק הפועלים. לאחר שאריסון מכרה את החברה לנתי סיידוף, רשות ההגבלים העסקיים החליטה להחריגה מרשימת הגופים הריכוזיים. שיכון ובינוי מתמודדת בימים אלו במכרז לרכישת אגד. כמו כן, אגד צפויה להפעיל בעוד כשנה את הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן.
הקו הכחול צפוי לכלול מסילות באורך 31 ק"מ, והוא נמתח בין שכונות גילה ותלפיות בדרום העיר עד לשכונות הצפוניות רמת אשכול ורמות. עלות הפרויקט היא כ־10 מיליארד שקל. מועד ההשקה המשוער הוא סוף 2027 או במהלך 2028. שלוש המתמודדות האחרות במכרז זה הן אלסטום, אלקטרה, מנרב ואלייד; דן, JSC Transmashholding LLC Northern Capital Tram, ולפידות; ג'נריישן קפיטל והפניקס.
משותפות CAF, שפיר ונוי נמסר כי "החלטת ועדת הריכוזיות בדבר אישור השתתפות הקבוצה במכרז מדברת בעד עצמה. יצוין כי 3 מתוך 5 הקבוצות המתמודדות מוכרזות כגורם ריכוזי, ובהתאם קבעה הוועדה כי ראוי לאפשר לכלל הגורמים להתמודד על מנת שלא לפגוע ברווחת הציבור". מהאוצר נמסר: "בהתאם למנגנוני המכרז, לאחר שלב המיון המוקדם פנתה ועדת המכרזים לוועדת הריכוזיות שמסרה את המלצתה, והחלטת הוועדה תואמת את ההמלצה. פניית שיכון ובינוי ואגד הגיעה לוועדת המכרזים לפני כמה ימים. ועדת המכרזים תגיב בהתאם למנגנונים המוגדרים במסמכי המכרז.