סגור

ניתוח
מלחמה בפקקים? לא בטוח. הכנסות ממסים? בוודאות

אגרת הגודש תנסה לאלץ את הישראלים לעבור לתחבורה ציבורית במרכז. החשש: לא תצליח להפחית את עומסי התנועה ותהפוך למס נוסף

עיקרי הרפורמה: לפי התוכנית יחולק גוש דן לשלוש טבעות (פנימית, תיכונה וחיצונית) שישמשו כאזורי תשלום שונים. שיעורי התשלום ייקבעו ביחס לחצייה של כל טבעת, כאשר התשלום יושפע משעות העומס. התשלום המקסימלי ליום לרכב פרטי יעמוד על 37.5 שקל.
בנסיעה לעבר הטבעת הפנימית בין השעות 10:00-6:30 ייגבה תשלום של 5 שקלים על נסיעה לטבעת החיצונית, 10 שקלים לטבעת התיכונה ו־10 שקלים נוספים לטבעת הפנימית. בנסיעה לכל כיוון בין השעות 19:00-15:00 ייגבה תשלום של 2.5 שקלים על נסיעה בטבעת החיצונית, 5 שקלים לטבעת התיכונה ו־5 שקלים נוספים לטבעת הפנימית.
לדוגמה, רכב שייסע מירושלים למרכז תל אביב בשעות הבוקר ישלם כ־25 שקל על מעבר בכל אחת מן הטבעות. המחירים צפויים להשתנות עם שינויים בדפוסי העומס.
1 צפייה בגלריה
אינפו נכנסת? שילמת
אינפו נכנסת? שילמת
עומס באיילון. אגרות הגודש רק יעבירו את שעות הפקקים
(צילום: אוראל כהן)
תשלומי אגרות הגודש לא יוטלו על רכבים דו־גלגליים, אוטובוסים, רכבי חירום, נהגים בעלי תו נכה, מוניות נגישות, רכבי גרר ומוניות שירות. משאיות מעל 12 טונות ישלמו תשלום כפול ולא תהיה להן מגבלת חיוב. ברגע האחרון הוחלט כי מוניות ספיישל ישלמו רק 50% מסכום המס שיגולגל על הנוסע, אך לא תחול עליהן תקרת חיוב יומית. שר האוצר יהיה רשאי בעתיד לתת הנחה או פטור מתשלום גם על רכבים פרטיים בעלי תפוסה מלאה, אבל הנחה זו תהיה כפופה ליכולת הטכנולוגית שתוכל לוודא את כמות הנוסעים ברכב. הרפורמה תיכנס לתוקף ב־1 במרץ 2025, לאחר סיום כהונתה של הממשלה הנוכחית.
המשמעות: הרפורמה תשפיע באופן ישיר על כל מי שמתנייד ברכב פרטי בגוש דן, בין שהוא גר שם ובין שעובד שם. השאיפה של משרדי האוצר והתחבורה היא שיותר אזרחים יעברו להשתמש בתחבורה ציבורית בעקבות המס, ושהמהלך יכניס מעל מיליארד שקל בשנה ממסים למדינה. כדי להקל על תושבי גוש דן, הוחלט כי יוסדר מצב שבמסגרתו אדם שיצא ונכנס מאותו אזור בטווח של עד חצי שעה, לא יחויב במס, וזאת על מנת לאפשר לתושבי אזור הגודש חופש תנועה לשם צורכי חיים בסיסיים.
כבר ב־2008, בתקופת ממשלת אולמרט, התקבלה החלטת ממשלה שביקשה לבחון הטלה של מס אגרות גודש. הרפורמה הוקפאה עם כינונה של ממשלת נתניהו ב־2009 ועם כניסת ישראל כץ שהתנגד לתוכנית לתפקיד שר התחבורה, תפקיד שבו כיהן כעשור. עם כניסתו של בצלאל סמוטריץ' לתפקיד שר התחבורה ב־2019 הרפורמה חזרה להיות אופציה ריאלית, אך רק עם כינון הממשלה הנוכחית הוחלט להכניס את התוכנית לחוק ההסדרים. שרת התחבורה מרב מיכאלי לא רצתה שתוכנית זו תיכנס לחוק ההסדרים, וההחלטה לקדם אותה התקבלה רק לאחר שבאגף התקציבים התעקשו עליה כחלק מהמו"מ לקראת חוק ההסדרים והתקציב.
הכשל: נקודת הכשל העיקרית תהיה אם המהלך לא יצליח להוריד את עומסי התנועה בגוש דן, ושבסופו של דבר יהיה מדובר במס ותו לא. החשש המרכזי בהקשר הזה הוא שבשלוש השנים שנשארו עד שהמהלך ייכנס לתוקף לא יתבצע שיפור מספיק משמעותי בתחבורה הציבורית באופן שיאפשר לאזרחים רבים להסתמך עליה.
כמו כן, לא נעשתה בדיקה מעמיקה מצד האוצר לגבי האפשרות כי המהלך יוביל לעליית מחירים בגוש דן עקב גלגול עלויות השילוח והנסיעה על סחורות ושירותים. כמו כן, ייתכן שבעקבות הפטור מתשלום לדו־גלגלי יעלה מספר הרוכבים והדבר יוביל לעלייה במספר תאונות הדרכים הקטלניות.
אגרות הגודש לא עושות כל הבחנה בין סוגי מכוניות. בלונדון לדוגמה יש הטבות לרכב חשמלי אבל בישראל אין כל הטבות. המשמעות היא שמי שכן יעלה על הכביש יעשה זאת ברכב חשמלי, ברכב מזהם, זה לא ממש משנה למדינת ישראל
נוסף על כך הרפורמה יוצרת איפה ואיפה, לאחר שהמעסיקים יוכלו לקבל זיכוי במס על אגרות הגודש. כלומר, כל מי שמחזיק במכונית צמודה – מכונית ליסינג או מכונית של העסק – יכול לקבל מהמעסיק הכרה במס על אגרות הגודש, בדיוק כפי שכיום המעסיקים מקבלים הכרה במס על הדלקן. ולכן עם הטלת האגרות ייווצר מצב שבו הישראלים יעברו יותר לבחור במכוניות ליסינג, כי אגרות הגודש יגולמו בשכר. בשפה פשוטה: מחזיקי רכב צמוד ישלמו מעט מאוד על אגרות הגודש.
עוד נקודה נוגעת להעברה של שעות הפקקים. כאשר התעריף היקר יותר של אגרות הגודש יסתיים, למשל ב־10 בבוקר, הפקקים פשוט "יעברו שעה". נקודה בעייתית נוספת: אגרות הגודש לא עושות כל הבחנה בין סוגי מכוניות. בלונדון לדוגמה יש הטבות לרכב חשמלי אבל בישראל אין כל הטבות. המשמעות היא שמי שכן יעלה על הכביש יעשה זאת ברכב חשמלי, ברכב מזהם, זה לא ממש משנה למדינת ישראל. אם כבר להעלות על הכביש מכוניות רבות באותה שעה ולנתב את הפקקים לשעות מסוימות, למה לא לתת לפחות עדיפות למכוניות שאינן מזהמות, או למכוניות קטנות, או למכוניות מרובות נוסעים? כל אלה מייצרים מצב שבו ניכר שאגרות הגודש מיועדות למנוע גודש, אבל בפועל רק יזיזו את הגודש על פני שעות היממה וייצרו מצב שבו הישראלים לא ינטשו את המכונית, הם רק ימצאו דרכים כיצד לשלם על הגודש פחות.