סגור

מכירות רכב חשמלי בישראל זינקו וכך גם באירופה, אבל מסיבות אחרות

מסירות של רכב חשמלי זינקו בספטמבר בבריטניה ב-49% ובצרפת ב-43%, הסיבות - מדיניות מיסוי מקלה על רכב ירוק באירופה. בישראל, למרות השפל במסירת מכוניות בספטמבר, טסלה עדיין מובילת השוק החשמלי בארץ

שלשום (ב') פורסמו נתוני מסירות מכוניות חדשות בישראל: עפ"י נתוני איגוד יבואני הרכב בספטמבר נמסרו 12,375 מכוניות חדשות, לעומת ספטמבר 2020 - 18,447 ו-17,740 מכוניות חדשות בספטמבר 2019. מדובר בשפל שלא נראה בשוק הרכב הישראלי זה מספר שנים.
נתוני המסירות החלשים מבוססים לפי יבואני הרכב על שני גורמים עיקריים: חגי ישראל ומשבר השבבים העולמי. במקביל דווחו נתוניםעל מספר שווקי ליבה אחרים באירופה. בבריטניה לדוגמה נמסרו בחודש שעבר 215,312 מכוניות חדשות, ירידה של 35% ביחס לנתוני ספטמבר 2020. מתקני המכירות והמסירות של הבריטים לא הושבתו בעקבות ראש השנה או סוכות, אלא בדומה לישראל בגלל משבר השבבים העולמי.
נתונים שמשווקים אירופיים נוספים מעידים על נפילות יוצאות דופן של מכירות ספטמבר ביחד לאשתקד: בצרפת נמסרו בספטמבר 133,835 מכוניות חדשות, ירידה של 22% נפילה לעומת ספטמבר 2020. בספרד נמסרו 59,641 מכוניות – ירידה של 16% לעומת ספטמבר אשתקד. מדינות ארופיות נוספות מדווחות על מגמה זהה: ירידה של עשרות אחוזים בהיקף מכירות רכב חדש ביחס לספטמבר 2020 בשל למחסור בשבבים.
2 צפייה בגלריה
טסלה 3
טסלה 3
טסלה 3 בישראל
(תומר הדר)
לכל מדינות אירופה ולישראל יש דבר אחד משותף: מכירות רכב חדש נקי - זינקו. ההבדלים טמונים במדיניות המיסוי, מדיניות תמריצים וגם הצלחה של מותגים ספציפיים.
שוק הרכב הבריטי מהווה דוגמה מצוינת לשוק כזה: בעוד שכאמור מכירות הרכב החדש צנחו, מכירות של רכב חשמלי עלו: לפי נתונים רשמיים של ה-SMMT (איגוד יבואני הרכב בבריטניה) מסירות רכב חשמלי זינקו בבריטניה בספטמבר ב-49% ל-32,721 מסירות. בצרפת, נתוני ה-PFA (הארגון הצרפתי האחראי על שוק הרכב) עלו ב-13% - אבל מכירות רכב חשמלי זינקו ב-43%. בהיבט זה ישראל אינה שונה, אבל כמובן שיש בשוק הישראלי עיוות: אם נבחן את היקף המסירות של רכב חשמלי השנה נגלה כי מדובר במעל 6,000 יחידות, עלייה של מאות אחוזים. מטבלת מסירות הרכב עולה שרוב המסירות, 4,707 יחידות שייך למותג אחד: טסלה. ובהתחשב בעובדה שבאירופה ניתן היה לרכוש טסלה אשתקד ובישראל לא – ובהתחשב בעובדה שבאירופה ניתן היה לרכוש אשתקד לא מעט דגמים חשמליים ובישראל לא – העלייה נראית יותר הגיונית.
2 צפייה בגלריה
רנו מורפוז רכב חשמלי
רנו מורפוז רכב חשמלי
רנו מורפוז החשמלי
(צילום: יצרן)
אבל זינוק זה במסירות של רכב חשמלי באירופה אינו מסוגל להעניק הסבר הגיוני מדוע משבר השבבים העולמי חונק את השוק האירופי בכללותו, אך לא חונק את שוק הרכב החשמלי? ההבדל טמון בסבסוד. בישראל נהוגה מדיניות של הטלת מס קניה נמוך על רכב חשמלי – 10% ביחס ל-50% עד 83% בכל הרכבים האחרים.
באירופה נהוגה מדיניות של הענקת מענקי רכישה למי שקונה מכונית חשמלית ואי הענקת מענקי רכישה למי שלא קונה חשמלית – אבל יש הבדל אחד גדול מישראל: באירופה גם על המכונית הלא חשמלית בקושי מוטל מס קניה ברוב המדינות. התמריץ הישראלי הוא לשלם מס קניה נמוך. ומעבר לכך, ליצרני הרכב הגדולים יש אינטרס לשלוח מכוניות לאירופה מכיוון שבאירופה הממשלות פועלות בשיטה של קביעת שיעור זיהום אוויר ממוצע לרכב. לכן, כאשר בוחנים את טבלת מכירות הרכב החשמלי באירופה מגלים שהמותגים האירופיים מובילים.
לפיכך, לישראל לא נותרות הקצאות. ואקום זה מותיר את שוק הרכב הישראלי בשל עבור יצרני רכב שיכולים לספק לישראל כיעד אסטרטגי לכיבוש, כלומר טסלה. ואכן, גם מבחינת מסירות הרכב המצומקות של חודש ספטמבר עולה כי 239 הטסלות שנמסרו בישראל הן אולי מספר זעום – אבל עדיין טסלה היא מובילת השוק החשמלי בישראל.