סגור

טסלה התלוננה לממשל נגד יצרני רכב מזהמים - כדי להתפרנס מהם

היצרנית דרשה להכביד את היקף הקנסות על יצרני רכב מזהמים, אבל לא גילתה שככל שהלחץ עליהם גדל - היא מרוויחה יותר מתשלומים שהם מעבירים אליה

טסלה דורשת מהממשל האמריקאי להכביד את ההגבלות על יצרני הרכב המזהמים, ויש לה סיבה טובה לכך: ככל שגדל הלחץ על היצרנים המזהמים היא מרוויחה יותר מתשלומים שהם מעבירים אליה.
לפי פרסומים בארה"ב פנתה יצרנית הרכב החשמלי לנציגי ממשל ביידן כדי להכביד את היקף הקנסות על יצרני רכב שאינם עומדים בתקנות איכות הסביבה. פנייתה של טסלה בוצעה באוגוסט האחרון ל-NHTSA האמריקאי (הסוכנות לבטיחות בכבישים).
טסלה התייחסה בפנייתה לדרישה להטלת קנסות על יצרני רכב שאינם עומדים בדרישות זיהום אוויר - דרישה שהוקפאה במהלך ממשל טראמפ שנחשב יותר "סימפטי" לדרישותיהם של יצרני הרכב.
ואולם, לפנייתה של טסלה לממשל האמריקאי יש, כאמור, סיבה טובה: טסלה לא מתפרנסת רק ממכירת מכוניות: יצרנית הרכב החשמלי מתפרנסת גם ממכירת "נקודות זכות". גם באירופה וגם בארה"ב יצרני הרכב הגדולים נדרשים לעמוד במכסת זיהום, אבל הממשל מאפשר ליצרני הרכב לאחד כוחות, כלומר שני יצרני רכב יכולים לאחד כוחות ולהצהיר בפני הרגולטורים כי הם למעשה מהווים יצרן אחד, ולכן יש לאחד את נתוני המכירות שלהם לצורך בחינת נתוני הזיהום.
1 צפייה בגלריה
רכב טסלה מודל S טסלה S
רכב טסלה מודל S טסלה S
רכב טסלה מודל S טסלה S
(צילום: טסלה )
בדרך זו היצרן המזהם משלם ליצרן הנקי, והיצרן הנקי בתמורה מעביר ליצרן המזהם את נקודות הזיכוי שלו. שיטה זו, שהיא כמובן "מזוהמת" תרתי משמע, מאפשרת ליצרני הרכב המזהמים להמשיך ולזהם, וליצרני הרכב הנקיים להרוויח.
למעשה, לפי דיווחי טסלה, בשנת 2020 הרוויחה היצרנית 1.3 מיליארד דולר מ"רכישת זיהום" של יצרני רכב אחרים - והיצרנית הזהירה בפנייתה לממשל האמריקאי שרווחיותה תיפגע במידה וקנסות גבוהים יותר לא יושתו על יצרני הרכב המזהמים.
בתגובה הודיעו יצרני רכב כדוגמת טויוטה, פולקסווגן ו-GM כי פנייתה של טסלה מיועדת לעשיית רווח ולא ממניעים אשר קשורים לאיכות הסביבה.