סגור

החבילות חזרו - אך ההפסד של הדואר תפח ל-66.9 מיליון שקל

ההתאוששות בהזמנות מחו"ל סייעה לדואר לרשום צמיחה של 17% בהכנסות ברבעון השני, אך לא מנעה הפסד תפעולי של 69.4 מיליון שקל. בדואר טוענים כי חובת השירות האוניברסלי מייצרת להם הפסד שנתי של 150 מיליון שקל

המשך ההתאוששות ממשבר הקורונה ברבעון השני של השנה אפשרה לחברת דואר ישראל לרשום צמיחה של 17% בהכנסותיה בתקופה זו, אך זו לא סייעה לחברה להימנע מהעמקת ההפסד בשורה התחתונה. הכנסות החברה ברבעון השני הסתכמו ב-398 מיליון שקל, בהשוואה ל-339 מיליון שקל ברבעון השני אשתקד, שהושפע מאוד ממשבר הקורונה - שהורגש במלוא עוצמתו עם סגירת השמיים בישראל והאטה משמעותית בהזמנות חבילות. הצמיחה בהכנסות מצביעה על המשך היציאה מהמשבר, עם גידול של 32% בהזמנות מחו"ל במחצית הראשונה של 2021.
הצמיחה בהכנסות לא תורגמה לשיפור תפעולי, והדואר רשם הפסד תפעולי של 69.4 מיליון שקל - עלייה בהשוואה להפסד של 62.1 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בשורה התחתונה רשם הדואר הפסד של 66.9 מיליון שקל ברבעון השני, בהשוואה להפסד של 58 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
בסיכום חצי שנתי רשמה דואר ישראל, המנוהלת על ידי דני גולדשטיין, צמיחה של 11% בהכנסות משירותים ל-827 מיליון שקל. בזכות רווח שרשמה ממכירת חלק בנכס שעליו יושב אברהם הוסטל בתל אביב (המכירה בוצעה על ידי השותפה בנכס בזק לחברת עזריאלי) היא הצליחה לרשום רווח מזערי של 3 מיליון שקל ברבעון הראשון, אך זה, כאמור, נבלע בתוך ההפסד של הרבעון השני ובסיכום המחצית רשם הדואר הפסד של 64 מיליון שקל, בהשוואה להפסד של 162.7 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2020.
בדואר מציינים כחלק מהסיבות להפסדים הגבוהים את חובת השירות האוניברסלי המוטלת על הדואר, שמצריכה אותו לפרוס סניפים ולחלק דואר בכל הארץ. לטענת החברה, חובה זו מייצרת לה הפסד שנתי של כ-150 מיליון שקל. לאחרונה החל הדואר במהלך של בחינת האפשרות לסגור עשרות סוכנויות דואר בזכיינות ברחבי הארץ – סוכנויות שמסבות לו הפסדים, שכן הוא נאלץ לסבסד את פעילותן.
1 צפייה בגלריה
מנכ”ל דואר דני גולדשטיין ברקע סניף דואר סגור בבני ברק
מנכ”ל דואר דני גולדשטיין ברקע סניף דואר סגור בבני ברק
מנכ”ל הדואר, דני גולדשטיין
(צילום: אוראל כהן, עומר מסינגר)
ההפסדים המצטברים של הדואר מגיעים בתקופה שבה החברה נמצאת במהלך של הכנסת משקיע לחברה, שצפוי לרכוש 20% ממניותיה. את המהלך מובילה רשות החברות ביחד עם הנהלת הדואר, כאשר חמישה גופים הביעו התעניינות בהשקעה בחברה וקיימו באחרונה פגישות עם המנכ"ל גולדשטיין. בדואר מקווים לגייס במהלך זה 200 מיליון שקל לפי שווי של מיליארד שקל, כשסכום הגיוס ישמש את החברה לפיתוח מנועי צמיחה חדשים. במקביל צפוי משרד התקשורת לקדם את הרפורמה בדואר, בהתבסס על המלצות ועדת רוזן, ובראשן פתיחת שוק הדואר הארצי לתחרות. הרפורמה הייתה אמורה להיכנס לחוק ההסדרים הקרוב, אך הוצעה ממנו כחלק מהמגעים בין הממשלה לכנסת על דילול החוק לפני הבאתו למליאה.
הבוקר פורסם בכלכליסט כי סמנכ"ל הסחר של החברה, גלעד תירוש, האחראי על פעילות האי-קומרס שלה, יעזוב בסוף השנה. תירוש נחשב לאחד המנהלים המוכשרים בדואר, ועזיבתו לטובת תפקיד בשוק הפרטי מהווה מכה עבור החברה.